CFR Călători: 15% din materialul rulant modernizat prin PNRR, lucrări realizate în România

Autor: Georgel Simionică
Data publicării:
Programul de modernizare derulat prin PNRR schimbă radical industria feroviară din România. CFR Călători anunță că aproximativ 15% din parcul său de material rulant a fost deja modernizat, iar toate lucrările sunt realizate exclusiv de companii românești. Ritmul investițiilor crește, iar primele trenuri modernizate circulă deja pe rutele principale din țară.

Industria de material rulant, revitalizată după decenii fără investiții

Proiectele finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență reprezintă „o gură de oxigen” pentru întreaga industrie feroviară, a transmis directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa. Acesta a subliniat că, vreme de aproape trei decenii, în România nu s-au mai făcut investiții semnificative în material rulant nou, iar lipsa comenzilor din partea statului a dus la degradarea capacităților de producție și reparații.

„Tot programul PNRR este realizat de firme românești. Toate întreprinderile din România profilate pe reparații și producție de material rulant au primit contracte. Este o gură de oxigen și pentru noi, și pentru industrie”, a declarat Preoteasa, exprimându-și speranța că investițiile vor continua și după finalizarea PNRR.

În acest context, operatorul feroviar estimează că aproximativ 13–15% din întreg parcul național a fost deja modernizat în baza finanțării europene, un procent considerabil având în vedere vârsta medie de peste 40 de ani a materialului rulant.

Ce modernizează CFR Călători prin PNRR: locomotive electrice, locomotive plug-in și vagoane complet refăcute

Programul de investiții acoperă modernizarea a 55 de locomotive electrice, 20 de locomotive diesel-hidraulice de manevră transformate în locomotive electrice cu acumulatori și 139 de vagoane de călători. Vagoanele includ:

  • clasa I și a II-a;

  • vagoane de dormit și cușetă;

  • vagoane bar-bistro;

  • unități adaptate pentru persoane cu mobilitate redusă;

  • vagoane cu spații dedicate pentru biciclete și schiuri.

Modernizarea se desfășoară în cadrul a șase companii românești specializate, toate cu tradiție în industria feroviară.

Citește și: Investiție majoră în infrastructura feroviară: 13,45 miliarde lei pentru București–Craiova

Ritmul lucrărilor: 40% din program este deja realizat

Potrivit directorului general, aproximativ 40% din program este finalizat.

Locomotive electrice modernizate până acum:

  • Softronic Craiova: 10 locomotive livrate din 19;

  • Reloc Craiova: 8 locomotive livrate din 19;

  • CFR SCRL Brașov: 1 locomotivă electrică din 17 prevăzute.

  • Locomotive de manevră convertite în plug-in electric:

  • CFR SCRL Brașov: 5 locomotive livrate din 20.

În total, 24 de locomotive modernizate se află deja în exploatare. Până la finalul anului 2025, compania estimează că va ajunge la 36 de locomotive, restul urmând să fie livrate până la 30 iunie 2026.

La vagoane, producătorii români livrează constant:

  • Electroputere VFU Pașcani: 19 vagoane livrate din 42;

  • CFR Grivița București: 10 vagoane din 57;

  • Remarul “16 Februarie” Cluj-Napoca: 13 vagoane din 40.

Astfel, 42 de vagoane modernizate circulă deja în trafic, iar până la finalul anului 2025 numărul lor va ajunge la 60, conform estimărilor comunicate de CFR Călători.

Vagoane modernizate vs. rame noi: diferențe și avantaje

Preoteasa a susținut că vagoanele modernizate oferă un confort superior chiar și ramele noi furnizate de Alstom. Potrivit acestuia, proiectarea, dotările și calitatea execuției vagoanelor refăcute în România concurează cu succes materialul rulant nou.

„Nu cred că există comparație pe distanțe lungi între cele două tipuri de unități de material rulant. Vagoanele modernizate sunt foarte bine dotate și foarte bine executate”, a spus Preoteasa, fără a nega necesitatea continuării achizițiilor de rame noi precum Alstom și PESA.

Acesta a atras însă atenția că modernizările trebuie dublate de investiții în infrastructura feroviară, pentru a evita situația paradoxală în care materialul rulant nou rulează pe linii vechi, generând uzură accelerată și limitând performanțele tehnice.

Unde circulă deja trenurile modernizate

CFR Călători anunță că materialul rulant modernizat se află deja pe rute importante, printre care:

  • București – Constanța;

  • București – Brașov;

  • București – Iași;

  • București – Suceava;

  • București – Galați;

  • București – Cluj;

  • București – Arad.

Compania spune că pasagerii beneficiază deja de un nivel superior de confort, siguranță și fiabilitate pe aceste rute.

Investiții în mentenanță și digitalizare: hale noi, simulatoare și platformă IT

Proiectul finanțat prin PNRR include și modernizarea infrastructurii de mentenanță:

  • două hale noi vor fi construite la Craiova și Baia Mare;

  • depourile București Nord și Brașov vor primi simulatoare digitale pentru instruirea mecanicilor de locomotivă;

  • va fi implementată o platformă digitală pentru managementul flotei, menită să reducă timpii de imobilizare și să optimizeze mentenanța.

Compania estimează că digitalizarea integrală a mentenanței va reduce considerabil costurile operaționale și va îmbunătăți disponibilitatea trenurilor.

Valoarea totală a proiectului: peste 2 miliarde de lei

Valoarea totală a investiției este de 2,074 miliarde lei, finanțarea fiind structurată astfel:

  • 590,268 milioane lei – fonduri europene (PNRR – grant + împrumut);

  • 1,153 miliarde lei – contribuție publică națională;

  • 331,221 milioane lei – TVA.

Livrările sunt programate până la 30 iunie 2026, iar finalizarea proiectului este prevăzută până la 31 decembrie 2026.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF

ANAF: 20 noiembrie, termen critic! Firmele trebuie să decidă

20 noiembrie este termenul-limită până la care...

Trezorerie
Manager lucrează la calculator / Foto: Freepik
Lukoil Sofia
O femeie se uită nemulțumită la telefonul său / Foto: Freepik
Peter Thiel / Foto: Gage Skidmore / Flickr
Robert Fico
Cosmin Marinescu
Freepik.com
Leonardo Badea Prim-viceguvernator BNR
Tren nou in Gara de Nord

Se scumpesc biletele de tren

 Biletele de tren se vor scumpi odată cu intrarea în vigoare a noului Mers...

Bursa de la București
O femeie face calcule / Foto: Freepik
Un muncitor manevrează un utilaj industrial / Foto: Freepik
Documente. Freepik.com
Freepik.com
Freepik.com
Alexandru Nazare
Vidraru. Foto: Freepik.com
License: e10380c6cb7c72ee2e1ddeee1ab3158932
Alt: Copil bea apa din sticla speciala

Cum alegi sticla de apă potrivită pentru copii?

Toți părinții vor ca cei mici să se hidrateze bine, fie...

Ce riscuri anunță Adrian Negrescu pentru piața carburanților

Adrian Negrescu avertizează că strategia ministrului...

Fără internet
Bitcoin / Foto: Freepik
Declarația unică - Foto ilustrativ
Livrator / Foto: Freepik

pixel