Ce face Rusia pentru a intra pe noi piețe de cereale

Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Port comercial / FOTO: Freepik
Port comercial / FOTO: Freepik
A elaborat un plan concret și ambițios pe care se pare că a început să-l pună în aplicare.  

Rusia, cel mai mare exportator mondial de grâu, a început să-și extindă capacitățile portuare la Marea Baltică, în cadrul unui plan ambițios care vizează creșterea exporturilor agricole cu 50% până în 2030. Acest efort vine în contextul tensiunilor geopolitice din Marea Neagră și dorinței Moscovei de a-și reduce dependența de rutele tradiționale de export din această regiune. Oficialii și directorii de companii au confirmat aceste intenții într-un interviu pentru Reuters.

Noi piețe pentru exporturi

În sezonul agricol 2023/2024, Rusia a exportat cel puțin 72 de milioane de tone de cereale și, pe lângă extinderea capacităților sale portuare, țara explorează posibilitatea de a-și diversifica destinațiile de export. Autoritățile ruse vizează noi piețe în America Latină și Africa, încercând să depășească dependența de piețele tradiționale din Nordul Africii și Orientul Mijlociu.

Până acum, porturile din Marea Neagră au reprezentat coloana vertebrală a exporturilor agricole rusești. Totuși, conflictul cu Ucraina a transformat regiunea într-una riscantă pentru transportul maritim, din cauza atacurilor frecvente asupra infrastructurii portuare din ambele țări. Acest factor a accelerat planurile Rusiei de a-și extinde capacitățile în Marea Baltică.

Capacități insuficiente pentru exporturi record

Ksenia Bolomatova, director general adjunct al conglomeratului agricol de stat OZK, a declarat că recolta record din anul trecut a demonstrat necesitatea extinderii infrastructurii portuare. „Ritmul încărcărilor pentru export arată că nu avem suficiente capacități”, a spus Bolomatova. Aceasta a subliniat importanța dezvoltării unor noi rute de export pentru a asigura continuitatea și siguranța fluxurilor comerciale rusești.

În ultimele 18 luni, Rusia a inaugurat două porturi importante în Golful Finlandei, Vysotsky și Lugaport, ambele situate în apropierea orașului Sankt Petersburg, orașul natal al președintelui Vladimir Putin. Prima livrare de cereale a plecat din portul Vysotsky în aprilie 2023, iar Lugaport a început operațiunile în iunie 2024. Capacitatea combinată a acestor două porturi ar putea ajunge la 15 milioane de tone de produse agricole pe an, potrivit estimărilor lui Dmitry Rylko, analist în cadrul firmei de consultanță IKAR.

Creștere ambițioasă până în 2030

Președintele Vladimir Putin a stabilit un obiectiv clar: creșterea cu 50% a exporturilor agricole până în 2030, consolidând astfel poziția Rusiei ca superputere agricolă la nivel global, alături de Brazilia, SUA și China. În ultimul deceniu, Rusia a devenit lider mondial în exportul de grâu, porumb, orz și mazăre. Cu toate acestea, continuarea acestei creșteri rapide depinde în mare măsură de capacitatea Rusiei de a extinde infrastructura de transport maritim.

Pentru a sprijini această strategie, mai multe porturi rusești și-au anunțat planurile de extindere, însă dezvoltarea rapidă a terminalelor din Marea Baltică pare să fie o prioritate. Primorsky UPK, o companie privată, are în plan construirea unui terminal de cereale în cadrul portului Primorsky, cu o capacitate de până la cinci milioane de tone pe an.

Securitate și suveranitate economică

„Extinderea capacităților portuare din Marea Baltică este o chestiune de securitate și suveranitate economică”, a declarat compania Novotrans, într-un răspuns transmis către Reuters. Spre deosebire de Marea Neagră, unde transportul maritim este din ce în ce mai riscant din cauza războiului din Ucraina, fluxurile comerciale din Marea Baltică nu au fost afectate în mod semnificativ. Aproape tot litoralul Mării Baltice este controlat de țări membre NATO, ceea ce reduce riscurile de securitate pentru exporturile rusești.

Conform datelor Reuters, porturile rusești din Marea Baltică au încărcat 1,5 milioane de tone de cereale în ultimul sezon, o creștere de trei ori față de sezonul precedent. Cu toate acestea, această cantitate reprezintă doar 2,4% din totalul exporturilor de cereale ale Rusiei. În comparație, în sezonul 2023/2024, Rusia a exportat 62 de milioane de tone de cereale pe cale maritimă, din care 90% au fost transportate prin Marea Neagră.

Porturile baltice – o soluție logistică avantajoasă

Darya Snitko, vicepreședinte la Gazprombank, unul dintre cei mai mari finanțatori ai sectorului agricol rusesc, a subliniat avantajele logistice oferite de porturile din Marea Baltică. „Aceste porturi permit utilizarea unor nave mai mari, ceea ce va duce la scăderea costurilor totale de transport”, a explicat Snitko.

Pe măsură ce Rusia continuă să-și extindă capacitățile portuare în Marea Baltică, se așteaptă ca exporturile prin această regiune să crească semnificativ, contribuind la atingerea obiectivelor ambițioase stabilite de Kremlin pentru 2030. Această extindere ar putea redefini rutele comerciale globale și poziția Rusiei pe piața agricolă internațională.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Europeană de Investiții / Foto: BEI
Acces gratuit la apă potabilă în aeroporturile din România. Ce spune Ministerul Transporturilor - FOTO: Freepik@EyeEm
Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik

pixel