Ce ne-a învățat Nutella în actuala criză de aprovizionare Analiză
Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
În Regatul Unit și în Uniunea Europeană au fost propuse cerințe obligatorii de ”due diligence”
În Regatul Unit și în Uniunea Europeană au fost propuse cerințe obligatorii de ”due diligence”
Crema de ciocolată cu alune Nutella este un exemplu clasic al beneficiilor și costurilor globalizării.

Aproximativ 400.000 de tone sunt produse în fiecare an de un lanț de aprovizionare care atinge aproape toate continentele. Ingredientele cheie, cum ar fi cacao, alunele și uleiul de palmier, provin din Africa, Orientul Mijlociu și Asia, în timp ce țările producătoare se laudă că și-au scos populația din sărăcie, scrie Bloomberg.

Totuși, această rețea a avut consecințe. Acuzațiile potrivit cărora în fermele de alune din Turcia se folosea munca copiilor au împins Ferrero, compania mamă a Nutella, să intensifice trasabilitatea livrărilor sale în 2019. Extinderea fulminantă a producției de ulei de palmier în Indonezia și Malaezia a venit în detrimentul unor întinderi vaste de păduri tropicale, lucru pe care Ferrero încearcă să îl contracareze prin aprovizionarea durabilă și monitorizarea prin satelit a zonelor forestiere. Acum, ecologiștii și unii fermieri se plâng de impactul relocării unei părți a producției în Italia.

Acesta este un produs de bază pentru micul dejun care, chiar și atunci când se străduiește să țină sub control tot mai strict aprovizionarea, pare să se confrunte cu multe critici politice.

Nutella este doar unul dintre multele memento-uri care ne reamintesc că lanțurile de aprovizionare multinaționale se află în centrul luptelor globale, cum ar fi lupta împotriva schimbărilor climatice și lupta pentru eliminarea încălcărilor drepturilor omului. Cu toate acestea, această responsabilitate pare să ia firmele prin surprindere.

Nevoia ca întreprinderile să privească dincolo de interesul imediat și să examineze fiecare aspect al producției lor a fost o caracteristică a summitului COP26, unde producătorii de ulei de palmier s-au numărat printre cele 100 de țări care s-au angajat să oprească și să inverseze defrișările până în 2030. Problema a fost, de asemenea, în prim-plan în timpul Covid-19, deoarece blocajele i-au pus în pericol pe lucrătorii esențiali care au cele mai mici salarii. Judecând după luptele duse pentru a menține rafturile supermarketurilor aprovizionate în timpul actualei redresări, vulnerabilitățile lanțului de aprovizionare sunt încă resimțite.

Deși afacerile au parcurs un drum lung de la începutul secolului, când au luat naștere principiile investițiilor responsabile, este timpul să ridicăm ștacheta.

Sarcina revine în primul rând legislatorilor. Principiile și normele voluntare ar trebui să facă loc unei legislații care să stimuleze firmele să transparentizeze lanțurile de aprovizionare care sunt complexe, opace și lungi. Potrivit lui John Sherman, de la Harvard Kennedy School, se pare că nu reușește să se privească dincolo de așa-numiții furnizori direcți de nivel 1 ai firmelor, ultima verigă a lanțului. Acest lucru înseamnă că problemele din aval sunt ignorate.

De ce hainele second hand vor fi la mare căutare de acest Crăciun

În Regatul Unit și în Uniunea Europeană au fost propuse cerințe obligatorii de ”due diligence”, prima amenințând cu amenzi pentru companiile care utilizează produse legate de defrișările ilegale, iar cea de-a doua analizând o abordare mai cuprinzătoare pentru a pedepsi daunele aduse mediului și oamenilor.

Dar scopul noii legislații ar trebui să fie acela de a păstra beneficiile globalizării, reducând în același timp daunele acesteia, mai degrabă decât de a crea pur și simplu cel mai mare ciocan cu care să lovească întreprinderile. Guvernele ar trebui să ajute firmele prin aplicarea propriilor legi și principii privind drepturile omului și mediul. Legiuitorii nu ar trebui să intervină în mod implicit în modul în care sunt conduse companiile, cum ar fi cerând o mai mare delocalizare a producției sau modificând regulile de guvernanță corporativă.

De asemenea, ar trebui să existe sprijin pentru întreprinderile mici și mijlocii, care ar putea, în mod justificat, să se împotrivească costului relativ mai ridicat al auditurilor lanțului de aprovizionare. Un studiu privind standardele de produs pe piețele emergente a estimat costul de respectare a acestora la 425.000 de dolari pe întreprindere. Acest lucru poate fi furnizat indirect de guverne sau de companii mai mari care își permit să cheltuiască mai mult pentru a îmbunătăți standardele furnizorilor.

Companiile își vor exprima în mod natural rezistența - o examinare atentă a lanțurilor de aprovizionare poate dezvălui surprize neplăcute. Mai multe reguli vor duce probabil la creșterea costurilor. Dar, în același timp, întreprinderile trebuie să înțeleagă că, în cele din urmă, acest lucru va fi în beneficiul lor. Termenii comerciali mai echitabili vor proteja aprovizionarea și, de asemenea, vor stimula cererea din partea consumatorilor.

Cu cât avem mai multă încredere în modul în care micul nostru dejun a ajuns la masă, cu atât mai multă încredere vor avea consumatorii în produsele în sine. Eliminarea riscurilor legate de lanțul de aprovizionare ar trebui să însemne că mai multe capace vor fi ridicate pe borcanele de Nutella (acum reutilizabile în unele țări). Uneori, a face bine în afaceri este doar o afacere bună.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Care sunt autovehiculele pentru care nu se datorează impozit

În anumite situații legea prevede că nu proprietarii...

Motorina continuă să fie mult mai ieftină decât benzina

Până acum câțiva ani, motorina era mai ieftină decât...

De ce americanii vor să interzică TikTok

TikTok și proprietarul rețelei de socializare,...

Porturile belgiene, invadate de mașini electrice chinezești

Consecință a volumului impresionant de producție al...

Bijuterii: Richemont achiziționează grupul italian Vhernier

Gigantul elvețian Richemont, proprietar printre altele...

Rusia intenționează să reia exporturile de benzină

Rusia intenționează să ridice interdicția privind...


pixel