Prezentul proiect de Lege stabilește reguli privind organizarea și funcționarea sistemului de plată a pensiilor private, prin stabilirea criteriilor de autorizare/avizare a entităților care alcătuiesc acest sistem, a principiilor prudențiale și cerințelor de funcționare aplicabile acestor entități.
În cadrul procesului de elaborare a prezentului proiect de Lege au fost luate în considerare practicile internaționale legate de plata pensiilor private, cu precădere cele din țări al căror sistem de pensii private prezintă cele mai mari similarități cu sistemul românesc, de exemplu Bulgaria.
Astfel, conform proiectului de Lege, plata pensiilor private se va realiza prin intermediul unor fonduri special constituite în acest scop, denumite fonduri de plată a pensiilor private. Acestea vor fi administrate de către societăți specializate, denumite furnizori de pensii private, autorizați de către A.S.F., se arată în nota de fundamentare a proiectului.
a) administratorii de fonduri de pensii private;
b) societățile de asigurare de viață;
c) societățile de administrare a investițiilor;
d) societățile de plată a pensiilor private constituite în baza legii, ca societăți pe acțiuni, potrivit Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Totodată, față de entitățile enumerate mai sus, vor putea desfășura activități de plată a pensiilor private, cu respectarea legislației aplicabile, și următoarele entități:
a) entitățile autorizate pentru furnizarea de pensii ocupaționale într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European și care desfășoară activități transfrontaliere în România, în baza Directivei (UE) 2016/2341 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind activitățile și supravegherea instituțiilor pentru furnizarea de pensii ocupaționale (IORP II);
b) furnizorii de produse paneuropene de pensii personale înregistrați în baza Regulamentul (UE) 2019/1238 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind un produs paneuropean de pensii personale (PEPP);
c) de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., entitățile autorizate, avizate sau care au fost supuse unui regim echivalent de autorizare în vederea furnizării de pensii ocupaționale în state aderente la respectivele Coduri, altele decât cele prevăzute la lit. a) și b).
De asemenea, prezentul proiect de act normativ stabilește reguli privind înființarea și autorizarea fondurilor de plată a pensiilor private. Un fond de plată a pensiilor private va fi administrat de către un furnizor de pensii private, autorizat de către A.S.F.
În privința modului de organizare și funcționare a sistemului de plată a pensiei private, proiectul de Lege propune soluții aliniate cu practicile curente din alte state membre al Uniunii Europene, și care sunt totodată compatibile și adaptate structurii actuale, precum și specificului pieței de pensii private din România, ținându-se astfel seama de aspecte precum: delimitarea activităților specifice a fazei de acumulare și cea de plată a pensiilor, gradul mare de acoperire a sistemului de pensii administrate privat (Pilonul 2 avea, în luna februarie 2025, peste 8,3 milioane de participanți), gradul relativ redus de conștientizare cu privire la deținerea calității de participant în Pilonul 2, valoarea medie a conturilor individuale de pensii, importanța existenței unei opțiuni care să garanteze membrului fondului de plată că va beneficia de rambursarea integrală a fondurilor acumulate în contul său de pensie, etc.
Astfel, pentru a contrabalansa gradul redus de conștientizare existent în rândul populației cu privire la deținerea calității de participant în Pilonul 2 de pensii, în etapa premergătoare îndeplinirii condițiilor de pensionare pentru limită de vârstă, sunt instituite obligații de informare în sarcina administratorilor de fonduri de pensii.
De asemenea, prin prezentul proiect de lege se stabilește suma minimă necesară pentru dobândirea unei pensii private, respectiv pentru transferul activului personal al participantului către un fond de plată, valoarea acesteia fiind de 12 ori valoarea indemnizației sociale stabilită pentru pensionarii din sistemul public de pensii. Valoarea activului personal care se situează sub pragul menționat mai sus menționat este plătită direct de către administrator către participant, sub formă de plată unică sau plăți eșalonate pe maximum 5 ani, în baza cererii formulate de acesta din urmă.
Propunerea referitoare la suma minimă necesară pentru dobândirea unei pensii private, a avut în vedere următoarele considerații: la data de 31.12.2024, valoarea indemnizației sociale stabilită pentru pensionarii din sistemul public de pensii era de 1.281 lei, valoarea medie a contului pentru Pilon II era de 18.381 lei, iar valoarea mediană a contului Pilon III era de 14.352 lei. Astfel, 12 indemnizații sociale = 12*1.281 lei = 15.372 lei.
Din punct de vedere economic și operațional, raportat la valorile menționate mai sus, nu se justifică virarea sumelor către un fond de plată pentru sume mai mici de echivalentul a 12 ori valoarea indemnizației sociale pentru pensionari din sistemul public de pensii.
După îndeplinirea condițiilor de pensionare, participantul poate, oricând, să aleagă furnizorul și fondul de plată. Trecerea în faza de plată a pensiei se realizează la cererea participantului, dacă acesta îndeplinește condițiile legale de pensionare, fără a fi instituit un termen limită pentru încheierea etapei de acumulare.
Transferul contravalorii activului către un fond de plată a pensiilor private nu este supus niciunui comision/penalități de transfer percepute de către administratorul fondului de pensii de la care se transferă activul. Totodată, furnizorul nu percepe comision din sumele transferate de către administrator către fondul de plată.
Documentul complet poate fi studiat aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Fitch avertizează: fără reforme...
Ministerul Muncii a pus în...
Acțiunile Boeing au scăzut cu...
Confederaţiile sindicale şi...
Ministrul Mediului, Mircea...
Investițiile nete realizate în...
Curtea Constituțională a decis...
Bursa de Valori Bucureşti (BVB)...
Rata anuală a inflaţiei a...
Cererea globală de cupru...
CEC Bank oferă alternative de...
Statul plătește despăgubiri...
Agenția Națională de Cadastru...
Numărul locuințelor finalizate...
Creșterea economică a Statelor Unite începe să dea semne...
Proiectele de acte normative...
Ministrul Energiei, Sebastian...