Cum poți rămâne fără mașină. Noi modificări legislative

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Bulgaria şi România au raportat cel mai semnificativ declin, transmite DPA.
Bulgaria şi România au raportat cel mai semnificativ declin, transmite DPA.
Din peisajul urban al României nu lipsesc autoturismele parcate pe trotuare și nu puține dintre acestea sunt, sau par, abandonate.

Inițiatorii proiectului de lege mai spun că doar în București sunt peste 3.000 de astfel de vehicule, iar în alte mari orașe din țară, numărul acestora este de ordinul sutelor.

Un nou proiect de lege dorește să aducă o rezolvare pentru această situație. Problemele care au împiedicat autoritățile să ridice mașinile au fost multe, printre acestea faptul că există proprietari care nu vor să declare că mașina lor este abandonată, deși nu o mai folosesc de ani de zile, alții chiar își achită taxele și consideră că au dreptul de a ocupa spațiul public, alte mașini au numere străine sau proprietarii nu sunt cunoscuți și nu în ultimul rând, unii proprietari identificați au domiciliul în alte localități, li se comunică prin poștă somația, dar de cele mai multe ori, actele sunt returnate, deoarece nu s-a prezentat nimeni să le ridice.

Modificări propuse

1. Includerea, în definiția “vehiculelor fără stăpân” și a mașinilor înmatriculate în străinătate

2. Scurtarea perioadei în care vehiculele pot rămâne neutilizate în parcările publice de la 1 an la 6 luni

3. Introducerea obligativității înmânării sau afișării, de către autorități, a somației, la adresa proprietarului.

Redefiniea vehiculelor fără stăpân și a celor abandonate

În noua propunere legislativă se redefinesc cei doi termeni astfel:

  • vehicul fară stăpân – vehiculul de orice categorie, fară plăcuţă de înmatriculare sau alte marcaje oficiale, ori înmatriculat în străinătate, staţionat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale, de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este necunoscut;

  • vehicul abandonat – vehiculul de orice categorie, aflat pe domeniul public sau privat al statului ori al unităţilor administrativ-teritoriale de cel puţin 6 luni, al cărui proprietar sau deţinător legal este cunoscut, însă există indicii temeinice că acesta nu corespunde circulaţiei pe drumurile publice, conform rigorilor impuse de lege.

Inspecția tehnică periodică a mașinii. Reguli valabile pentru 2020

Conform noilor reglementări propuse, înștiințările vor fi trimise prin scrisori recomandate cu confirmare de primire iar dacă proprietarul nu răspune somației în 10 zile, ”autovehiculul devine automat proprietatea unităţii administrativ-teritoriale din raza căreia a fost ridicat, liber de orice sarcini, prin dispoziţie a primarului şi urmează a fi valorificat prin vânzare în condiţiile legii sau predat unei unităţi de colectare şi valorificare a deşeurilor, în funcţie de starea vehiculului.“

Proiectul mai introduce, de asemenea, dovada de achitare a taxelor auto, a amenzilor şi dovada efectuării ITP-ului de către proprietar/deţinător legal în termen de 5 zile de la primirea somaţiei. Și la procedura de revendicare a proprietarului se aduc modificări.

Proprietarii își pot recupera vehiculele în termen de 10 zile de la data la care persoana care revendică/reclamă vehiculul face dovada plății tuturor taxelor și amenzilor.

Un aliniat nou regementează și cauntumul amenzilor: ”Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei (RON) la 2.000 lei (RON) refuzul proprietarului sau al deţinătorului legal al vehiculului de a se conforma somaţiei prevăzute la art. 9 şi fapta proprietarului sau a deţinătorului legal al vehiculului prevăzută la art. 6 alineatul (3).”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Alexandru Nazare
Panou fotovoltaic
Parc de baterii
S&P Global

S&P retrogradează Franța la A+ pe fondul riscurilor fiscale

S&P Global Ratings a tăiat, printr-o acțiune...

Blocul unde are loc incendiul
Militari / Foto: Ministerul Apărării din Germania
Semnare contract. Foto: Pexels.com
Gaze cu efect de seră / Foto: Freepik
Blocul din Rahova unde a avut explozia din cauza unei acumulări de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Licitație ANAF pentru lucruri confiscate
Rafael Mariano Grossi, directorul general AIEA, la centrala nucleară de la Zaporojie / Foto: AIEA

AIEA: Reparații în desfășurare la centrala ocupată Zaporojie

Lucrările de reparație pentru reluarea alimentării cu...

ArcelorMittal
Banca Naționala a României
Electrovalvă montată pe o țeavă de gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Companii din energie, amendate. Foto: Ron Lach - Pexels
Blocul din cartierul bucureștean Rahova, distru de o explozie provocată de o acumulare de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Bani și aur
Rezultate pozitive pentru Euroins România
Adrian Nica, șeful ANAF
Contabili / Foto: Freepik

Aurul urcă, încrederea scade – explicația lui Mircea Coșea

Când piețele încep să nu mai aibă încredere în monede,...

Rovinietă
Vot în Parlamentul European
Freepik.com
Cseke Attila
Foto arhiva: Reuters
Flacără la aragaz / Foto: Freepik

Producţia de gaze a României scade, importurile explodează

Producția internă de gaze naturale a scăzut, iar...

ANAF / Foto: DCBusiness

Un nou trend ANAF: decizii de impunere cu sume estimate

Contribuabilii, în multe cazuri, întârzie cu depunerea...


pixel