Dacia schimbă strategia. De la mașina muncitorului la mașina clasei de mijloc
Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Uzinele Dacia
Uzinele Dacia
Constructorul român, cumpărat de Renault în 1999, și-a majorat profitul considerabil în ultimii ani, iar prețurile sale au crescut vertiginos. Acum, grupul auto vede un profit de 1,6 miliarde de euro în 2022.

În 2005, Dacia a lansat Logan la prețul de chilipir de 7.500 de euro. Acele zile au trecut însă iar azi compania prezintă Jogger Hybrid, cel mai scump model comercializat vreodată de marcă. Cu un preț de 24.600 de euro, acvest break de înaltă clasă lansat în 2022 este echipat cu un motor hibrid identic cu cel al Renault, care îi permite să reducă ușor consumul sub 5 litri la 100 de kilometri, precum și cu o transmisie automată modernă.

Sosirea Jogger Hybrid vine în contextul unei explozii generale a prețurilor care, în ultimul an, a făcut ca marca să își majoreze prețurile cu până la 20 % pentru anumite modele. Managerii săi nu sunt prea deranjați de acest lucru, notează Le Monde. "Un model hibrid de aceleași dimensiuni ca Jogger costă 30.000 de euro, iar dacă vrei un model cu șapte locuri, așa cum oferim noi, trebuie să te gândești să cheltuiești în jur de 40.000 de euro. Pe măsură ce prețurile cresc, diferența în favoarea noastră se mărește", spune Lionel Jaillet, manager de gamă. Cu cât Dacia este mai scumpă, cu atât este mai competitivă. 

Rezultatele încurajatoare ale grupului Renault în 2022, publicate joi, 16 februarie, se datorează în mare parte mărcii sale low cost. Marja operațională a Dacia este de peste 10%, în timp ce pentru întregul grup este de numai 5,6%. "În ceea ce privește numărul de mașini vândute, Dacia a fost la +6,9% în 2022, dar în ceea ce privește cifra de afaceri, creșterea este de peste 20%", spune Thierry Piéton, directorul financiar al grupului.

Dacia s-a adaptat din mers

Rezultatele Dacia din 2022 confirmă că producătorul român, cumpărat de Renault în 1999, s-a adaptat perfect la o piață în declin, unde nimeni nu este în măsură să concureze serios. În Europa, marca a depășit 573.000 de bucăți vândute, în creștere cu 6,8%, și și-a majorat cota de piață la 4,2% (8,6% în Franța), ceea ce a contribuit la atenuarea declinului grupului Renault. Sandero, cea mai populară Dacia, a fost din 2017 mașina numărul unu achiziționată de către persoanele fizice în Europa. Luca de Meo, patronul grupului Renault, vrea să "descătușeze Dacia" și să crească marja operațională cu cinci puncte, la 15%, până în 2030, prin dezvoltarea vânzărilor de modele mai mari și, prin urmare, mai scumpe.

La început, Dacia se mulțumea să joace rolul de punte pentru clasele muncitoare excluse de pe piața automobilelor noi; acum, creșterea prețurilor automobilelor a făcut ca marca să fie considerată ca plan B pentru clasele de mijloc, sau chiar pentru clasele de mijloc superioare. "Fluxurile de clienți s-au schimbat și ne este greu să ne păstrăm clienții cei mai constrânși financiar", recunoaște Lionel Jaillet, care invocă creșterea costurilor de producție legate de multiplele lipsuri și reglementări pentru a justifica politica de prețuri a constructorului.

În timp ce compoziția clientelei se schimbă, termenii contractului dintre cumpărător și Dacia nu s-au modificat. Un preț mai mic cu cel puțin 15% pentru un vehicul care pledează pentru o formă de sobrietate în toate domeniile. De exemplu, Jogger Hybrid are frânare automată de urgență, dar nu dispune de cruise control adaptiv sau de menținerea automată a benzii de rulare (un stand electronic pe care mulți șoferi îl deconectează), nu are geamuri cu acționare electrică pe partea pasagerului, se mulțumește cu un ecran central de dimensiuni modeste și ignoră materialele scumpe pentru interior. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Producţia de cărbune a României continuă să scadă

Institutul Naţional de Statistică a publicat o analiză...

Revolut face angajări în România

Compania Revolut angajează la nivel global, inclusiv în România.

Preţul cafelei nu va scădea prea curând. Care sunt motivele

Veşti proaste pentru iubitorii cafelei.

Valoarea acordului Aramco - FIFA, pusă la secret

FIFA a anunţat acordul global cu Aramco.

Programul magazinelor Carrefour de 1 Mai şi Paşte 2024

Programul magazinelor Carrefour în perioada...

BHP vrea să ”aprindă” întreaga industrie a cuprului

Anglo American a confirmat primirea unei oferte de...

România are încă un aeroport la standarde Schengen

Lucrările de modernizare și extindere a Aeroportului...

EasyJet recrutează: Are nevoie de 1.000 de piloți

Compania aeriană britanică deschide un program de...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel