De ce nu avem AUTOSTRĂZI. Principalii vinovați
Autor: Adrian Ilie
Data actualizării:
Data publicării:
Viteza va fi limitata
Viteza va fi limitata
Performanța miniștrilor Transporturilor poate fi cuantificată matematic prin numărul de kilometri de autostradă dați în folosință în timpul mandatului lor. La o analiză în raport cu tronsoanele inaugurate anual, cei mai buni miniștri ai Transporturilor sunt cei care și-au sfârșit cariera politică în închisoare. Un alt paradox este că ministrul de resort din 2018 a fost înlocuit cu unul care a avut performanțe mai slabe, astfel că perpectivele rămân sumbre.

Anul de vârf pentru construcția autostrăzilor în România a fost 2013, când au fost inaugurați 108 kilometri. Șef la Transporturi în acel an a fost liberalul Relu Fenechiu, până în august, când a fost înlocuit de către Ramona Mănescu. Fenechiu a demisionat din funcție după ce a fost condamnat la închisoare în dosarul Transformatorul.

Pe a doua poziție este anul 2012 când numărul de kilometri introduși în circulație a fost de 101. Și atunci au fost doi miniștri în funcție: Alexandru Nazare (PDL) în guvernul Ungureanu (februarie-mai) și Ovidiu Silaghi (PNL), în primul guvern al lui Victor Ponta. Podiumul este completat de către Miron Mitrea (PSD) care, în 2004, a inaugurat 97 de kilometri de pe Autostrada Soarelui, între Fundulea și Cernavodă. A fost primul an de după 1987 când românii au putut circula pe o autostradă nouă. În 2015 și Mitrea a ajuns la închisoare însă condamnarea sa, ca și în cazul lui Fenechiu, nu a avut legătură cu activitatea ca ministru al Transporturilor.

La polul opus, cea mai slabă prestație a avut-o actualul ministru în funcție, Răzvan Cuc, împreună cu Felix Stroe, cei care au condus ministerul în 2017 când au fost dați în folosință doar 18 kilometri. Succesorul său, Lucian Șova, a reușit în 2018 să inverseze tendința de scădere a ritmului din cei trei ani precedenți și să inaugureze 56 de kilometri. Asta nu l-a scutit de remaniere, în urma căreia a fost înlocuit de către Răzvan Cuc.

Citește și: Anul 2016 nu a există în istoria CNAIR. Care este motivul

Performanțe slabe au avut și cei doi miniștri tehnocrați din 2016, Dan Costescu și Sorin Bușe care, împreună, nu au construit decât 22 de kilometri. Podiumul neputinței este completat de către doi ”experți” ai PDL, Anca Boagiu și Radu Berceanu, care în 2010 s-au opintit din greu pentru a inaugura doar 27 de kilometri. Bilanțul celor doi este cu atât mai supărător cu cât ambii au avut parte în 2010 de al doilea mandat la Trasporturi. Boagiu a mai fost ministru jumătate de an în 2000, cu zero kilometri deschiși, iar Berceanu a mai ocupat portofoliul în iunie 2006- aprilie 2007. 

O mențiune specială merită miniștrii din anii 2005 și 2006, care nu au fost în stare să adauge nici măcar un kilometru la cei dați în folosință de Mitrea în 2004. Este vorba, în ordine cronologică, de Gheorghe Dobre și Radu Berceanu. Și anul 2008 a fost unul negru pentru infrastructura României, fără niciun tronson deschis. Atunci ministru a fost Ludovic Orban, președintele de astăzi al PNL.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Salariile din agricultură au explodat în România

Salariile din agricultură încep să concureze cu cele din...

Noi reglementări pentru taxi și transportul alternativ

În contextul reglementării transportului alternativ s-a...

Aurul se repliază pe o piață cuprinsă de dezamăgire

Aurul scade pe măsură ce speranțele legate de o reducere...

Întreprinderile europene, vedete la răscumpărare de acțiuni

Valoarea totală a răscumpărărilor de acțiuni a scăzut cu...

Tona de cupru, metalul strategic, a depășit 10.000 de dolari

Prețul metalului roșu, element strategic al traziției...

Un român norocos poate deveni, duminică, milionar în euro

Loteria Română anunţă un report cumulat la Noroc de...

CNPP: Viaţă de "special": 24.151 lei pe lună

Casa Naţională de Pensii Publice a transmis...

Finanțele au publicat ghidul e-Transport

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de...

AQUILA a preluat Parmafood

AQUILA finalizează a doua tranzacție din 2024, prin preluarea Parmafood.

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Programul magazinelor de Paște; Implementarea salariului...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel