De ce nu vin investitori globali în România

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Mihai Petre, EY Romania
Mihai Petre, EY Romania
Într-adevăr, investitori globali, de anvergură nu vin în țara noastră. Vin jucători mai mici, dar oricum importanți. Esențial este să reușim să-i menținem, să nu dea bir cu fugiții speriați de desele modificări ale regulilor fiscale. Și mai este ceva care îi ține departe pe investitorii străini: eficiența operațiunilor de vămuire, domeniu unde România se află pe locul 51 din 139, în timp ce Polonia ocupă poziția 26. 

Într-o amplă analiză, Mihai Petre, Director, Global Trade, EY România, punctează veștile bune și mai puțin bune legate de poziționarea țării noastră în acest clasament al Indicelui de Performanță în Logistică (IPL) pentru 2023, calculat pe baza a șase criterii și un algoritm transparent și pe care Banca Mondială îl publică la fiecare doi ani. Iar România este plasată pe locul 51 din cele 139 de țări studiate. ”Vestea bună este aceea că România se află în prima jumătate a clasamentului, după țări occidentale cu tradiție în comerțul internațional și activitate logistică cu îndelungat istoric în timp. Ca repere, Polonia ocupă locul 26, iar Olanda și Germania se află pe locul 3 în acest clasament”, scrie expertul în lucrarea sa. 

Singura țară din lume cu 4,3

Vestea mai puțin bună, continuă el, ”este aceea că scorul general al României, ca medie a scorurilor pe cele șase categorii de monitorizare este înregistrat și de alte cinci țări (Brazilia, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Kuweit), iar înaintea acestei grupe de state, cu scorul de 3,2 sunt Croația, Cehia, Slovacia, Malta, Oman, Filipine, cu 3,3. Țările din fruntea clasamentului (spre care ar trebui să țintim, ca infrastructură și logistică a operațiunilor de comerț internațional), cu un scor aflat în intervalul 4 – 4,3, sunt Singapore (locul 1 și singura din lume cu 4,3), urmat de Finlanda, Danemarca, Germania, Elveția, Țările Jos, Austria, Belgia, Canada, Hong Kong, Emiratele Arabe Unite, cu 4. Cu alte cuvinte, acestea sunt elita în domeniul logisticii operațiunilor comerciale la nivel global”, scrie Mihai Petre.

Ce este IPL

Analistul precizează că acest Indice de Performanță în Logistică măsoară performanța țărilor în șase dimensiuni-cheie ale logisticii: ”eficiența vămuirii mărfurilor, calitatea infrastructurii de transport, ușurința de a aranja transporturi internaționale, competența și calitatea serviciilor logistice, capacitatea de urmărire și monitorizare a încărcăturilor și frecvența cu care ajung la destinație în timpul programat”. 

În același timp, ”IPL este un instrument interactiv de evaluare comparativă creat pentru a ajuta țările să identifice provocările și oportunitățile cu care se confruntă în ceea ce privește performanța lor în materie de logistică comercială și ce pot face pentru a-și îmbunătăți performanța. IPL permite comparații între 139 de țări, iar anul trecut a fost măsurată pentru prima dată viteza comerțului cu indicatori derivați din seturi mari de date care urmăresc transporturile.

De ce este important acest indicator?  

Pentru că una din componentele sale este „eficiența operațiunilor de vămuire a mărfurilor", iar atât timp cât în România vămuirea în procedură normală (90% din operațiuni) va domina de departe vămuirea în procedură simplificată (doar 10% comparativ cu media europeană de 67%), este evident faptul că nu vom avea progres semnificativ pe acest index. Indexul IPL este, de altfel, unul dintre indicatori urmăriți cu atenție de marii jucători în comerțul internațional, atunci când decid modificarea, repozitionarea și relocarea lanțurilor de aprovizionare. Este adevărat, România a înregistrat progrese în ultimii ani în ceea ce privește eficiența logistică, dar încă se confruntă cu provocări semnificative, chiar dacă punctajul arată o îmbunătățire a poziției față de anii anteriori (locul 57, în 2018). 

Țara noastră a avut punctaje variabile pe diferitele dimensiuni ale IPL, de la cel mai mic, înregistrat pentru Customs Services – 2,7, până la un maximum de 3,6 Timeliness, astfel:

- Tranking & tracing score – 3,5 International Shipments – 3,4, 

- Logistic competence – 3,3, Infrastructure – 2,9. 

Altfel spus, competența serviciilor logistice și capacitatea de urmărire a mărfurilor sunt apreciate pozitiv, eficiența vămii și calitatea infrastructurii de transport sunt aspecte care necesită îmbunătățiri semnificative”, subliniază expertul EY România în analiza sa.  

Sistemul de vămuire a mărfurilor în România și în alte state europene

România, membră a Uniunii Europene, se conformează reglementărilor vamale comunitare, procedurile de vămuire și sistemele informatice aferente fiind gestionate de Autoritatea Vamală Română împreună cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Cu toate acestea, timpul mediu de procesare a mărfurilor rămâne variabil, iar întârzierile pot fi cauzate de infrastructura învechită și de lipsa unor sisteme de management al riscului bine dezvoltate. 

Comparativ, țări precum Olanda și Germania sunt recunoscute pentru eficiența ridicată a operațiunilor de vămuire. Aceste țări au investit în tehnologii avansate și au dezvoltat sisteme de management al riscului care permit o procesare rapidă și sigură a mărfurilor. De exemplu, Portul Rotterdam utilizează un sistem de „vamă inteligentă" care integrează datele în timp real pentru a optimiza fluxul de mărfuri. Statisticile arată că aceste țări au un timp de procesare semnificativ mai scurt comparativ cu România”, subliniază autorul raportului. 

Oportunități pentru România

Potrivi estimărilor sale, deși România se confruntă cu provocări, de la o infrastructură de transport învechită, la proceduri vamale ce pot fi îmbunătățite, există oportunități semnificative pentru dezvoltare, inclusiv prin modernizarea rețelei de transport și îmbunătățirea colaborării între autorități și furnizorii de servicii logistice. 

Mihai Petre subliniază că, prin investiții strategice și reforme orientate spre eficiență, România poate depăși provocările actuale, având șanse să devină un jucător competitiv pe piața logistică europeană România și, astfel, să-și îmbunătățească, anul viitor, locul ocupat în clasament. Iar acest lucru va avea un impact pozitiv asupra comerțului internațional și asupra economiei naționale în ansamblu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF
Câmp petrolier / FOTO: Freepik
Bursa de la București / FOTO: Facebook
Muncitor / FOTO: Freepik
Se întâmplă lucruri interesante pe Wall Street
Sistem de stocare a energiei electrice
Întreprindere petrolieră / FOTO: Freepik
Mihai Petre, EY Romania

De ce nu vin investitori globali în România

Într-adevăr, investitori globali, de anvergură nu vin în...

Asteroidul Dimorphos / FOTO: Wikipedia
Lingouri de aur / FOTO: Unsplash
Ultimele estimări de la INGHA

Debitul Dunării va crește în următoarele cinci zile

Debitul fluviului Dunărea la intrarea în România, prin...

Dumitru Chisăliță
Reformă fiscală / Grafică: DCBusiness
Investitor / FOTO: Freepik

Surprinză în zona euro după trei luni de declin consecutiv

Prinde contur speranța pentru o evoluție pozitivă în...

Un nou an, o nouă regulă. Foto: Feeepik
Ziare / FOTO: Freepik
Adrian Câciu, Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene / FOTO: gov.ro
Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu
Sofer camion. Foto: Pexels.com
Gaze naturale / Foto: Freepik
vouchere sociale
Bundestag, Germania

Economia Germaniei, în scădere pentru al doilea an la rând

Economia Germaniei se va contracta pentru al doilea an...

Terminal petrolier / Foto: Freepik
Itriu
Lei / sursa foto: Freepik.com
Programul casa verde fotovoltaice

pixel