Paradox pe piaţa muncii din România: Record de contracte, dar lipsă acută de specialiști
Ministrul Muncii, Simona...
Industria auto din SUA și rivalii săi globali au fost zdruncinați miercuri de anunțul președintelui Donald Trump privind impunerea unor tarife de 25% pentru toate vehiculele și piesele auto fabricate în străinătate și importate în Statele Unite, relatează Reuters.
Dacă aceste tarife vor rămâne în vigoare pe termen lung, costul mediu al unei mașini în SUA ar putea crește cu mii de dolari, afectând producția auto în întreaga Americă de Nord. Acest lucru se datorează rețelei complexe de producție dezvoltate de constructorii auto în Canada, Mexic și Statele Unite în ultimele trei decenii.
Potrivit firmei de cercetare GlobalData, aproape jumătate dintre automobilele vândute anul trecut în SUA au fost importate.
În urma anunțului, acțiunile General Motors au scăzut cu 8% în tranzacțiile post-piață, în timp ce Ford și Stellantis au înregistrat o scădere de aproximativ 4,5% fiecare. Pe piețele asiatice, acțiunile Toyota, Honda și Hyundai au pierdut între 3% și 4%.
Tesla, care își produce vehiculele în SUA dar folosește și piese importate, a înregistrat o scădere de 1,3%. Trump a declarat că noile tarife ar putea avea un impact neutru sau chiar pozitiv pentru Tesla, menționând că CEO-ul companiei, Elon Musk, nu l-a sfătuit în privința acestor măsuri.
Cu toate acestea, Musk a reacționat pe rețeaua X, avertizând că tarifele vor afecta și Tesla: „Aceste tarife vor influența prețul pieselor utilizate în mașinile Tesla, care provin din alte țări. Impactul costurilor nu este neglijabil.”
Anunțul tarifelor a generat incertitudine în rândul companiilor și a tulburat piețele globale, așa cum s-a întâmplat și în trecut, când Trump a folosit politica tarifară ca instrument economic.
Președintele a reafirmat miercuri că aceste măsuri ar putea determina producătorii auto să investească mai mult în SUA, în loc să producă în Canada sau Mexic.
Asociația Autos Drive America, care reprezintă mari producători auto străini, precum Honda, Hyundai, Toyota și Volkswagen, a criticat decizia: „Tarifele impuse astăzi vor face producția și vânzarea de mașini mai costisitoare în SUA, ceea ce va duce la prețuri mai mari, mai puține opțiuni pentru consumatori și pierderea locurilor de muncă în sectorul manufacturier.”
Începând din 1994, industria auto nord-americană a beneficiat de comerț liber, dar Acordul SUA-Mexic-Canada (USMCA) din 2020, semnat de Trump, a introdus noi reguli pentru stimularea producției regionale.
După ce în martie a impus tarife de 25% pentru importurile din Mexic și Canada, Trump a acordat o amânare de o lună pentru vehiculele conforme cu USMCA, ceea ce a favorizat producătorii americani. Noile tarife nu vor mai include această excepție.
„Companiile care au investit sute de milioane sau miliarde de dolari în fabrici din Canada și Mexic vor vedea probabil o scădere drastică a profiturilor în următoarele trimestre, dacă nu chiar ani”, a declarat Sam Fiorani, analist la AutoForecast Solutions.
Casa Albă a anunțat că tarifele de 25% pe piesele auto importate în SUA vor intra în vigoare cel târziu pe 3 mai, afectând componente esențiale precum motoarele, transmisiile și elementele electrice.
Importatorii de automobile din cadrul USMCA vor putea certifica conținutul produs în SUA, astfel încât doar componentele fabricate în afara țării să fie taxate.
Cox Automotive a estimat anterior că aceste tarife ar putea crește prețul unui vehicul fabricat în SUA cu 3.000 de dolari și al unuia produs în Canada sau Mexic cu 6.000 de dolari, în lipsa unor scutiri.
Dacă tarifele vor fi aplicate, Cox Automotive prognozează că, până la jumătatea lunii aprilie, producția auto din America de Nord va fi grav perturbată, cu o reducere de 20.000 de vehicule pe zi, echivalentul a aproximativ 30% din producția totală.
Sindicatul United Auto Workers (UAW), care reprezintă muncitorii din fabricile celor trei mari producători auto din Detroit, a salutat decizia lui Trump.
„Datorită acestor tarife, mii de locuri de muncă bine plătite pentru muncitorii din clasa muncitoare ar putea fi aduse înapoi în comunitățile americane în doar câteva luni, prin adăugarea de schimburi suplimentare sau linii de producție în fabricile subutilizate,” a declarat președintele UAW, Shawn Fain.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministrul Muncii, Simona...
BNR a comunicat cursul valutar...
Ministrul Muncii, Simona...
Au scăzut rezervele valutare...
Aurul a atins marți un nou...
Kremlinul a venit cu precizări...
Reuters a realizat o cronologie...
Ministrul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității...
Norvegia revine pe radarul geopolitic european, pe...
Sebastian Burduja a ţinut să...
Uniunea Europeană se pregătește...
Turismul european spre SUA...
Prin Ordinul ANAF nr. 355/2024,...
Ministerul Finanțelor a pus în...
Un document secret al...
Zi decisivă pentru tranziţia...
Recunoscută pentru dinamismul...
În intervalul 31 martie – 13...
SpaceX trimite prima echipă...
O veste bună pentru locuitorii...
Cele cinci știri ale aceste dimineți sunt despre:...
Președintele Asociației...