Drumul succesului, de la o mică întreprindere la un producător competitiv pe piața mobilei din Romania
Autor: Matei Ion
Data publicării:
Societatea comercială Mobila SA a reușit să construiască, în inima Bărăganului, una dintre cele mai moderne și performante fabrici din S-E României. Totul a pornit de la preluarea Întreprinderii Județene de Prestări Servicii și de Producție Industrială Ialomița, la începutul anilor 90. Astăzi, compania românească are deja o tradiție de peste 29 de ani și este un exemplu de succes în industrie, prin proiectele de investiții care au condus permanent la diversificarea produselor obținute și la îmbunătățirea liniei de fabricație. SC Mobila SA a reușit să cucerească un segment dintr-o piață extrem de concurențială, mereu expusă la schimbare, și să facă față concurenței, la nivel european.

În anul 2018, compania a înregistrat o creștere de aproximativ 20%, față de anul anterior, menținând trendul ascendent și în 2019. Mobila SA este o societate pe acțiuni privatizată în anul 1994, a cărei evoluție a fost marcată de-a lungul timpului de câteva momente definitorii pentru dezvoltare. La preluarea companiei, în anul 2002, MOBILA SA avea doar 35 de angajați, iar în viitorul apropiat ar putea ajunge la 250, adică la de sapte ori mai mulți salariați. Compania a trecut prin numeroase faze de experimentare, cu diverse tipuri de producție, începând de la mobilierul din PAL la comandă, uși, ferestre, scări, mobilier din lemn triplu stratificat, până la mobilier tapițat și scaune. Astăzi, compania produce mobilier în serie pentru marile lanțuri de hypermarket-uri și pentru mediul online, având deja o prezență stabilă în România precum și în Polonia, Ungaria și Bulgaria, prin comenzi online. Camelia Malama, președintele Consiliului de administrație al societății comerciale, vorbește despre strategia de dezvoltare a companiei și soluțiile de finanțare alese pentru realizarea acesteia.

Ce anume v-a dat curaj să investiți pentru a dezvolta o afacere de familie?

Camelia Malama: Curaj pentru a ne dezvolta am avut, iar acum știm cu siguranță că societatea noastră va avea continuitate și va rămâne o afacere de familie, cu atât mai mult cu cât fiul nostru a terminat o facultate în domeniu, respectiv Industria Lemnului Brașov, aceeași facultate pe care o termina și soțul meu, acum 35 de ani. În prezent, fiul nostru se ocupă de productie, de crearea de noi modele, de diversificarea activității, ceea ce și conduce la necesitatea unei noi investiții. Ne bucurăm de continuitate și pe partea economică, fiica mea călcându-mi pe urme, ca studentă la ASE, Facultatea de contabilitate și informatică de gestiune. Pentru a construi viitorul avem grijă de prezent!

Care au fost cele mai importante etape ale creșterii companiei?

Camelia Malama: Cele mai importante etape în evoluția Mobila SA au început în anul 2005, când SC Mobila SA a început producția de mobilier tapițat, în prezent acest tip de producție reprezentând principalul motor al companiei. În anul 2009, compania a inaugurat primul magazin de produse de mobilă din afara judetului, prin intermediul firmei EXPOMOB, iar în 2011 am demarat colaborarea cu un lanț de hypermarket-uri, livrând marfă paletizată cu coduri de bare și ambalare conformă normelor de hypermarket.

Când ați început retehnologizarea și ce efecte a avut pentru producție și desfacere?

Camelia Malama: Anul 2014 a fost marcat de schimbări în ceea ce privește tehnologia folosită, astfel încât foarte multe dintre utilajele mai vechi au fost înlocuite cu utilaje de ultimă generație, cu comandă numerică și a fost introdus și un ERP. În ceea ce privește societatea EXPOMOB, parte din grupul de firme al familiei, în afară de comercializarea produselor de mobilier, aceasta mai oferă și servicii de livrare și montare a mobilierului, precum și consultanță profesională în alegerea acestuia în magazinele proprii.

Ce rețea de distribuție aveți, în acest moment?

Camelia Malama: Aproximativ 30% din producție este comercializată prin intermediul societății noastre de retail EXPOMOB, care este prezentă cu magazine proprii în 9 orașe din sud-estul României. În prezent suntem certificați ISO 9001 și ISO 14001 și încercăm să creștem, alături de partenerii noștri, atât în volum, cât și în calitate.

Cum v-ați poziționat pe o piață marcată permanent de schimbare și cu probleme în privința forței de muncă?

Camelia Malama: În România, în prezent, nu este simplu să desfășori activități economice, cu atât mai mult să îți faci planuri și proiecte de dezvoltare pe termen lung, dacă ne gândim numai la fiscalitate sau la forța de muncă. Însă, cu foarte multă determinare și cunoaștere - pentru că trebuie să vă spun că la baza tuturor acestor proiecte sunt oamenii și familia noastră, care dețin cunoștințele necesare în domeniu - am convingerea că vom reuși. Împreună cu această echipă, care coordonează activitatea unui grup de firme din care fac parte MOBILA SA, EXPOMOB SRL, MALTEX SRL și grupul de firme CONT-EXPERT, în cadrul cărora își desfășoară activitatea peste 250 de salariați, încercăm să demonstrăm că se poate și le mulțumim celor cărora ne sunt parteneri pentru dezvoltare. Parteneriatul pe care CEC Bank a înțeles să-l construiască cu noi pe principiul win-win, va asigura găsirea soluțiilor aplicabile afacerii noastre, pentru a ne atinge obiectivele propuse și pentru a ne aduce și noi contribuția la dezvoltarea zonei Sud Muntenia.

Care au fost primele proiecte care v-au ajutat să deveniți un jucător puternic pe piață?

Camelia Malama: Strategia de dezvoltare a societății Mobila SA pe termen scurt, mediu și lung presupune realizarea unei serii de obiective foarte bine definite, legate de creșterea capacității de producție în vederea satisfacerii cererii și a comenzilor în continuă creștere, crearea avantajului competitiv prin aducerea actualei fabrici la standarde moderne de producție în conformitate cu normele UE, proiectarea și lansarea de produse noi din gama tapițerie - produse inovative care în acest moment nu se găsesc pe piața din România - care să conducă la creșterea cotei de piață a societății și să reprezinte societatea în fața clienților. Aceste obiective bineînțeles că nu le putem realiza doar cu forțe proprii și vor fi atinse prin implementarea de-a lungul timpului alături de CEC Bank a unor proiecte investiționale, precum cel implementat în perioada 2013- 2014 pentru achiziția de echipamente inovative și ecoeficiente în cadrul Programului Operațional Creșterea Competitivității Economice. Valoarea totală a proiectului a fost de 2.185.659,39 lei, iar ajutorul financiar nerambursabil a fost în cuantum de 1.064.957,12 lei, reprezentând 60% din valoarea eligibilă a proiectului. Cu ajutorul fondurilor europene și a finanțării acordate de către CEC Bank, care a fost utilizată pentru asigurarea cofinanțării, prefinanțarea grantului, precum și pentru susținerea cheltuielilor neeligibile, am reușit să implementăm acest proiect, prin care am realizat restructurarea producției și creșterea eficienței prin achiziția de utilaje și echipamente inovative utilizate în producția mobilei. Acest prim proiect realizat alături de CEC Bank ne-a încurajat să continuăm pentru că, așa cum am mai spus, nu este simplu să construiești și să te dezvolți utilizând fondurile europene și finanțarea bancară, dar cred că este una dintre puținele soluții care îți pot asigura viitorul.

Ce alte activități mai desfășoară compania?

Camelia Malama: SC Mobila SA este autorizată ca furnizor de formare profesională a adulților, având în echipă ingineri absolvenți de Industria Lemnului Brașov. Am desfășurat până în acest moment foarte multe cursuri pentru calificarea propriilor angajați. Ne bazăm pe o echipă cu o experiență mare în acest domeniu, persoane care au o vechime de peste 30 ani în companie.

Care sunt următorii pași, în dezvoltarea producției?

Camelia Malama: Avem în plan mărirea capacitații de producție a mobilierului tapițat, dar și extinderea spațiilor de depozitare. Până atunci, toate eforturile companiei sunt direcționate în scopul dezvoltării parteneriatelor actuale, prin creșterea calității produselor, prin eficientizarea comunicării cu clienții si prin micșorarea termenului de livrare.

Flota companiei cuprinde 9 camioane, dintre care două sunt dotate și cu remorci. Autoutilitarele sunt relativ noi, 3 dintre ele au mai puțin de 2 ani. Pe lângă acestea, compania mai deține și 12 autoutilitare de 3,5 t care deservesc magazinele proprii. Distribuția mărfii la nivel național se realizează cu mașinile proprii, dar compania a contractat și servicii de transport printr-o societate care asigură necesarul de autocamioane (TIR-uri) pentru marfa paletizată. În acest moment, compania deține o unitate de depozitare în Slobozia, plus alte depozite în localitățile în care sunt situate magazinele proprii – Călărași, Mangalia, Galați.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Bugetele C.E. Oltenia, Romarm şi IOR, aprobate de Guvern

Decizii importante ale Guvernului României, în şedinţa...

Zara, sursă de inspiraţie pentru cei de la H&M

Noua conducere a H&M se inspiră din strategia...

OUG pentru scăderea prețului gazelor naturale

Guvernul României a adoptat o nouă Ordonanță de Urgență...

Ajutoare de urgenţă acordate de Guvern

Pe agenda şedinţei de Guvern de joi se află şi o...

ALROSA a vândut o parte din diamantele sale statului rus

Acțiunile ALROSA au crescut pe fondul informației că...

Rheinmetall, investiție 63 de milioane de euro în Ungaria

Kristóf Szalay-Bobrovniczky, ministrul Apărării din...

Prețul unei clasice genți Chanel a spart pragul de 10.000 €

O geantă clasică a casei de modă Chanel, un model cu...

Moderna primește 750 milioane de dolari de la Blackstone

Moderna a anunțat că divizia ”Știința vieții” de la...


pixel