Este 11A cel mai sigur loc din avion? Ce spun experţii după supravieţuirea miraculoasă a unui pasager din avionul prăbuşit în India

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Freepik.com
Freepik.com
Scaunul norocos 11A: Mit sau realitate? Supraviețuirea miraculoasă din avionul prăbușit în India ridică semne de întrebare.

Supraviețuirea unui pasager care a scăpat printr-o ușă de urgență, la doar câteva secunde după ce zborul Air India s-a prăbușit omorând toți ceilalți aflați la bord, a readus în prim-plan o întrebare veche: există un „cel mai sigur loc” într-un avion? Mulți s-au grăbit să numească scaunul 11A drept cel norocos. Dar experții în aviație spun că lucrurile nu sunt atât de simple.

„Fiecare accident este diferit, iar supraviețuirea nu poate fi prezisă doar în funcție de locul din avion”, explică Mitchell Fox, director la Flight Safety Foundation, o organizație non-profit din SUA.

Pasagerul supraviețuitor, Viswashkumar Ramesh, ocupase locul 11A – aflat lângă o ieșire de urgență – în avionul Boeing 787 Dreamliner cu destinația Londra, care s-a prăbușit joi în Ahmedabad. El a reușit să iasă pe cont propriu din epava în flăcări. Deși pare că poziția i-a salvat viața, experții avertizează: nu întotdeauna 11A e „cheia”.

„În cazul de față, pentru că pasagerul stătea chiar lângă ieșirea de urgență, acela a fost evident locul cel mai sigur. Dar asta doar pentru această configurație de Boeing 787”, a declarat Ron Bartsch, președinte al AvLaw Aviation Consulting din Sydney.

Un studiu publicat de Popular Mechanics în 2007, care a analizat accidentele aviatice din 1971 încoace, a sugerat că pasagerii așezați în partea din spate a avionului au șanse mai mari de supraviețuire. Alți specialiști susțin că zona aripilor oferă mai multă stabilitate.

Totuși, poziționarea lângă o ieșire de urgență, așa cum s-a întâmplat în cazul lui Ramesh, crește șansele de evacuare rapidă – dacă ușa este funcțională. În cazul accidentului Air India, partea opusă a fuselajului a fost blocată de un zid, ceea ce a făcut ieșirea pe partea lui Ramesh salvatoare.

Incidentul din ianuarie anul trecut, când un panou cu mai multe șuruburi lipsă a sărit dintr-un Boeing 737 MAX în timpul zborului, lăsând un gol în fuselaj și avariind scaunul din apropiere, subliniază cât de imprevizibile pot fi riscurile – de data aceea, nimeni nu ocupa acel loc și nu s-au înregistrat victime.

De altfel, statul la margine de rând poate facilita evacuarea, dar vine cu riscul mai frecvent de a fi lovit de bagaje desprinse din compartimentele superioare – un pericol mai des întâlnit decât un accident aviatic major.



Cea mai mare armă: atenția la instructaj

 

Specialiștii subliniază că cel mai eficient mod de a-ți crește șansele de supraviețuire este să acorzi atenție instructajului de siguranță de la începutul zborului – o rutină deseori ignorată.

Respectarea strictă a indicațiilor echipajului, inclusiv renunțarea la bagaje în timpul evacuării, a fost decisivă în salvarea celor 379 de pasageri și membri ai echipajului aflați la bordul unui zbor Japan Airlines, care s-a ciocnit în ianuarie anul trecut cu un avion al Gărzii de Coastă pe aeroportul Haneda din Tokyo. Cinci dintre cei șase membri ai echipajului avionului mic și-au pierdut viața.

Instructajele de siguranță oferă indicații esențiale: cum se prinde corect centura, cum se adoptă poziția de impact și cum să-ți planifici ruta de evacuare. Un sfat frecvent este să numeri rândurile până la cea mai apropiată ieșire - informație vitală dacă fumul reduce vizibilitatea.

Chiar dacă tragedii precum accidentul Air India șochează, progresele tehnologice în designul avioanelor sporesc semnificativ șansele de supraviețuire, explică Mitchell Fox. Iluminatul de urgență de pe podea, materialele mai puțin inflamabile, sistemele automate de detectare și stingere a incendiilor sau accesul îmbunătățit la ieșiri sunt doar câteva dintre inovațiile introduse în ultimii ani.

„S-au făcut progrese remarcabile în designul cabinelor, care cresc șansele de a supraviețui unui accident aviatic la sol sau în apropierea solului”, conchide Fox.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...

Bani
Gabriel Biriș
Adrian Nica, șeful ANAF
Daniel Dăianu

pixel