Perspectivele reducerii deficitelor aflate la un nivel ridicat record şi stabilizarea creşterii rapide a datoriei publice reprezintă elementul central al evaluării ratingului suveran al României, după alegerile prezidenţiale de luna trecută, se arată într-un raport al agenţiei de evaluare financiară Fitch Ratings.
După ani de derapaje fiscale şi erodare a credibilităţii politice fiscale, următorul Guvern se va confrunta cu provocarea complexă de a-şi asuma un proces de consolidare fiscală multianual, amplu, pe fondul perspectivelor modeste de creştere şi a fragmentării politice interne, apreciază Fitch.
Primarul Bucureştiului, Nicuşor Dan, independent, un centrist pro-UE, l-a învins pe populistul de dreapta George Simion în turul doi al alegerilor prezidenţiale din 18 mai. Acum sunt în derulare negocieri între partidele politice pro-UE din România pentru formarea unui nou Guvern. Precedenta coaliţie pro-EU s-a prăbuşit la începutul lunii mai, după doar patru luni la putere, după victoria lui Simion în primul tur.
Victoria lui Nicuşor Dan a redus pe termen scurt riscurile provocate de o perioadă prelungită de incertitudine politică sporită, potenţial însoţită de turbulenţe pe pieţele financiare. Dar rămâne de văzut dacă se va îmbunătăţi eficacitatea politicilor, ţinând cont de fragmentarea legislativului şi sporirea polarizării sociale, subliniată de alegerile prezidenţiale.
Evoluţiile din acest an sunt în linii mari în concordanţă cu opinia Fitch din 21 februarie (când a fost confirmat ratingul României la "BBB minus"/perspectivă negativă) potrivit căreia incertitudinea politică rămâne ridicată cel puţin până la reluarea alegerilor prezidenţiale după anularea de anul trecut, iar extinderea ciclului electoral va amâna măsurile suplimentare de consolidare fiscală cel puţin până în semestrul doi din 2025.
Noul preşedinte şi potenţialele partide de coaliţie au recunoscut amploarea provocărilor fiscale. Conform informaţiilor din presă, convenirea asupra planurilor de consolidare este o prioritate urgentă în cadrul negocierilor lor de coaliţie, iar Nicuşor Dan a afirmat că o ţintă realistă de deficit pentru acest an este de 7,5% din PIB. Planul fiscal-structural pe termen mediu pe şapte ani al României, convenit cu UE, are ca obiectiv un deficit de 7% din PIB în 2025.
Anul trecut, deficitul general guvernamental al României s-a adâncit la 9,3% din PIB, de la 6,6% din PIB în 2023, conform datelor finale. Creşterea de la estimarea iniţială de 8,7% din PIB a contribuit la majorarea datoriei 54,8% din PIB în 2024, de la 48,9% din PIB în 2023.
În primele patru luni din acest an deficitul bugetar s-a situat la 56 miliarde lei (2,95% din PIB-ul proiectat pentru 2025), similar cu 57 miliarde lei în perioada similară din 2024.
Comisia Europeană previzionează un deficit de 8,6% din PIB în 2025, dacă nu sunt modificate politicile actuale. De asemenea, Comisia presupune o creştere a PIB de 1,4%, în conformitate cu propriile previziuni ale Fitch. Cu toate acestea, datele economice de până acum - în special lipsa creşterii PIB-ului în ritm trimestrial în primul trimestru din 2025 - sugerează riscuri pentru această prognoză, scoţând în evidenţă compromisurile politice implicate în reducerea deficitului.
Deşi Guvernul precedent a adoptat la finalul anului trecut unele măsuri fiscale, inclusiv îngheţarea salariilor şi a pensiilor, rezultatele sub aşteptări din 2024 indică că ar fi necesară o ajustare mai mare decât cea planificată în cadrul programului pe termen mediu, pentru a atinge obiectivul de deficit de 7,5% din PIB. Măsurile de consolidare fiscală care vor rezulta dintr-un acord de coaliţie vor oferi o primă oportunitate de a evalua detaliat modul şi ritmul cu care următorul Guvern intenţionează să reducă deficitul în 2025 şi în 2026.
Intrările de fonduri europene rămân importante ca stimulent direct pentru creşterea pe termen scurt şi îmbunătăţirea potenţialului de creştere.
O preşedinţie pro-UE şi formarea unui Guvern pro-UE durabil ar sprijini intrările de fonduri, dar îndeplinirea cerinţelor de condiţionalitate s-ar putea dovedi dificilă dacă nu se îmbunătăţeşte contextul politic al elaborării şi punerii în aplicare a politicilor. Comisia nu a impus sancţiuni financiare României în Pachetul de primăvară anunţat în 4 iunie, în pofida deficitului ridicat din 2024, dar acestea rămân posibile.
Următoarea revizuire a ratingului suveran al României de către Fitch este planificată în 15 august. Evaluarea agenţiei privind impactul probabil al planurilor de consolidare ale viitorului Guvern va fi încorporată în previziunile fiscale actualizate, alături de orice alte modificări al proiecţiilor privind PIB-ul şi alte previziuni macroeconomice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Deficitul de cont curent a...
Prețul petrolului a crescut cu...
Leul s-a depreciat vineri, 13...
Un economist cu profil...
Programul Rabla Auto 2025...
PFA-urile din România vor plăti...
Dobânzile interbancare se...
Numeroase servicii online au...
Piața muncii din România a...
Producătorul danez de...
DGAF a descoperit prejudicii de...
Uniunea Europeană a decis să mențină permanent...
Ministerul Afacerilor Externe...
Fitch avertizează: fără reforme...
Ministerul Muncii a pus în...
Acțiunile Boeing au scăzut cu...
Confederaţiile sindicale şi...