Greenpeace reclamă că instalațiile OMV din Marea Neagră operează fără autorizații de mediu valabile

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Bulgaria mai face o tentativă
Bulgaria mai face o tentativă
Greenpeace România a sesizat autoritățile competente pentru protecția mediului cu privire la funcționarea fără autorizație de mediu valabilă a instalațiilor offshore operate de OMV Petrom din sectorul Istria al Mării Negre, aflate sub jurisdicția României, se spune într-un comunicat al ONG-ului.

Conform ARBDD, autorizația de mediu cu nr. 1417 din 15.10.2019 emisă pentru OMV Petrom SA, zona de producție X Petromar Constanța (sectorul Istria), revizuită la data de 17 decembrie 2020. Cea mai recentă viză anuală, cea aferentă anului 2023, stipulează că viza expiră la data de 14 octombrie 2024. Cum titularul, OMV Petrom, nu a solicitat viza anuală a autorizației de mediu pentru anul 2024, instalațiile offshore operează fără o autorizație de mediu valabilă.

Sesizarea Greenpeace România vine pe fondul descoperirii unor probleme la platformele de petrol și gaz ale OMV Petrom ce au fost expuse și raportate autorităților și companiei la începutul anului 2024, însă soluționarea acestora s-a realizat într-o manieră nesatisfăcătoare până în acest moment:

Martie 2024: Autoritatea Competentă de Reglementare a Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO) a răspuns la sesizarea Greenpeace România: „în urma inspecției, ACROPO a recomandat operatorului OMV Petrom să adopte măsurile necesare pentru integritatea structurală”. Cu toate acestea, pe lângă faptul că o recomandare este în sine lipsită de orice efect obligatoriu, este complet neclar dacă OMV Petrom a dat curs recomandării ACROPO și ce măsuri suplimentare întreprinde ACROPO pentru a asigura siguranța instalațiilor offshore ale OMV Petrom.

Iulie 2024: Greenpeace demarează un proces împotriva OMV Petrom prin care solicită o expertiză a platformelor. Greenpeace România a solicitat instanței să dispună asigurarea probelor constând într-o expertiză privind condițiile instalațiilor offshore ale OMV Petrom, în special în ceea ce privește siguranța structurală, mecanică și de producție a acestora. În prezent, cererea de asigurare a probelor a fost trimisă către Înalta Curte de Casație și Justiție pentru a stabili instanța competentă, raportat la împrejurarea că atât Judecătoria Constanța, cât și Judecătoria Sectorului 1 București, s-au declarat necompetente din punct de vedere teritorial să soluționeze respectiva cerere. Dosarul a fost recent înregistrat pe rolul Înaltei Curți de Casație și Justiție a României cu termen în data de 30 octombrie 2024.

August 2024: Greenpeace sesizează Comisia Europeană cu privire la problemele platformelor OMV Petrom din Marea Neagră. Au fost ridicate îngrijorări serioase cu privire la posibila incapacitate a OMV Petrom de a lua măsurile necesare în vederea menținerii integrității infrastructurii și a prevenirii accidentelor majore, așa cum prevede Directiva privind siguranţa operaţiunilor petroliere offshore. De asemenea, în sesizare este subliniată o aparentă deficiență în responsabilitățile de supraveghere ale ACROPO, în special în efectuarea de inspecții la timp și eficiente, conform cerințelor Directivei. Eșecul de a detecta și soluționa aceste preocupări legate de infrastructură ridică întrebări cu privire la rigurozitatea aplicării reglementărilor.

Separat, în septembrie 2021, Comisia Europeană a inițiat o procedură de infringement împotriva României, invocând îngrijorări legate de transpunerea, implementarea și aplicarea incorectă a anumitor prevederi ale Directivei privind siguranța offshore în cadrul legal românesc. Această procedură este încă în desfășurare.

Greenpeace România consideră că intervenția Comisiei este indispensabilă pentru a asigura respectarea uniformă, corectă și în timp util de către statele membre a legislației europene. Având în vedere că OMV Petrom dorește să înceapă o nouă exploatare în perimetrul Neptun Deep, este cu atât mai problematic faptul că platformele lor existente se află într-o asemenea stare precară. Istoricul problematic al operatorului pune foarte multe probleme de încredere în ceea ce privește capacitatea și rigurozitatea companiei de a implementa proiecte offshore într-o manieră sigură. Legislația europeană și națională prevede faptul că un operator își poate pierde licența pe baza istoricului său problematic.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Trenuri
ANAF

Buletinul electronic creează mai mult probleme românilor

Noile cărți electronice de identitate, emise cu...

Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik
Hidroelectrica
Ilie Bolojan

Bolojan: Deficitul bugetar mare nu mai poate fi susținut

Ilie Boloja atrage atenția că România se confruntă cu o...

Donald Trump

MAGA, divizată din cauza războiului Israeliano-Iranian

După ce și-a câștigat un nou mandat cu mesajul...

Freepik.com
Freepik.com
Bani. Freepik.com
Uzină Ford / Foto: Flickr
Ucraina se aşteaptă ca viitorul pachet de sancţiuni europene contra Moscovei să vizeze şi compania de stat Rosatom

Rosatom construiește prima centrală nucleară din Kazahstan

Agenţia pentru Energie Nucleară din Kazahstan a anunţat...

Uzinele Dacia
Donald Trump și Elon Musk
Tel Aviv sub asediul Iranului
Freepik.com
O combină recoltează grâu / Foto: Freepik
Metrou București
Petrol / FOTO: Freepik
Ghișeu
Gazprom
Sala de ședință din clădirea Guvernului
Contrabanda cu tutun
Cimitir de mașini
Freepik.com

pixel