Încă o oportunitate pierdută

Autor: Mircea Coșea
Data actualizării:
Data publicării:
Mircea Coșea
Mircea Coșea
De cele mai multe ori o nenorocire, o criză sau orice alte necazuri pe care economia le întâmpină, generează oportunități de conștientizare a cauzelor și de luare a unor măsuri menite nu doar să înlăture necazul ci chiar să conducă la conceperea și aplicarea unor politici de îmbunătățire a situației  pentru ca ceea ce a fost rău să nu se mai repete.

Consider că ceea ce se întâmplă acum pe piața agroalimentară poate fi o adevărată nenorocire în sensul în care o explozie puternică a prețurilor afectează siguranța alimentară a unei părți importante a populației. Niciodată în istoria recentă a României ecartul dintre creșterea prețurilor și căderea puterii de cumpărare nu a fost atât de mare.

O asemenea situație ar fi fost de așteptat să trezească la realitate guvernarea, considerând-o ca pe oportunitate de luarea a unor măsuri profunde, de natură structurală, instituțională și bugetară. Era de așteptat ca evidenta punerea în pericol a siguranței alimentare a populației să determine trecerea cu prioritate pe agenda guvernării realizarea unui program național de sprijinire a agriculturii și a industriei de procesare pentru ca imensul potențial agricol al țării să asigure stabilitatea și funcționarea corectă a pieței agroalimentare atât în interesul producătorilor cât și al consumatorilor.

Nu s-a întâmplat însă nimic, nici o reacție din partea guvernării până în momentul în care febra pregătirii sărbătorilor pascale a adus în prim planul actualității cotidiene o realitate cruntă, aceea a scăderii drastice a consumului de alimente tradiționale, restricționat de creșterea uneori exponențială a prețului acestor produse. Mass media și rețelele de socializare au avut o contribuție excepțională în semnalarea acestei situații, atenționând asupra pericolului ajungerii într-o stare de pauperizare reală a populației cu venituri mici.

În sfârșit, guvernul a reacționat.

Domnul prim ministru a organizat o întâlnire cu producătorii și distribuitorii din domeniul lactatelor. Comunicatul final al acestei întâlniri a făcut public faptul că prețul laptelui de consum ar urma să scadă pentru următoarele 6 luni în urma unui acord între procesatori și marile rețele comerciale, .

Astfel, după  întâlnirea  la care au participat reprezentanții procesatorilor, crescătorilor și ai marilor magazine  s-a ajuns la un acord verbal potrivit căruia prețul laptelui de consum va scădea la raft după ce procesatorii și rețelele de magazine vor renunța, fiecare, la 10 la sută din adaosul lor comercial.

S-a convenit doar verbal ca după sărbătorile de Paști să se constituie la ministerul Agriculturii un grup de lucru care să stabilească în detaliu cum va fi aplicată această măsură, care ar avea rolul de stimulare a consumului.
 
În calitatea mea de cetățean, plătitor corect de impozite și taxe pentru bugetul țării mele mă simt umilit de cele întâmplate la întâlnirea mai sus citată.

Mă simt umilit de modul în care statul român prin reprezentanții săi guvernamentali și-a dovedit lipsa de autoritate, incapacitatea de a-și dovedi puterea de decizie asupra unor probleme vitale ale economiei, și-a devoalat poziția de obediență și de subordonare decizională față de procesatori și rețelele de comercializare, în cea mai mare parte a lor aparținând capitalului străin. 

Atât de slab și impotent decizional a devenit statul român încât se mulțumește doar cu un acord verbal, rezultatul unei atitudini de bunăvoință mizericordioasă a procesatorilor și a rețelelor de comercializare, a unei atitudini sfidătoare a acestora care au acceptat să reducă din adaos cu cât vor ei și nu cu cât li s-a cerut de către guvernanți?

Oare celebrul Consiliu al concurenței nu ar fi trebuit să aducă la această întâlnire dovada existenței unei înțelegeri de tip monopol între reprezentanții acestui domeniu și să ceară penalizări? Faptul că, deodată și la unison s-a decis același procent de reducere nu este o dovadă a faptului că, pe fond, există o înțelegere?

Oare domnul prim ministru nu ar fi trebui să vină la întâlnire cu o analiză de impact a Ministerului de Finanțe din care să rezulte cu cât ar trebui să fie micșorat adaosul pentru a reduce creșterea exagerată de preț de la fermă la raft? Nu trebuia să ceară domnia sa mărimea procentului de reducere și nu să accepte fără nici o obiecție oferta ” miloasă”a procesatorilor și comercianților?

Dar nu numai problema adaosului este de discutat. Este absolut necesar să se discute și despre costul de producție al legumelor la producător/fermă. Paradoxul românesc al acestei situații constă în faptul că deși pe plan global prețurile inputuri de producție scad ( energie, carburant, îngrășăminte, apă, etc), la noi, costul la producător nu scade ci, din contră, crește.

Statistica internațională este clară din acest punct de vedere. ”Indicele FAO al prețurilor alimentelor (FFPI) a avut o medie de 126,9 puncte în martie 2023, în scădere cu 2,8 puncte (2,1 la sută) față de februarie, marcând al doisprezecelea declin lunar consecutiv de la atingerea vârfului de acum un an. În ultimele douăsprezece luni din martie 2022, indicele a scăzut cu până la 32,8 puncte (20,5 la sută)”.

Explicația este știută și nu revin asupra ei dar trebuie mereu menționată deoarece este într-adevăr un paradox, acela al exploatării de către actuala guvernare a propriului popor. Pentru a-și alimenta bugetul fără a lua măsuri de sprijinire a economiei reale, guvernarea se folosește de efectul inflaționist al prețurilor și tarifelor mari la energie, carburant, etc. În toată lumea acestea s-a redus, doar la noi, nu. Un efect important dar toxic pe termen lung al acestei politici de menținere a prețurilor și tarifelor pe suport inflaționist este și acela al dezvoltării economiei nefiscalizate, adică al evaziunii.

În imposibilitatea cumpărării produselor alimentare de bază la prețurile exagerate din rețelele comerciale autorizate, populația se orientează automat spre posibilitatea cumpărării la prețuri mai mici oferite de comerțul neautorizat, direct de la producătorul întâmplător sau chiar de pe trotuar.

Este nevoie de o analiză lucidă a situației agriculturii și industriei procesatoare românești urmată de un program național pe termen lung, cu consens politic indiferent de culoarea politică a guvernării. 

Politica acordurilor verbale nu este doar neproductivă dar și o dovadă a lipsei de gândire strategică, in interes național, al actualei guvernări.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel