La Hong Kong, orașul zgârie-norilor, încă se folosesc schele de bambus

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
O tehnologie străveche, foarte potrivită pentru un oraș aglomerat ca Hong Kong
O tehnologie străveche, foarte potrivită pentru un oraș aglomerat ca Hong Kong
Renumit pentru numărul impresionant de zgârie-nori, Hong Kong-ul este unul dintre ultimele orașe ale lumii unde se folosesc schele de bambus, o tehnică străveche de construcție, pe care muncitorii parcă s-ar deplasa prin aer. 

"Trebuie să ai o inimă puternică", spune Mo Jia Yu, unul dintre ucenicii care învață cum să-și țină echibrul pe barele de bamcus, cum să le îmbine, să le fixeze, astfel încât să nu de desprindă de scheletul schelei. Dacă vrea cu adevărat ca, într-o zi, să ajungă pe unul din marile șantiere ale orașului, trebuie să stâpânească bine aceste manvre. 

Nu, în metropola chineză unde se înalță peste o mie de blocuri turn amețitoare, nu este ceva neobișnuit să vezi muncitori cocoțați pe aceste cadre temporare, chiar și la etajul 60. Și pentru că se mișcă atât de agil pe aceste structuri asemănătoare unei pânze de păianjen, locuitorii din Hong Kong i-au poreclit "păianjeni". La fel cum fac alte zeci de mii de persoane în fiecare an, Mo Jia Yu s-a înscris la instituția care pregătește astfel de lucrătorii pentru a învăța această tehnică străveche, cândva foarte răspândită în China continentală. "Trebuie să fii atent la siguranță, deoarece lucrezi la mare înălțime", explică ucenicul, care se antrenează deja de  trei luni.

Mai puțin de 2 euro pentru o tijă de bambus

Profesorii săi îi arată cum să fixeze bine cadrele de bambus. Odată montate, ele se fixează apoi cu niște simple noduri de nailon. "Acest nod de bază este ceva ce învățăm mai întâi (...) exersăm timp de o săptămână întreagă pentru a prinde dexteritatea necesară", spune Ho Cheuk Wai, un alt student. "Apoi, instructorii ne învață cum să ne punem hamul de siguranță și, încetul cu încetul, învățăm cum să urcăm în vârf", adaugă el.

Schelele de bambus există de secole în Hong Kong, care are peste 1.600 de zgârie-nori, dintre care aproximativ 550 au peste 150 de metri înălțime, potrivit celei mai recente baze de date a Skyscraper Center. Majoritatea orașelor din regiune au renunțat la ele, preferând alte materiale, precum oțelul și aluminiul. Reglementările pentru ridicarea acestor schele sunt foarte stricte, dar, din cauza înălțimii uneori amețitoare, profesia este considerată periculoasă.

În Hong Kong, succesul acestei tehnici se datorează costului și adaptabilității sale la constrângerile metropolei. Tulpinile de bambus provin din provinciile din sudul Chinei. O tijă costă aproximativ 1,75 euro, în timp ce un tub metalic costă 32,30 euro. Ușor, bambusul este, de asemenea, mai simplu de transportat într-un centru urban cu străzi înghesuite și poate fi tăiat cu ușurință la lungimea dorită, ceea ce permite adaptarea lor la diferite șantiere. "Schelele din bambus sunt perfect adaptate la spațiile ciudate și înguste din Hong Kong", spune instructorul Kin Kee Wo, care lucrează în industria construcțiilor de aproape 30 de ani. "Poate fi ridicată în cele mai de neconceput locuri în cel mai frumos mod."

Citește și China nu mai poate salva economia mondială. Explicații

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

migratie - FOTO: Freepik@ruslan23-02
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Administrator de bloc / Foto: Arhivă
China, UE / sursa foto: Freepik.com
Strangere de mana. Foto: Pexels.com
Freepik.com

Amazon a declanşat un nou val de concedieri

Amazon face curățenie în divizia de cărți: concedieri la...

sulyok tamas - FOTO: Agerpres

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid

Președintele Ungariei, vizită de solidaritate la Praid.

Factura. Freepik.com
Camion in trafic
Starlink / Foto: Starlink / Flickr

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică

Starlink intră pe piața maritimă și aviatică.

Instalații de aer condiționat
Luna. Foto: Pexels.com
inchirieri - FOTO: Freepik@mrkaka1102
Rubin / Foto: Gemfields
Ce este portofelul european de identitate digitală. Când intră în vigoare şi cum se foloseşte
firme - FOTO: Freepik@Flowo
Industria apărării este în plin boom economic / Foto: NATO
Decizia vine în sprijinul celor cu credite ipotecare
Freepik.com
intarzieri - FOTO: Freepik
Lingouri de argint
Tren deraiat / Foto: Replica Online

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman 

Bursa de Valori București
Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu
București / Foto: Oana Pavelescu
Curs valutar / Foto: Arhivă

pixel