Plafonarea prețului la carburanți? Negrescu: ”O misiune IMPOSIBILĂ”. Iată de ce

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
EXCLUSIV
Analistul financiar Adrian Negrescu a vorbit, în exclusivitate pentru DCBusiness, despre plafonarea prețurilor la carburanți, o propunere în acest sens fiind lansată de PSD, 

”Plafonarea prețurilor la carburanți este o misiune imposibilă pentru că nu văd, din punct de vedere economic, cum s-ar putea face”, a declarat analistul. 

Potrivit spuselor sale, ”dincolo de declarațiile cu iz electoral, realitatea economică arată că România este dependentă în proporție de 78% de importurile de produse petroliere”. 

Cum vom proceda?

”Vom impune importatorilor să aducă petrolul la un preț mai mic, că așa vor politicienii români? Vom dicta noi prețurile internaționale? Le vom impune cu ce costuri să importe, să rafineze și să își plătească angajații?

Dincolo de creșterea prețului la petrol la nivel internațional, cursul valutar la care este adus petrolul a crescut cu 14%, transportul maritim al petrolului s-a scumpit cu 500%, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, iar costurile de furnizare cu 100%”, a spus Adrian Negrescu. 

Vom ajunge la penurie

El a explicat că, ”dacă am face asta, Lukoil, Rompetrol, OMV și celelalte companii cu siguranță își vor pune problema cum să se salveze. Vor reduce importurile și vom ajunge la penurie.

Vor plăti autoritățile diferența de costuri,  pentru ca rafinarea și furnizarea de carburanți să continue? Mă îndoiesc că au cu ce. Poate doar din împrumuturi sau din bani tipăriți de BNR. Sau poate că din economiile făcute la buget, prin restructurarea cheltuielilor publice. Despre asta nu vorbesc politicienii”, a subliniat expertul. 

În plus, a continuat analistul fiananciar, ”plafonarea ar putea avea efecte imposibil de estimat. Companiile vor duce prețurile la maximul plafonului, așa cum s-a întâmplat cu cele care activează în energie și gaze, și nota de plată va crește. Cine va plăti plafonările? Tot noi, din taxe și impozite mai mari.

Singura soluție

Soluția, singura în actuala situație, este să reduci acciza și TVA-ul de la 19 la 5% sau poate chiar mai puțin. Nu avem altă soluție economică. 

Și nici așa nu vom rezolva problema. Pentru că, în curând, la cum arată situația internațională, s-ar putea, în cel mai rău caz, să ajungem la raționalizare

În condițiile în care noi importăm 78% din necesarul de carburant, iar cel mai mult țiței vine prin conducta CPC (Caspian Pipeline Consortium), dacă rușii blochează conducta sau portul Novorossiysk, drept represalii pentru embargoul economic, s-ar putea să avem o problemă gravă. Adăugați la acest procent și cei 7% din necesarul de produse petroliere care vine din UE, dar procesat din produse petroliere rusești”, a subliniat Adrian Negrescu. 

Citește și Se propune plafonarea preţului carburanţilor, în România. Anunţul zilei

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, senatorul PSD, Daniel Zamfir, scrie "ce nu se poate negocia în coaliție”. Acum vreo trei luni pretul barilului de petrol era 120 de dolari iar benzina si motorina erau cu putin peste 7 lei.

”Acum, pretul barilului a scazut la 113 dolari iar pretul benzinei si motorinei a sarit bine de 9 lei. Ce altceva, in afara de specula, a determinat cresterea pretului asa semnificativ?

In timp ce ministrul energiei intarzie cu masurile-asa cum a facut-o si in cazul gazelor si a energiei electrice-un grup restrans de corporatii fac multi bani din specula in timp de majoritatea companiilor si romanii saracesc si economia se prabuseste!

PSD propune ministrului energiei sa plafoneze, pe o perioada limita, pretul carburantilor.

Dl Virgil Popescu, asa cum a facut si in cazul liberalizarii preturilor la energie electrica si gaze, intarzie nepermis sau chiar nu vrea. Eternul sef de la Consiliul Concurentei ii incurajeaza pe speculanti, prin iesirile publice, sa o tina tot asa ca le merge.

E CEVA DE NOGOCIAT/ACCEPTAT AICI?", a scris Daniel Zamfir.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Investitori la bursă / FOTO: Freepik
Este nevoie de redresare
Lacătul pe ușă
COP29 BAKU / FOTO: https://cop29.az/en/media-hub/media-gallery/35/album?slide=8
Garage DDD / FOTO: Captură ecran
Toyota
Donald Trump / Foto: Flickr, Casa Albă

Echipa Donald Trump II: Loialitate în slujba unei ambiții

Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...

În laboratoare / FOTO: https://www.leti-cea.fr/cea-tech/leti/Pages/presse/Phototheque.aspx
Mașină electrică / FOTO: Freepik
Unicredit

UniCredit exclude relocarea sediului central în Germania

Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...

Unilever / FOTO: Freepik

Unilever vrea să renunțe la o serie de produse alimentare

Este o manevră care face parte din planurile de...

foto: pexels.com
O colaborare de succes
Bună dimineața! Să aveți o zi minunată!
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bitcoin / Foto: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...


pixel