Plafonarea prețului la carburanți? Negrescu: ”O misiune IMPOSIBILĂ”. Iată de ce

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
EXCLUSIV
Analistul financiar Adrian Negrescu a vorbit, în exclusivitate pentru DCBusiness, despre plafonarea prețurilor la carburanți, o propunere în acest sens fiind lansată de PSD, 

”Plafonarea prețurilor la carburanți este o misiune imposibilă pentru că nu văd, din punct de vedere economic, cum s-ar putea face”, a declarat analistul. 

Potrivit spuselor sale, ”dincolo de declarațiile cu iz electoral, realitatea economică arată că România este dependentă în proporție de 78% de importurile de produse petroliere”. 

Cum vom proceda?

”Vom impune importatorilor să aducă petrolul la un preț mai mic, că așa vor politicienii români? Vom dicta noi prețurile internaționale? Le vom impune cu ce costuri să importe, să rafineze și să își plătească angajații?

Dincolo de creșterea prețului la petrol la nivel internațional, cursul valutar la care este adus petrolul a crescut cu 14%, transportul maritim al petrolului s-a scumpit cu 500%, costurile de rafinare s-au majorat cu 30%, iar costurile de furnizare cu 100%”, a spus Adrian Negrescu. 

Vom ajunge la penurie

El a explicat că, ”dacă am face asta, Lukoil, Rompetrol, OMV și celelalte companii cu siguranță își vor pune problema cum să se salveze. Vor reduce importurile și vom ajunge la penurie.

Vor plăti autoritățile diferența de costuri,  pentru ca rafinarea și furnizarea de carburanți să continue? Mă îndoiesc că au cu ce. Poate doar din împrumuturi sau din bani tipăriți de BNR. Sau poate că din economiile făcute la buget, prin restructurarea cheltuielilor publice. Despre asta nu vorbesc politicienii”, a subliniat expertul. 

În plus, a continuat analistul fiananciar, ”plafonarea ar putea avea efecte imposibil de estimat. Companiile vor duce prețurile la maximul plafonului, așa cum s-a întâmplat cu cele care activează în energie și gaze, și nota de plată va crește. Cine va plăti plafonările? Tot noi, din taxe și impozite mai mari.

Singura soluție

Soluția, singura în actuala situație, este să reduci acciza și TVA-ul de la 19 la 5% sau poate chiar mai puțin. Nu avem altă soluție economică. 

Și nici așa nu vom rezolva problema. Pentru că, în curând, la cum arată situația internațională, s-ar putea, în cel mai rău caz, să ajungem la raționalizare

În condițiile în care noi importăm 78% din necesarul de carburant, iar cel mai mult țiței vine prin conducta CPC (Caspian Pipeline Consortium), dacă rușii blochează conducta sau portul Novorossiysk, drept represalii pentru embargoul economic, s-ar putea să avem o problemă gravă. Adăugați la acest procent și cei 7% din necesarul de produse petroliere care vine din UE, dar procesat din produse petroliere rusești”, a subliniat Adrian Negrescu. 

Citește și Se propune plafonarea preţului carburanţilor, în România. Anunţul zilei

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, senatorul PSD, Daniel Zamfir, scrie "ce nu se poate negocia în coaliție”. Acum vreo trei luni pretul barilului de petrol era 120 de dolari iar benzina si motorina erau cu putin peste 7 lei.

”Acum, pretul barilului a scazut la 113 dolari iar pretul benzinei si motorinei a sarit bine de 9 lei. Ce altceva, in afara de specula, a determinat cresterea pretului asa semnificativ?

In timp ce ministrul energiei intarzie cu masurile-asa cum a facut-o si in cazul gazelor si a energiei electrice-un grup restrans de corporatii fac multi bani din specula in timp de majoritatea companiilor si romanii saracesc si economia se prabuseste!

PSD propune ministrului energiei sa plafoneze, pe o perioada limita, pretul carburantilor.

Dl Virgil Popescu, asa cum a facut si in cazul liberalizarii preturilor la energie electrica si gaze, intarzie nepermis sau chiar nu vrea. Eternul sef de la Consiliul Concurentei ii incurajeaza pe speculanti, prin iesirile publice, sa o tina tot asa ca le merge.

E CEVA DE NOGOCIAT/ACCEPTAT AICI?", a scris Daniel Zamfir.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Calcule și verificări / FOTO: Freepik
Tanczos Barna
Foto: Freepik.com

Bursa de la București încheie săptămâna într-o notă pozitivă

Au fost înregistrate și creșteri importante. 

Japonia / FOTO: Freepik

Japonia, un test pentru acordurile tarifare ale lui Trump

Când principalul negociator comercial al Japoniei s-a...

Donald Trump
La Expoziția universală/FOTO: Pagina oficială de Facebook a Expoziției
Cupru
Blocuri de locuințe / FOTO: Freepik
Oameni de afaceri / FOTO: Freepik

Investitorii bărbați, mai puțin performanți decât femeile?

Care este concluzia unui studiu realizat pe această temă...

Banca Rusiei / FOTO: Wikipedia
Rachetă / FOTO: Flickr.com
Un motostivuitor transportă o mașină veche / Foto: Arhivă
Sediul Damen din Rotterdam, Olanda
Rompetrol
Tabletă / FOTO: Freepik

După OpenAI și Perplexity, Yahoo este gata să cumpere Chrome

În cadrul procesului antitrust împotriva Google, Yahoo...

Insolvență / FOTO: Freepik
Cătălin Leonte, director general FNGCIMM
BNR
Târg imobiliar
Comerțul en-gros a scăzut / Foto: Freepik
Bursa de la Frankfurt
Ministrul Comerțului din Coreea de Sud, Ahn Duk-geun (centru), alături de Yoji Muto din Japonia (stânga) și Wang Wentao din China (dreapta), la Seul.
Persoană cu handicap / Foto: Freepik
Bună dimineața!
Bursa de la București / FOTO: Facebook
Prof. Mircea Coșea
Papa Fancisc
OMV Petrom / Foto: Oana Pavelescu

pixel