Rabla 2025. Producătorii şi importatorii auto au lansat un ghid pentru obţinerea finanţării

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Mașină veche, o rablă / FOTO: Facebook AFM
Mașină veche, o rablă / FOTO: Facebook AFM
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) a lansat, în premieră pentru România, Ghidul APIA pentru obţinerea finanţării prin Programul "Rabla" 2025, un document dedicat, în egală măsură, persoanelor fizice şi celor juridice, conceput pentru a clarifica fiecare etapă a procesului de înscriere.

"Acest demers realizat de APIA vine ca reacţie la contextul dificil în care se află piaţa auto românească, de la începutul anului 2025. Potrivit analizelor realizate de APIA pe baza datelor oficiale DGPCI, înmatriculările de autoturisme noi au înregistrat o scădere accentuată în primele patru luni din 2025 (-5,1%), iar segmentul maşinilor full electrice a fost cel mai afectat, cu o prăbuşire de 70% în luna aprilie 2025 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Lipsa predictibilităţii legislative şi întârzierea fără precedent a lansării programului Rabla Auto au accentuat acest blocaj, în opoziţie cu evoluţia marilor pieţe internaţionale", se arată într-un comunicat de presă al organizaţiei profesionale.

Potrivit sursei citate, având în vedere că, anul acesta, este pentru prima dată când beneficiarii români se pot înscrie direct în platforma online pusă la dispoziţie de Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), Ghidul APIA devine un instrument esenţial pentru sprijinirea consumatorilor finali în înţelegerea rapidă a paşilor de urmat pentru participarea la Programul "Rabla" 2025 şi susţinerea achiziţionării de autoturisme noi, moderne, prietenoase cu mediul.

"Folosind un limbaj clar, accesibil publicului larg, Ghidul APIA pentru obţinerea finanţării prin Programul Rabla Auto 2025 centralizează într-o formă uşor de urmărit: informaţiile oficiale comunicate de AFM, documentaţia necesară înscrierii, termenele-limită de respectat, dar şi recomandări ale specialiştilor APIA menite să evite erori de procedură sau riscul de a pierde acordarea finanţării. Documentul urmăreşte în paralel procedura de înscriere pentru persoanele juridice şi pentru persoanele fizice, aflate încă în expectativa datei de start a sesiunii dedicate lor", precizează asociaţia de profil.

Statisticile Asociaţiei Europene a Constructorilor de Automobile (ACEA), citate de APIA, relevă faptul că înmatriculările de autoturisme full electrice au avut o creştere susţinută de 26,4%, în primele patru luni ale anului acesta, comparativ cu perioada similară din 2024. Astfel, interesul pentru maşinile 100% electrice este pe trend ascendent în majoritatea ţărilor europene, atingând cifre-record în Cehia, cu o creştere de 131,4%, în Italia cu 79,4% şi în Spania cu 71,2%, raportat la perioada de referinţă.

În acelaşi timp, România a înregistrat una dintre cele mai dramatice scăderi din Uniunea Europeană (UE), respectiv de 42,4%.

Programul "Rabla" 2025, destinat persoanelor juridice de drept privat, a demarat pe data de 29 mai şi este preconizat să se încheie pe 27 noiembrie 2025 sau până la epuizarea bugetului alocat, a transmis AFM. În primele două ore de la debutul programului, aplicaseră pentru finanţare 4.253 de persoane din categoria vizată.

Suma totală alocată sesiunii "Rabla" pentru operatorii de drept privat este de 670 de milioane de lei, din care 60 de milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor cu sisteme de propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau hibride, precum şi motociclete, şi 610 milioane de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor 100% electrice, plug-in hibrid sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

AFM a anunţat, totodată, că sesiunea de înscriere dedicată unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) şi instituţiilor publice va începe pe data de 4 iunie, în timp ce persoanele fizice pot aplica începând din 19 iunie.

Cuantumul ecotichetelor, stabilit pentru sesiunea 2025 a programului guvernamental este: 37.000 lei pentru autovehicule pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 15.000 lei pentru autovehicule plug-in hibrid sau motociclete electrice; 12.000 lei pentru autovehicule cu sistem de propulsie hibrid; 10.000 lei pentru autovehicule cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv GPL/GNC) sau motociclete. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group
Fabrică de lapte / Foto: Freepik
CCR a decis / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Contor electric

Se dau bani pentru energie! Tot ce trebuie să știți

Românii aflați în situație de sărăcie energetică pot...

Jean Ivan, noul director interimar al Romsilva

Romsilva are un nou director intermediar

Jean Vişan, noul director general interimar al Romsilva....

Casa de schimb / Foto: Arhivă
Neodimium pur
Datorii la stat / Foto: Freepik
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook
Fabrica de reciclare / Foto: Freepik
BVB
Om de afaceri vorbeste la telefon / Foto: Freepik
Eoliene / Foto: Freepik
Microbuz / Foto: oglindadeazi.ro
foto: pexels.com
SpaceX
Cristian Popa, BNR
Ilie Boloja și Sorin Grindeanu / Foto: George Călin / Mălina Norocea / Inquam Photos

pixel