România are un PNRR revizuit. Veștile sunt bune
România își menține accesul la întreaga finanțare...
Legea extinde definiția de „vehicul”
Potrivit noilor prevederi, va fi considerat vehicul orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie care atinge o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h sau care are o masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h.
Această redefinire include, în mod explicit, trotinetele și bicicletele electrice, dar exclude fotoliile rulante destinate persoanelor cu dizabilități.
Proiectul de lege, adoptat miercuri de deputați, prevede că proprietarii sau deținătorii mandatați ai acestor vehicule vor fi obligați să încheie o poliță RCA, menită să acopere daunele materiale, vătămările corporale sau decesele provocate terților în urma accidentelor.
Limite de despăgubire și sancțiuni
Noua legislație menține plafoanele minime de despăgubire stabilite la nivel european:
6.434.740 lei pentru prejudicii materiale;
31.926.210 lei pentru vătămări corporale și decese, indiferent de numărul persoanelor afectate.
Pentru neîncheierea poliței RCA, proprietarii riscă amenzi cuprinse între 1.000 și 15.000 de lei, în funcție de tipul vehiculului, precum și reținerea certificatului de înmatriculare sau a echivalentului său administrativ.
Citește și: Asigurarea de răspundere civilă obligatorie pentru trotinete electrice în România
De asemenea, legea introduce posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA atunci când vehiculul este imobilizat temporar într-un spațiu privat, similar regimului aplicat autoturismelor. Pe perioada suspendării, valabilitatea contractului RCA se prelungește corespunzător.
Context european și obligații pentru România
Modificările legislative transpun în legislația națională Directiva (UE) 2021/2118, care obligă toate statele membre să includă trotinetele și bicicletele electrice în categoria vehiculelor supuse asigurării obligatorii. România trebuia să transpună această directivă până la 23 decembrie 2023.
Până acum, utilizatorii de trotinete sau biciclete electrice puteau încheia doar polițe de răspundere civilă facultative, cu tarife situate între 30 și 79 de euro anual, potrivit ofertelor disponibile pe piață.
Adoptarea legii în Camera Deputaților, la mai bine de un an după ce Senatul a aprobat-o, deschide calea publicării sale în Monitorul Oficial și aplicării efective. Normele de punere în aplicare urmează să fie emise de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în termen de 60 de zile de la promulgare.
Ce urmează pentru utilizatori
După intrarea în vigoare, utilizatorii de trotinete și biciclete electrice vor trebui să încheie polițe RCA asemănătoare celor auto. Acestea vor putea fi cumpărate de la asigurătorii autorizați, iar prima de asigurare va fi calculată în funcție de riscul asociat vehiculului, istoricul de daune și zona de utilizare.
Adoptarea acestei legi marchează o schimbare importantă în legislația rutieră românească și aliniază țara la normele europene privind protecția terților în cazul accidentelor provocate de vehicule cu propulsie electrică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
România își menține accesul la întreaga finanțare...
Guvernul României va analiza, în ședința programată...
Guvernul rus a aprobat un...
România are cel mai mare cost al energiei în raport cu...
Aurul se ieftinește...
Producătorul olandez de bere...
Hidroelectrica a anunțat...
Liderii din 19 state UE cer o...
Volumul cifrei de afaceri din...
Avocatul Gabriel Biriș critică...
Plicurile cu noile pensii vin...
După luni de controverse și...
O nouă schemă de fraudă fiscală...
Aurul s-a prăbușit cu aproape...
Prețurile la pompă din Capitală...
Un diamant brut spectaculos, de...
Brandul elvețiano-malaezian...