Ylva Johansson: România şi Bulgaria trebuie să adere la Schengen terestru până la sfârşitul anului

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a declarat luni la Strasbourg, în plenul Parlamentului European, că mesajul ei la Consiliul Justiţie şi Afaceri Interne de joi din Luxemburg va fi că România şi Bulgaria trebuie să adere la spaţiul Schengen cu frontierele terestre până la sfârşitul anului.

România aproape de aderarea la Schengen: efecte asupra frontierelor și costurile economice ale întârzierii

Comisarul european pentru afaceri interne, Ylva Johansson, a reiterat luni, în cadrul unei dezbateri din Parlamentul European, că România și Bulgaria trebuie să adere la spațiul Schengen cu frontierele terestre până la sfârșitul anului. În cadrul discuțiilor privind controalele la frontierele interne reintroduse de unele state membre Schengen, Johansson a evidențiat importanța zonei libere de circulație și a subliniat că România și Bulgaria au îndeplinit toate cerințele necesare pentru aderare.

Johansson a punctat în discursul său că aderarea la Schengen nu este doar o chestiune de prosperitate economică, ci și una de identitate europeană. „Schengen nu este doar fundația prosperității noastre. Este parte din ceea ce suntem”, a spus comisarul european. Ea a subliniat că ambele țări au implementat toate măsurile suplimentare necesare și că miniștrii prezenți la Consiliul Justiție și Afaceri Interne (JAI) din Luxemburg de joi trebuie să facă „ultimul pas” și să ridice controalele la frontierele terestre până la finalul anului.

Ylva Johansson / Foto: Comisia Europeană


Eliminarea controalelor în aeroporturi după 31 martie

Ministerul Afacerilor Interne a informat că, odată cu aderarea României la Schengen, începând cu 31 martie 2024, pasagerii care zboară către sau dinspre state membre ale spațiului Schengen nu vor mai trebui să treacă prin controlul de frontieră. După finalizarea controlului de securitate în aeroport, aceștia vor putea merge direct la poarta de îmbarcare fără a mai fi verificați de Poliția de Frontieră.

Totuși, Ministerul subliniază că, deși verificările sistematice ale documentelor de călătorie vor fi eliminate, autoritățile pot continua să efectueze controale sporadice pentru a preveni infracționalitatea transfrontalieră și migrația ilegală. Toți pasagerii, inclusiv minorii, vor avea nevoie în continuare de documente de călătorie valabile, a adăugat instituția.

Pierderile economice cauzate de neaderarea la Schengen

Întârzierea aderării României la Schengen a avut un impact economic semnificativ asupra țării. Blocajul impus de Austria și Olanda, care continuă să ridice obiecții legate de combaterea corupției și a migrației, a generat costuri estimate la 10 miliarde de euro anual pentru economia românească. Printre cele mai afectate sectoare se numără transporturile și comerțul, unde întârzierile la frontiere cauzate de lipsa statutului Schengen au generat pierderi semnificative (GMFUS).

De exemplu, șoferii de camioane din România petrec în medie 4-5 ore în plus la trecerile de frontieră, iar costurile suplimentare rezultate din taxele de transport, întârzierile livrărilor și pierderea de oportunități economice sunt resimțite de întregul lanț de aprovizionare. De asemenea, România este dezavantajată în comparație cu alte state membre Schengen în atragerea investițiilor străine directe, din cauza percepției că nu oferă aceeași accesibilitate și ușurință în circulația mărfurilor și persoanelor .

O oportunitate istorică

Aderarea la Schengen este văzută ca o oportunitate majoră pentru România de a-și consolida statutul în Uniunea Europeană și de a beneficia pe deplin de avantajele unei piețe unice europene fără frontiere interne. Ylva Johansson a evidențiat că ridicarea controalelor la frontierele terestre nu doar că va îmbunătăți conectivitatea, ci va stimula și creșterea economică în regiune.

Pentru România, aderarea la Schengen înseamnă nu doar eliminarea barierelor la frontiere, ci și o recunoaștere politică a eforturilor susținute de modernizare și combatere a infracționalității. Cu toate acestea, impactul real al integrării în acest spațiu va depinde în mare măsură de capacitatea autorităților de a menține securitatea și de a răspunde provocărilor viitoare legate de migrația ilegală și criminalitatea transfrontalieră.

România așteaptă cu interes decizia finală a Consiliului JAI de joi, sperând că, după mai bine de un deceniu de eforturi, va obține în sfârșit accesul complet în spațiul Schengen și va elimina o sursă importantă de ineficiențe economice.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contabili / Foto: Freepik
Buletin de vot / FOTO: Facebook AEP
Barajul Paltinu
Transelectrica

ANRE a dat drumul la licențe. Ce se schimbă în energie

ANRE a aprobat noi licențe în energie și gaze și...

Lingouri și monezi din argint

Argintul se apropie vertiginos de 60$ uncia

Argintul atinge un nou maxim istoric la 59,33 dolari...

Cupola care acoperă sarcofagul centralei nucleare de la Cernobîl, avariată de o dronă / Foto: AIEA / Twitter
Foto: Pexels.com
Inelul botezat Kryptonite
UBS Bank
Jeffrey Epstein
Elon Musk
Polițiștii au descoperit o cantitate record de articole pirotehnice
foto: pexels.com
Titluri Tezaur / FOTO: Pagina de Facebook a Ministerului Finanțelor
Apă și canalizare / FOTO: Freepik
Eoliene

Sistemul energetic din România, salvat de vânt

România se sprijină pe vânt pentru a evita o pană majoră...

Vameși
Foto: Pexels.com
Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Ședința de Guvern / Foto: gov.ro
Curs valutar. Sursa: Freepik.com
prețul la gaze / Foto: Freepik
Finante. Freepik.com

Date INS: Creştere modestă a economiei României în 2025

Avans modest al PIB-ului României în 2025.

Nuclearelectrica
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
ANAF / Montaj foto: DCBusiness
Trafic intens pe autostradă / Foto: Freepik

pixel