Românii circulă cu trotinetele închiriate pe riscul lor. Zero controale, zero răspundere

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Accident de trotinetă / Foto: Freepik
Accident de trotinetă / Foto: Freepik
EXCLUSIV
Un accident provocat de o trotinetă defectă și o companie care nu răspunde – pare o poveste obișnuită în România, dar în spatele acestui incident se ascunde o problemă sistemică: lipsa totală de reglementare și control în ceea ce privește serviciile de trotinete electrice din București.

După mai bine de trei săptămâni de la o solicitare oficială, Primăria Capitalei a transmis răspunsul: firma Splash Mobility SRL – cea care operează trotinetele Ridesplash – nu este autorizată, pentru că, de fapt, nu există nicio reglementare care să oblige firmele de trotinete să se autorizeze.

Primăria recunoaște: nu există reguli

Potrivit răspunsului transmis DCBusiness de către Direcția Transporturi din cadrul PMB, "nu există reglementări locale privind condițiile de utilizare a trotinetelor electrice închiriate în regim self-service [...] și nici reglementarea raporturilor juridice dintre autorități și operatori". Mai pe scurt: oricine poate plasa sute sau mii de trotinete în spațiul public, fără să ceară permisiunea nimănui. Iar Primăria nici măcar nu știe câte sunt, cum funcționează sau cine răspunde în caz de accident.

Ridesplash – operator fantomă pe domeniul public

După ce o trotinetă închiriată de la Ridesplash a refuzat să frâneze, rănind utilizatorul, DCBusiness a investigat firma care deține flota: Splash Mobility SRL, o companie cu un singur angajat, pierderi de peste 349.000 lei în 2024 și o capacitate de plată de doar 34.000 lei. În ciuda acestor cifre, firma oferă servicii comerciale pe domeniul public în mai multe cartiere din București.

Citește și: Trotinetele defecte pun în pericol viața bucureștenilor. Haos administrativ: Primăria Capitalei pasează, Poliția Locală nu știe

Totuși, potrivit răspunsului oficial, Splash Mobility SRL nu are autorizație pentru a opera, dar nici nu are nevoie de una. Nu este supusă niciunui control de siguranță, nu trebuie să prezinte polițe de asigurare pentru clienți și nu e obligată să facă inspecții tehnice regulate. De fapt, în absența unui regulament local, nu are nicio obligație concretă față de autoritatea publică.

Un regulament... din 2022

Situația nu este nouă. În octombrie 2022, Primăria a organizat o dezbatere publică pentru un regulament privind utilizarea trotinetelor electrice. Documentul prevedea măsuri esențiale: obligația autorizării operatorilor, limitarea numărului de vehicule, verificări tehnice periodice, reguli clare de circulație și sancțiuni pentru nerespectarea acestora. Însă, deși a fost dezbătut public, regulamentul nu a mai fost aprobat nici până azi, aproape trei ani mai târziu.

În procesul-verbal al dezbaterii apar toate problemele reclamate și acum: haos în trafic, accidente frecvente, lipsa de răspundere, trotinete abandonate sau parcate haotic. Deși reprezentanții societății civile, ai poliției locale și ai ONG-urilor de mobilitate urbană au cerut atunci reglementare urgentă, proiectul a rămas blocat în sertarele administrației locale.

Consecințe periculoase pentru siguranța publică

Absența cadrului legal permite companiilor de tip Splash să funcționeze complet în afara oricărui control. Un utilizator care se accidentează din cauza unei defecțiuni nu are decât varianta de a merge în instanță, într-un proces de durată, fără garanții că va obține despăgubiri. Autoritatea locală, deși responsabilă pentru gestionarea domeniului public, își declină responsabilitatea.

Mai grav, niciun serviciu public – poliție locală, direcție de control, administrație stradală – nu are atribuții clare pentru a verifica starea tehnică a acestor vehicule. Trotinetele defecte pot rămâne în circulație zile sau săptămâni întregi, fără nicio intervenție.

Bucureștenii circulă la noroc

Pe fondul unei administrații pasive, firmele de trotinete electrice funcționează într-o zonă gri, iar siguranța cetățenilor este lăsată la voia întâmplării. Deși Primăria recunoaște că problema există și că regulamentul e pe lista de priorități, în practică nu s-a schimbat nimic din 2022 până azi.

Între timp, Ridesplash și alți operatori își extind flotele, fără autorizație, fără răspundere, fără reguli. Iar cetățenii... se roagă ca trotineta închiriată să frâneze la timp.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF
Trafic oprit pe Podul Prieteniei
Freepik.com
Donald Trump / Foto: Casa Albă
Grafică: Oana Pavelescu
Bursa de Valori București
Șofer de camion / Foto: Freepik
Andrei Badalov
Sterică Fudulea
Dan Sucu. Foto: Agerpres
Fondul Proprietatea
Titluri de stat Fidelis
Foto: Reuters
Showroom auto / Foto: Freepik
ROBOR
Ilustrație: Oana Pavelescu

ANAF, informare despre depunerea Formularului 100

Informaţii importante de la ANAF pentru contribuabili.

Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Freepik.com
Robor

ROBOR a coborât sub nivelul de 7%

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, vineri, la 6,99%.

Freepik.com
Cu lista la cumpărături

TVA 11% sau 21%? Ghid complet al noilor cote de la 1 august

Cota redusă de TVA este păstrată doar pentru anumite...

Foto: Freepik.com

pixel