Noi modificări şi completări ale Codului fiscal, decise joi de Guvern
Guvernul aprobă, în şedinţa de...
Cum explică Ministerul Finanţelor necesitatea iniţierii acestui proiect:
• ținând cont de necesitatea creşterii eficienţei colectării obligaţiilor bugetare, în scopul asigurării unei mai bune încasări la bugetul de stat a accizelor,
• ținând cont de faptul că predictibilitatea și stabilitatea fiscală joacă un rol important, precum și de solicitările mediului de afaceri din industria alcoolului și băuturilor alcoolice privind introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizei la vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, în vederea creșterii volumului pieței, concomitent cu nivelul taxelor colectate la bugetul de stat,
• având în vedere că neadoptarea în regim de urgență a acestor măsuri, poate avea consecinţe negative, în sensul că ar putea genera reducerea activității economice operatorilor economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice, precum și creșterea pieței negre, consecințe ce ar putea conduce la scăderea veniturilor bugetare din accize,
• luând în considerare că situaţia prezentată impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, poate avea consecinţe negative, în sensul neasigurării încasărilor veniturilor din accize la bugetul de stat.
• Întrucât în cadrul activităților derulate în baza Acordului de servicii de asistență tehnică rambursabilă privind Îmbunătățirea cadrului fiscal din România, încheiat în contextul Planului Național de Redresare și Reziliență (P178899), aferente Componentei C8 - Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, Jalonul 237 - I.7 Asistență tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal pentru proiectarea unui sistem informatic care permite implementarea unui model automat de evaluare a proprietăților, au fost realizate anumite etape procedurale în ceea ce privește standardizarea și restructurarea datelor și informațiilor necesare în contextul dat, inclusiv pentru cele transmise de către notarii publici prin Declarația formular 208 - Declarația informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal.
Astfel, în continuarea operațiunilor specifice de standardizare și consolidare a datelor pentru implementarea sistemului informatic, se impune crearea posibilității notarilor publici de a solicita organului fiscal înregistrarea fiscală a unei persoane nerezidente care nu deţine cod de identificare fiscală, făcând posibilă analizarea cu acuratețe a datelor raportate și cuantificarea rezultatelor obținute în raport cu dezideratul de politică publică din domeniul impozitării proprietății.
I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Titlul VIII - Accize și alte taxe speciale
"În perioada 2022 - 2024, nivelul accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic a fost majorat succesiv, respectiv prin Ordonanța Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale și Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.
În prezent, nivelul accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic este prevăzut la nr. crt. 2 - 4 din anexa nr. 1 de la Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale din Codul fiscal, iar potrivit art. 342 alin. (1) din Codul fiscal, nivelul accizelor aplicabil de la data de 1 ianuarie a fiecărui an se actualizează cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului anterior celui de aplicare, faţă de perioada octombrie 2014 - septembrie 2015, comunicată oficial de Institutul Naţional de Statistică", explică Ministerul Finanţelor.
II. Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
"Art. 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, stabilește unele prevederi speciale privind înregistrarea fiscală a persoanelor nerezidente.
În ceea ce privește înregistrarea fiscală, potrivit art. 82 din Codul de procedură fiscală, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală. În cazul persoanelor fizice care nu deţin cod numeric personal, codul de identificare fiscală este numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal. Astfel, orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală.
În cazul în care, un subiect de drept fiscal nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală potrivit art. 82 alin. (7) din același act normativ, organul fiscal central poate să înregistreze, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, persoana sau entitatea care nu s-a înregistrat fiscal, fără a fi reglementată și situația în care, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deţine cod de identificare fiscală să fie înregistrată și la solicitarea unui notar public.
Astfel, notarii publici, când autentifică anumite acte juridice, este important să identifice persoanele implicate. De exemplu, într-un contract de vânzare-cumpărare în cazul în care cumpărător este un nerezident identificarea se poate realiza și prin menționarea în contract a codului de identificare fiscală atribuit de organul fiscal respectivei persoane.
Subliniem că, în cazul prezentat anterior, persoana nerezidentă devine subiect al raportului juridic fiscal și implicit contribuabil din perspectiva impozitelor și taxelor locale.
Pe de altă parte, notarii publici au obligația calculării, încasării și plății impozitului pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal, context în care au obligația depunerii Declarației informative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal (formular 208) în care trebuie să completeze și informații care privesc fiecare beneficiar de venit, respectiv codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală, atribuit de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu ocazia înregistrării fiscale", se arată în nota de fundamentare a proiectului.
I. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Titlul VIII - Accize și alte taxe speciale
Se propune introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creşterea preţurilor de consum, a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, având în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025 -2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.
II. Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală
Se propune completarea art. 83 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu un nou alineat, alin. (41) în sensul că un subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, poate fi înregistrat din oficiu de organul fiscal central și la solicitarea unui notar public în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în considerarea faptului că, potrivit actelor normative de organizare şi funcţionare a activității notariale, notarii publici sunt învestiți să îndeplinească un serviciu de interes public și trebuie să identifice persoanele fizice/juridice iar codul de identificare fiscală este un element de identificare al acestora.
Neimplementarea măsurilor propuse va conduce la efecte negative asupra îndeplinirii țintelor asumate și consecințe agravante asupra derulării procesului privind impozitarea pe proprietate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Guvernul aprobă, în şedinţa de...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...
Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...
Proiect de OUG pentru...
Inflaţia anuală este prognozată...
Bursa de Valori Bucureşti a deschis pe verde şedinţa de...
Urmăriți o nouă ediție a...
Este un semnal de alarmă tras...
Abilitatea de a identifica...
Pentru greci, performanța...
Se alocă banii pentru...
Curs valutar BNR, 20 noiembrie...
Decizia vine în contextul unor...
Decizia afectează în mod direct aproximativ 4.000 de...
Banca Europeană de Investiții (BEI) a anunțat acordarea...
Dumitru Chisăliță, președintele...