Sectorul auto riscă să rămână fără milioane de locuri de muncă în Europa
Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com
Industria auto europeană a emis un document intern în care atrage atenția asupra dificultăților întâmpinate în respectarea noilor reglementări de mediu impuse de Uniunea Europeană.

Conform agenției de presă DPA, care a reușit să intre în posesia documentului, sectorul auto riscă să nu poată face față noilor norme de emisii de dioxid de carbon (CO2), ceea ce ar putea conduce la pierderea a milioane de locuri de muncă în Europa.

Reglementări mai dure și penalizări financiare

În prezent, la nivelul întregii flote auto din UE, limita de emisii este stabilită la 115,1 grame de CO2 pe kilometru, măsurată conform procedurii de testare WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Această valoare urmează să scadă semnificativ în anii următori: la 93,6 g CO2/km în 2025 și la 49,5 g CO2/km în 2030. Producătorii care nu reușesc să respecte aceste limite stricte vor fi obligați să plătească penalizări substanțiale.

Documentul menționat subliniază că în prezent nu există niciun motor cu combustie care să emită mai puțin de 95,6 grame CO2/km, ceea ce face aproape imposibil respectarea viitoarelor reglementări. Mai mult, chiar și în cazul automobilelor hibride, este puțin probabil ca acestea să se încadreze în limitele de emisii. Prin urmare, industria auto se așteaptă să se confrunte cu amenzi care s-ar putea ridica la miliarde de euro.

Impact major asupra locurilor de muncă

Conform documentului, producătorii auto europeni vor fi nevoiți să își reducă semnificativ producția pentru a evita aceste penalizări uriașe, ceea ce ar putea avea un efect devastator asupra forței de muncă din UE. "Cei care vor dori să evite amenzile nu vor avea altă alegere decât să își diminueze drastic producția, ceea ce va pune în pericol milioane de locuri de muncă", se menționează în raport.

Se estimează că industria auto ar putea fi sancționată cu amenzi de până la 13 miliarde de euro doar pentru vânzările de autoturisme, la care s-ar adăuga alte 3 miliarde de euro pentru vehiculele comerciale ușoare. Aceste penalizări reprezintă o povară semnificativă pentru un sector deja afectat de multiple provocări, cum ar fi criza semiconductorilor și tranziția către vehiculele electrice.

Reducerea producției, o soluție riscantă

Documentul avertizează că o soluție posibilă pentru a evita penalizările ar putea fi reducerea producției și comercializării autoturismelor cu motoare pe combustie. Concret, acest lucru ar putea duce la retragerea a până la două milioane de vehicule de pe piață, un volum echivalent cu producția a opt fabrici de automobile. Pierderea unor astfel de unități de producție ar genera, de asemenea, un impact grav asupra economiilor locale și regionale, cu efecte directe asupra angajaților și furnizorilor din lanțul de aprovizionare.

Astfel, scenariul prezentat în document sugerează că industria auto s-ar confrunta nu doar cu penalizări financiare severe, dar și cu restructurări masive, ceea ce ar putea afecta grav stabilitatea economică a unor state membre UE.

Propunerea de amânare a reglementărilor

Pentru a preveni acest scenariu dramatic, documentul intern al industriei auto sugerează activarea unei măsuri de urgență, care a fost utilizată anterior în contextul pandemiei de COVID-19. Aceasta ar permite Comisiei Europene să amâne introducerea noilor reglementări de mediu cu doi ani, oferind industriei mai mult timp pentru a se adapta și pentru a dezvolta soluții tehnologice care să permită respectarea noilor limite de emisii.

Această propunere vine în contextul unei tranziții dificile către vehiculele electrice, care, deși reprezintă o soluție pe termen lung pentru reducerea emisiilor de CO2, nu pot fi produse și adoptate pe scară largă într-un interval atât de scurt de timp, susține documentul.

Poziție oficială 

Întrebată de agenția DPA în legătură cu acest document, Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a confirmat existența acestuia, dar a subliniat că documentul nu reflectă punctul de vedere oficial al asociației. ACEA rămâne totuși conștientă de provocările cu care se confruntă industria auto și continuă să colaboreze cu autoritățile europene pentru a identifica soluții care să sprijine tranziția către o mobilitate mai ecologică, fără a afecta stabilitatea locurilor de muncă.

Pe măsură ce reglementările de mediu devin tot mai stricte, viitorul industriei auto din Europa rămâne incert. În timp ce obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 este esențial pentru combaterea schimbărilor climatice, este clar că tranziția către o industrie auto mai sustenabilă va necesita investiții majore, inovație tehnologică și, probabil, un sprijin suplimentar din partea autorităților europene pentru a asigura că milioane de locuri de muncă nu vor fi pierdute în acest proces.

Industria auto europeană se află acum la o răscruce de drumuri, confruntându-se cu presiunea de a se adapta rapid la noile cerințe de mediu, dar și cu riscul de a suferi pierderi masive dacă aceste schimbări nu sunt gestionate cu grijă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

tineri - cladire de birouri. Foto: Pexels.com
Jerome Powell, șeful Fed / Foto: Federal Reserve / Flickr
Fondul Monetar Internațional / Foto: Banca Mondială / Flickr
Bursa de la București
Tehnologie avansată
Ședință de Guvern
Avion
Pager / sursa foto: Flickr.com

Nicuşor Dan vânează ţânţarii din Cişmigiu cu drona

Primarul general al Capitalei a făcut un anunţ despre o...

Elon Musk
Contor electric / Foto: Arhivă

Avertisment privind prețul energiei electrice după plafonare

Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia...

Profesorul Mircea Coșea
București / Foto: Freepik
Volodimir Zelenski și Jens Stoltenberg / Foto: NATO / Flickr
Explozia unul pager într-un magazin alimentar
La benzinărie
Google / sursa foto: Freepik.com
Telefon Huawei Mate XT Trifold
Date oficiale / FOTO: Frames
O nouă mare provocare

Fond de 30 de miliarde dolari pentru inteligența artificială

Fond destinat investițiilor în dezvoltarea centrelor de...

O femeie se uita la un produs în timpul cumpărăturilor
Energie verde / Foto: Freepik
Damen Shipyars

Damen Shipyards Mangalia a reușit să încheie două contracte

Damen Shipyards Mangalia (DSMa), aflată în procedura de...

Start-up

Germania promite miliarde de euro pentru start-up-uri

Companiile tinere au nevoie de „opțiuni de finanțare mai...

Documente în Parlament

Programele IMM PLUS și Noua Casă au bugete majorate

Guvernul României a emis o ordonanță de urgență, ce...

Inflație

România, cea mai mare rată a inflației și în august

Rata anuală a inflaţiei în Uniunea Europeană a scăzut în...

Printre rândurile de viță de vie / FOTO: Freepik

În China, vinul este o afacere dominată de femei

China i-a luat prin surprindere pe specialiști cu...

Turcia

Gaz lichefiat: De ce Turcia semnează contract după contract

Este deja al treilea astfel de contract semnat pe o...


pixel