Studiu: Banii pe care românii îi aruncă zilnic la gunoi, prin risipa alimentară

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Mâncare aruncată la gunoi / sursa foto: Freepik.com
Mâncare aruncată la gunoi / sursa foto: Freepik.com
Nu mai puțin de 7 din 10 români intenționează să reducă cantitatea de mâncare aruncată la gunoi, conform unui studiu realizat recent.

În ceea ce privește comportamentul românilor când vine vorba de risipa alimentară, studiu derulat de Reveal Marketing Research în parteneriat cu Up România arată că 85% dintre români cumpără mâncare de câteva ori pe săptămână sau chiar zilnic sau aproape zilnic.

Concret, 47% dintre români obișnuiesc să cumpere produse alimentare în mai multe zile ale săptămânii, iar 38% dintre ei zilnic sau aproape zilnic.

Lucrurile se schimbă când oamenii merg la cumpărături înfometați, 59% dintre români recunosc că achiziționează multe produse alimentare dacă le este foame în această circumstanță.

Categoriile de vârstă care fac cea mai mare risipă se găsesc reprezentanții Generației Z (18-24 ani) care aruncă cele mai multe alimente din cauza achiziționării excesive de produse (57% vs. 47% total eșantion).

În 7,5 dintre 10 cazuri, românii preferă să mănânce mâncarea gătită acasă, într-o săptămână obișnuită.

Totuși, tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani mănâncă mai puțin acasă, principalul motiv fiind preocuparea privind gestionarea timpului, consumând în medie 6.5 mese preparate acasă din totalul de 10.

Persoanele cu vârste cuprinse între 18-24 ani consuma cele mai multe mese din comenzi la domiciliu, aproape 1 din 5. Iar masa la restaurant este preferata celor cu vârste cuprinse între 25-34 ani (1.7 din 10 mese).

 

Alimentele care ajung cel mai repede la gunoi

Mâncarea gătită (48%), legumele (37%), pâinea sau alte produse de panificație (35%) și fructele (34%) sunt principalele alimente aruncate la gunoi.

Cei cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani, risipa mâncărurilor gătite este menționată într-o proporție mai mare (65%), în timp ce bărbații au tendința să arunce mai multe legume decât femeile (42% bărbați vs. 33% femei).

 

Câți bani pierd românii de pe urma risipei alimentare

71% dintre cei intervievați consideră că pierd sub 50 RON într-o săptămână obișnuită din cauza risipei alimentare, în special cei peste 55 ani (89%),  în timp ce 19% consideră că pierderea este între 51-100 RON, în special tinerii între 18-34 ani (32%).

 

De ce aruncă românii mâncarea

Printre principalele cauze ale  risipei alimentare în rândul românilor se enumeră expirarea alimentelor (47%) și gătitul în exces (38%).

Cei cu vârste între 25 și 34 de ani sunt mai predispuși să cumpere multe alimente care ulterior ajung la gunoi (56%) și să gătească mai mult decât pot consuma (49%), aceste comportamente reflectând o tendință semnificativ mai mare către consumerism în stilul de viață al tinerilor.

Femeile sunt mai deschise decât bărbații să adopte măsuri pentru reducerea risipei alimentare, având în vedere că acestea sunt cele care au o implicare mai mare în gestionarea alimentelor și a gospodăriei. Dacă analizăm segmentele de vârstă, se poate observa că persoanele mature peste 55 de ani sunt mai predispuse să depoziteze și să congeleze corect alimentele pentru a le prelungi perioada de consum (84%).

„Rezultatele studiului evidențiază o conștientizare tot mai mare în rândul românilor cu privire la nevoia de a reduce risipa alimentară, motivațiile putând fi influențate atât de considerente financiare, cât și de aspecte ce țin de responsabilitatea față de protejarea mediului înconjurător. Observăm că majoritatea românilor sunt deschiși să adopte strategii pentru a reduce cantitatea de mâncare aruncată la gunoi și să își adapteze comportamentele în acest sens. Astfel că, este esențială educarea și spijinirea consumatorilor în adoptarea unor comportamente responsabile, în vederea diminuării risipei alimentare” a menționat Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

 

Metodologie: Studiul s-a desfăşurat online în perioada 22-27.03.2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Mărimea eșantionului a fost de 1003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

 

Despre Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piață full-service, specializată în marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiză în peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede că cercetarea de piață reprezintă baza deciziilor corecte și a poziționării brandurilor. Soluțiile calitative și cantitative ajută de 15 ani companii din România și alte țări din Europa.

 

Despre Up România:

Up România face parte din Grupul Up, deservește peste 25.000 de clienți și peste 800.000 de beneficiari. Cu o prezență de peste 20 de ani în România, compania oferă diverse instrumente de motivare și soluții financiare avantajoase pentru performanța businessului companiilor, printre care se numără produse și servicii pentru salariați, platforma de beneficii flexibile Up MultiBeneficii, soluții digitale interactive de incentivare și recompensare STIM Online, servicii dedicate comercianților, precum și soluții personalizate pentru modernizarea sectorului de acțiune socială.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bună dimineața! Să aveți o zi minunată!
foto: pexels.com
O colaborare de succes
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro

pixel