Tipuri de asigurări. Marian SIMINICĂ (ISF), semnal de alarmă: Între 15% și 20% dintre români habar nu au de existența lor
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
EXCLUSIV
Marian Siminică, directorul executiv al Institutului de Studii Financiare (ISF), a vorbit despre asigurările obligatorii și facultative, despre percepția românilor asupra acestor produse și despre dorința lor de a le achiziționa.

Ultima perioadă de timp a fost marcată de numeroase probleme, cum ar fi cele din transportul aerian, când sute de mii de oameni, nu doar din România, dar și din întreaga lume au rămas blocați pe aeroporturi, în imposibiltatea de a pleca spre destinația dorită sau de a-și continua drumul întrerupt cu brutalitate de aceste nereguli imposibil de rezolvat imediat. 

Am  nevoie să asigur un risc

”Prin prisma activității pe care o desfășor la Institutul de Studii Financiare, o să insist asupra nevoii de informare consumatorilor de servicii financiare și mai ales atunci când este vorba despre achiziționarea unei polițe de asigurări. Mai ales că am realizat un studiu de cercetare anul acesta. Revenind însă la contractarea unei polițe de asigurări, aparent chestiunea este simplă. Am nevoie să asigur un risc, fie că e vorba despre o asigurare obligatorie sau una facultativă, merg la un broker de asigurare sau la o agenție de asigurări și îmi aleg de acolo produsul. 

Banii sunt problema 

Da, pare simplu, dar în același timp necesită o serie de analize, pentru că este vorba despre impactul asupra bugetului personal. În momentul în care contractez polița de asigurare, trebuie să plătesc pentru ea și reținerea vine atunci  când vine vorba despre asigurările facultative, pentru că deținerea lor este legată de costuri. După care trebuie să avem în vedere și impactul potențial viitor. Voi avea niște riscuri acoperite, voi avea nevoie de această poliță? Pentru că acel impact poate să fie uneori devastator. Dacă ne gândim la o poliță de tip CASCO pentru un autoturism, ea pare scumpă în momentul contractării, dar în cazul unui incident rutier ne acoperă costurile cu reparația, ceea ce ne salvează de foarte multe neplăceri. Este adevărat că este o decizie pe care o luăm, renunțăm la niște plăceri, la niște bani în momentul contractării produsului, dar stăm liniștiți în măsura în care în momentul în care riscul respectiv se produce. 

La latitudinea consumatorului 

Revenind la produsele de asigurare cu incidență asupra transporturilor, da, aici putem să identificăm atât produse de asigurare obligatorie, cum este polița RCA, pe care orice posesor de autoturism trebuie să o aibă, dar și produse de asigurare facultativă, fiind lăsată la latitudinea oricărui consumator dacă își achiziționează un astfel de produs. Cum ar fi, spre exemplu, asigurarea de tip CASCO, o asigurare de călători, una de sănătate sau o asigurare de viață. Ele sunt asigurări cu incidență pe zona turismului, a transporturilor. 

O investiție 

Iar din statistici observăm că gradul de accesare a acestora de către consumatori este diferit. Și cred că diferențele sunt generate semnificativ de conștientizarea necesității lor prin prisma riscurilor pe care le acoperă. De foarte multe ori, produsul de asigurare este privit ca o cheltuială, o sumă de bani pe care o plătim ca să nu primim amendă, cum este cazul RCA. Nu foarte mulți se gândesc la acoperirea riscurilor. În realitatea, produsul de asigurare este o investiție menită să asigure niște riscuri potențiale în viitor. Plătesc o sumă mică astăzi, mică în raport cu riscurile pe care mi le acopăr în viitor. 

Un grad redus de conștientizare a importanței asigurărilor

Și vorbeam despre un studiu de cercetare pe care l-am realizat la nivelul ISF, bazat pe un sondaj statistic, pe un eșantion reprezentativ pentru populația cuc vârste cuprinse de peste 18 ani. Și am constatat, potrivit datelor colectate, că mai puțin de 40% dintre români dețin o asigurare de tip RCA, pe motiv că nu toți românii au în proprietate o mașină. Dacă mergem însă spre asigurările facultative, de tip CASCO, sănătate, de călătorie sau de viață, procentul celor care au răspuns că dețin o astfel de asigurare scade sub zece procente. Este un procent destul de scăzut și reflectă, de cele mai multe ori, un grad redus de conștientizare a importanței lor. Există destul de multe persoane, undeva între 15% și 20%, care nici măcar nu știu de existența acestor produse de asigurare. Deci au lacune mari de educație financiară. În plus, dintre cei care știu de existența lor, nu toți sunt convinși să le și achiziționeze, deoarece unora nu li se pare necesare - și aici trebuie insistat asupra riscurilor pe care le acoperă - sau mai sunt și probleme de natură financiară. Adică nu își permit să cumpere astfel de asigurări, pe care le consideră prea scumpe. 

De aceea am introdus o serie de întrebări, să aflăm motivele care i-au determinat pe românii care au încheiat, totuși, o astfel de asigurare facultativă. Îmbucurător este faptul că sunt motive obiective. Află despre ce este vorba urmărind întreaga conferință. 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Aurul a recăpătat curaj și câștigă teren

Prețul aurului a crescut luni, susținut de slăbirea...

Cum vezi cine te-a blocat pe WhatsApp

Aplicația care numără aproape 2 miliarde de utilizatori...

Telefoanele Samsung care vor avea acces la Android 15

În timp ce Android 15 este planificat pentru această...

Rheinmetall vrea crearea unui consorțiu european de armament

Rheinmetall sugerează crearea unui consorțiu european de...

Întâlnire crucială între Ursula von der Leyen și Xi Jinping

Întâlnirea crucială între preşedinta Comisiei Europene,...


pixel