Ucraina își intensifică exporturile de cereale, în ciuda atacurilor rusești tot mai dese

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Vas cargo / sursa foto: Freepik.com
Vas cargo / sursa foto: Freepik.com
Ucraina se străduiește să expedieze cât mai multe cereale în această vară, profitând de avansul din Marea Neagră pentru a crește exporturile, chiar dacă Rusia a intensificat atacurile asupra infrastructurii portuare.

Ucraina este un important producător mondial de grâu și porumb, iar înainte de invazia Rusiei în 2022, țara exporta aproximativ 6 milioane de tone de cereale pe lună prin Marea Neagră.

Vânzările de cereale reprezintă o importantă sursă de venituri și, în timp ce prețurile globale sunt slabe, fermierii ucraineni, rămași fără bani, nu au de ales decât să continue exporturile, deoarece trebuie să finanțeze următorul sezon de însămânțare de iarnă.

Ucraina și-a dublat exporturile de produse alimentare în iulie, ajungând la peste 4,2 milioane de tone față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor furnizate de sindicatul ucrainean al comercianților UGA, în ciuda intensificării atacurilor rusești asupra Odesa, un mare centru de export la Marea Neagră, și Izmail, un port important de-a lungul Dunării, care transportă cereale în Europa.

Ucraina nu a raportat încă destinațiile exporturilor sale în luna iulie, dar în sezonul trecut a exportat cea mai mare parte a grâului său către Spania, Egipt și Indonezia, iar porumbul său s-a îndreptat în principal către Spania și China.

Creșterea exporturilor are loc în ciuda scăderii producției din acest sezon, cauzată de perturbările cauzate de război, dar nu există nicio garanție că Kievul poate menține această tendință în întregul sezon 2024/25.

Exporturile actuale sunt o combinație din grâul din noul sezon, plus porumb din stocuri în urma recoltei excepționale de anul trecut.

 

Destinațiile cerealelor ucrainene

Până în prezent, Ucraina a exportat 3,7 milioane de tone de produse agricole în iulie prin Odesa și 569.000 de tone prin Dunăre, conform datelor privind exporturile. Comparativ cu 291.000 de tone prin Odesa și 2,07 milioane de tone prin Dunăre în iulie 2023.

În lunile iunie și iulie, din celelalte două porturi ucrainene operaționale de la Marea Neagră, Chornomorsk și Pivdennyi, au fost efectuate șase transporturi de porumb către Rotterdam, cel mai aglomerat port din Europa, și către Cartegna din Spania, conform datelor separate privind transportul maritim furnizate de LSEG.

Din iulie, Ucraina a expediat, de asemenea, încărcături către China, Egipt și Turcia, conform datelor separate ale Kpler.

În ciuda vânzărilor mai mari de luna trecută, exporturile globale pentru sezonul 2024/25 sunt de așteptat să scadă din cauza vremii nefavorabile și a impactului războiului, a declarat compania de consultanță agricolă ASAP.

"Ne așteptăm ca exporturile de cereale din Ucraina să se prăbușească cu 14,5 milioane de tone pe an și să atingă nivelul minim al ultimului deceniu, de 35 de milioane de tone", a declarat ASAP.

 

 

Porturile țintite de ruși

Ucraina a reușit să creeze un coridor de transport maritim după ce inițiativa de export de cereale în Marea Neagră susținută de ONU a fost înreruptă anul trecut. Flota rusă din Marea Neagră a fost nevoită să își mute aproape toate navele de război pregătite de luptă din Crimeea ocupată în alte locații.

În timp ce îmbunătățirea situației de securitate a redus tarifele de asigurare și de transport, făcând exporturile mai competitive, provocarea Kievului este să se asigure că porturile sale au încă suficientă capacitate de a expedia cerealele.

Ucraina a suferit multiple atacuri cu rachete și drone în ultimele săptămâni, unele dintre acestea vizând Odesa și Izmail.

Chiar dacă navele au evitat până acum orice daune majore, oficialii ucraineni spun că infrastructura portuară este vizată.

"Rușii sunt conștienți de acest lucru și lovesc punctele slabe", a declarat Dmytro Barinov șeful autorității portuare ucrainene.

"Ei lovesc cu rachete de precizie, distrug în mod deliberat capacitatea noastră de a exporta, de a prelucra".

Barinov și alți oficiali din domeniul transportului maritim au declarat că Rusia evită să atace căile maritime internaționale din afara limitelor porturilor ucrainene, menținând astfel escaladarea sub control.

Armata ucraineană asistă navele care intră și ies din porturi, căpitanii operând în conformitate cu instrucțiuni specifice de siguranță, a declarat pentru Reuters șeful marinei țării, viceamiralul Oleksiy Neizhpapa.

"Forțele ucrainene de apărare aeriană acoperă aceste coridoare și porturi. Toate activele, de la grupurile de apărare aeriană la sistemele de rachete de-a lungul coastei, contribuie la acest efort", a spus Neizhpapa.

Cu toate acestea, Ucraina trebuie să facă față unei multitudini de alte dificultăți, inclusiv pene de curent care perturbă operațiunile portuare și exporturile.

 

Protejarea costisitoare a navelor

Costurile suplimentare pentru riscul de război pentru navele care intră în porturile ucrainene au fost cotate în ultimele luni la până la 1,2% din valoarea navei, cu reduceri care ar putea însemna o rată mai mică, au declarat surse de asigurări. Aceste costuri au crescut până la 3% în noiembrie, după ce o rachetă a avariat o navă în Pivdennyi.

Costurile suplimentare estimate pentru o călătorie de șapte zile se ridică în continuare la sute de mii de dolari, iar aceste costuri ar putea crește dacă condițiile de securitate s-ar deteriora.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel