Ucraina își intensifică exporturile de cereale, în ciuda atacurilor rusești tot mai dese

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Vas cargo / sursa foto: Freepik.com
Vas cargo / sursa foto: Freepik.com
Ucraina se străduiește să expedieze cât mai multe cereale în această vară, profitând de avansul din Marea Neagră pentru a crește exporturile, chiar dacă Rusia a intensificat atacurile asupra infrastructurii portuare.

Ucraina este un important producător mondial de grâu și porumb, iar înainte de invazia Rusiei în 2022, țara exporta aproximativ 6 milioane de tone de cereale pe lună prin Marea Neagră.

Vânzările de cereale reprezintă o importantă sursă de venituri și, în timp ce prețurile globale sunt slabe, fermierii ucraineni, rămași fără bani, nu au de ales decât să continue exporturile, deoarece trebuie să finanțeze următorul sezon de însămânțare de iarnă.

Ucraina și-a dublat exporturile de produse alimentare în iulie, ajungând la peste 4,2 milioane de tone față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor furnizate de sindicatul ucrainean al comercianților UGA, în ciuda intensificării atacurilor rusești asupra Odesa, un mare centru de export la Marea Neagră, și Izmail, un port important de-a lungul Dunării, care transportă cereale în Europa.

Ucraina nu a raportat încă destinațiile exporturilor sale în luna iulie, dar în sezonul trecut a exportat cea mai mare parte a grâului său către Spania, Egipt și Indonezia, iar porumbul său s-a îndreptat în principal către Spania și China.

Creșterea exporturilor are loc în ciuda scăderii producției din acest sezon, cauzată de perturbările cauzate de război, dar nu există nicio garanție că Kievul poate menține această tendință în întregul sezon 2024/25.

Exporturile actuale sunt o combinație din grâul din noul sezon, plus porumb din stocuri în urma recoltei excepționale de anul trecut.

 

Destinațiile cerealelor ucrainene

Până în prezent, Ucraina a exportat 3,7 milioane de tone de produse agricole în iulie prin Odesa și 569.000 de tone prin Dunăre, conform datelor privind exporturile. Comparativ cu 291.000 de tone prin Odesa și 2,07 milioane de tone prin Dunăre în iulie 2023.

În lunile iunie și iulie, din celelalte două porturi ucrainene operaționale de la Marea Neagră, Chornomorsk și Pivdennyi, au fost efectuate șase transporturi de porumb către Rotterdam, cel mai aglomerat port din Europa, și către Cartegna din Spania, conform datelor separate privind transportul maritim furnizate de LSEG.

Din iulie, Ucraina a expediat, de asemenea, încărcături către China, Egipt și Turcia, conform datelor separate ale Kpler.

În ciuda vânzărilor mai mari de luna trecută, exporturile globale pentru sezonul 2024/25 sunt de așteptat să scadă din cauza vremii nefavorabile și a impactului războiului, a declarat compania de consultanță agricolă ASAP.

"Ne așteptăm ca exporturile de cereale din Ucraina să se prăbușească cu 14,5 milioane de tone pe an și să atingă nivelul minim al ultimului deceniu, de 35 de milioane de tone", a declarat ASAP.

 

 

Porturile țintite de ruși

Ucraina a reușit să creeze un coridor de transport maritim după ce inițiativa de export de cereale în Marea Neagră susținută de ONU a fost înreruptă anul trecut. Flota rusă din Marea Neagră a fost nevoită să își mute aproape toate navele de război pregătite de luptă din Crimeea ocupată în alte locații.

În timp ce îmbunătățirea situației de securitate a redus tarifele de asigurare și de transport, făcând exporturile mai competitive, provocarea Kievului este să se asigure că porturile sale au încă suficientă capacitate de a expedia cerealele.

Ucraina a suferit multiple atacuri cu rachete și drone în ultimele săptămâni, unele dintre acestea vizând Odesa și Izmail.

Chiar dacă navele au evitat până acum orice daune majore, oficialii ucraineni spun că infrastructura portuară este vizată.

"Rușii sunt conștienți de acest lucru și lovesc punctele slabe", a declarat Dmytro Barinov șeful autorității portuare ucrainene.

"Ei lovesc cu rachete de precizie, distrug în mod deliberat capacitatea noastră de a exporta, de a prelucra".

Barinov și alți oficiali din domeniul transportului maritim au declarat că Rusia evită să atace căile maritime internaționale din afara limitelor porturilor ucrainene, menținând astfel escaladarea sub control.

Armata ucraineană asistă navele care intră și ies din porturi, căpitanii operând în conformitate cu instrucțiuni specifice de siguranță, a declarat pentru Reuters șeful marinei țării, viceamiralul Oleksiy Neizhpapa.

"Forțele ucrainene de apărare aeriană acoperă aceste coridoare și porturi. Toate activele, de la grupurile de apărare aeriană la sistemele de rachete de-a lungul coastei, contribuie la acest efort", a spus Neizhpapa.

Cu toate acestea, Ucraina trebuie să facă față unei multitudini de alte dificultăți, inclusiv pene de curent care perturbă operațiunile portuare și exporturile.

 

Protejarea costisitoare a navelor

Costurile suplimentare pentru riscul de război pentru navele care intră în porturile ucrainene au fost cotate în ultimele luni la până la 1,2% din valoarea navei, cu reduceri care ar putea însemna o rată mai mică, au declarat surse de asigurări. Aceste costuri au crescut până la 3% în noiembrie, după ce o rachetă a avariat o navă în Pivdennyi.

Costurile suplimentare estimate pentru o călătorie de șapte zile se ridică în continuare la sute de mii de dolari, iar aceste costuri ar putea crește dacă condițiile de securitate s-ar deteriora.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bitcoin / Foto: Freepik
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Jeff Bezos și Elon Musk
Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...


pixel