Ultimul 747 de la Boeing: "Regina aerului" devine istorie

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
A fost supranumită ”regina aerului”
A fost supranumită ”regina aerului”
A revoluționat aviația și, cu cocoașa lui inconfundabilă, încă reprezintă o atracție pe cer: Boeing 747 a fost, cândva, cea mai mare aeronavă de linie din lume, supranumită "Regina aerului". Dar, după mai bine de 50 de ani de serviciu, producătorul american a retras pentru totdeauna din folosință legendarul jumbo jet. 

Ultimul 747 nou construit a fost predat marți companiei Atlas Air în cadrul unei ceremonii de adio organizată la uzina Boeing din Everett, lângă Seattle. De altfel, compania Boeing a anunțat de mult că va înceta producția modelului 747 din lipsă de cerere. Transportatorii aerieni preferă acum aeronave mai mici și mai economice.

Uriașul avion a efectuat zborul inaugural în 1969, primul aparat intrând, un an mai târziu, în flota companiei aeriene PanAm. Potrivit Boeing, primul 747 a fost construit în mai puțin de 28 de luni, cu participarea a peste 50.000 de angajați, supranumiți, atunci, "incredibilii". Jumbo a fost un mare succes. Modelul 747, cu o parte frontală organizată pe două etaje, a fascinat cu silueta lui unică și a deschis accesul publicului larg la călătorii aeriene de lungă durată.

În total, Boeing a construit 1.574 de avioane jumbo 747 în 55 de ani pentru peste 100 de clienți. Unul dintre cei mai importanți a fost Lufthansa, al cărui șef, Carsten Spohr, a ținut un discurs la ceremonia de adio. În ultimii ani, modelul 747 a fost construit doar în versiunea cargo. Cu cea mai recentă variantă de pasageri 747-8, care are o punte superioară mai lungă, aripi noi și motoare mai economice și poate găzdui peste 600 de persoane, Boeing a reușit să obțină puncte doar pentru câteva companii aeriene. În prezent, majoritatea companiilor aeriene pe distanțe lungi optează pentru modele mai mici, cum ar fi Boeing 787 "Dreamliner" și 777, precum și Airbus A350.

Avioanele gigantice, precum Boeing 747, cu cele patru motoare ale sale, sunt acum considerate prea scumpe pentru a fi operate de multe companii aeriene. În plus, acestea pot fi folosite numai pe rute cu cerere mare. Aceeași problemă a apărut și în cazul avionului cu două etaje Airbus A380, care a înlocuit Jumbo-ul de la Boeing la începutul mileniului, devenind cel mai mare avion de pasageri din lume, cu o capacitate de până la 853 de pasageri. La începutul anului 2019, conducerea Airbus a decis să înceteze producția avionului în 2021, la doar aproximativ 14 ani de la primul zbor programat. Cu toate acestea, A380, pus la păstrare în timpul pandemiei de COVID-19, a revenit surprinzător anul trecut.

Povestea modelului 747 a pornit, în anii 1960, de la o strângere de mână dintre directorul general de atunci al Boeing, William Allen, și omologul lui de la PanAm, Juan Trippe. "Dacă îl cumperi, îl construiesc eu", i-ar fi spus Allen lui Trippe. De fapt, Boeing a prezentat Jumbo pentru un contract cu armata americană, dar a fost devansat de rivalul Lockheed. Designul deosebit al modelului 747, cu cabina de pilotaj pe puntea superioară, care i-a conferit statutul de avion cult, s-a datorat, de asemenea, concepției eronate conform căreia avioanele supersonice de mici dimensiuni, precum Concorde, își vor pune amprenta asupra aviației de pasageri. Prin urmare, 747 a fost proiectat pentru a funcționa și ca aeronavă cargo.

În următoarele cinci decenii, 747 nu a fost folosit doar pentru a transporta pasageri și marfă - o versiune specială a transportat, pentru NASA, naveta spațială, iar o altă variantă, poate mai specială, este Air Force One, dezvoltată pentru Pentagon. Această fortăreață zburătoare de înaltă tehnologie pentru președinții SUA este un proiect de prestigiu important pentru Boeing, dar a provocat multe probleme în ultimii ani. În 2018, sub conducerea fostului președinte Dennis Muilenburg, Boeing a convenit cu președintele de atunci, Donald Trump, să construiască noul Air Force One, dar costurile au luat-o razna. În aprilie 2022, succesorul lui Muilenburg, Dave Calhoun, a recunoscut că afacerea a antrenat cheltuieli de miliarde de dolari și că Boeing nu ar fi trebuit "probabil" să accepte contractul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

CE oltenia
Foto: Freepik.com
Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...


pixel