Ultimul 747 de la Boeing: "Regina aerului" devine istorie

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
A fost supranumită ”regina aerului”
A fost supranumită ”regina aerului”
A revoluționat aviația și, cu cocoașa lui inconfundabilă, încă reprezintă o atracție pe cer: Boeing 747 a fost, cândva, cea mai mare aeronavă de linie din lume, supranumită "Regina aerului". Dar, după mai bine de 50 de ani de serviciu, producătorul american a retras pentru totdeauna din folosință legendarul jumbo jet. 

Ultimul 747 nou construit a fost predat marți companiei Atlas Air în cadrul unei ceremonii de adio organizată la uzina Boeing din Everett, lângă Seattle. De altfel, compania Boeing a anunțat de mult că va înceta producția modelului 747 din lipsă de cerere. Transportatorii aerieni preferă acum aeronave mai mici și mai economice.

Uriașul avion a efectuat zborul inaugural în 1969, primul aparat intrând, un an mai târziu, în flota companiei aeriene PanAm. Potrivit Boeing, primul 747 a fost construit în mai puțin de 28 de luni, cu participarea a peste 50.000 de angajați, supranumiți, atunci, "incredibilii". Jumbo a fost un mare succes. Modelul 747, cu o parte frontală organizată pe două etaje, a fascinat cu silueta lui unică și a deschis accesul publicului larg la călătorii aeriene de lungă durată.

În total, Boeing a construit 1.574 de avioane jumbo 747 în 55 de ani pentru peste 100 de clienți. Unul dintre cei mai importanți a fost Lufthansa, al cărui șef, Carsten Spohr, a ținut un discurs la ceremonia de adio. În ultimii ani, modelul 747 a fost construit doar în versiunea cargo. Cu cea mai recentă variantă de pasageri 747-8, care are o punte superioară mai lungă, aripi noi și motoare mai economice și poate găzdui peste 600 de persoane, Boeing a reușit să obțină puncte doar pentru câteva companii aeriene. În prezent, majoritatea companiilor aeriene pe distanțe lungi optează pentru modele mai mici, cum ar fi Boeing 787 "Dreamliner" și 777, precum și Airbus A350.

Avioanele gigantice, precum Boeing 747, cu cele patru motoare ale sale, sunt acum considerate prea scumpe pentru a fi operate de multe companii aeriene. În plus, acestea pot fi folosite numai pe rute cu cerere mare. Aceeași problemă a apărut și în cazul avionului cu două etaje Airbus A380, care a înlocuit Jumbo-ul de la Boeing la începutul mileniului, devenind cel mai mare avion de pasageri din lume, cu o capacitate de până la 853 de pasageri. La începutul anului 2019, conducerea Airbus a decis să înceteze producția avionului în 2021, la doar aproximativ 14 ani de la primul zbor programat. Cu toate acestea, A380, pus la păstrare în timpul pandemiei de COVID-19, a revenit surprinzător anul trecut.

Povestea modelului 747 a pornit, în anii 1960, de la o strângere de mână dintre directorul general de atunci al Boeing, William Allen, și omologul lui de la PanAm, Juan Trippe. "Dacă îl cumperi, îl construiesc eu", i-ar fi spus Allen lui Trippe. De fapt, Boeing a prezentat Jumbo pentru un contract cu armata americană, dar a fost devansat de rivalul Lockheed. Designul deosebit al modelului 747, cu cabina de pilotaj pe puntea superioară, care i-a conferit statutul de avion cult, s-a datorat, de asemenea, concepției eronate conform căreia avioanele supersonice de mici dimensiuni, precum Concorde, își vor pune amprenta asupra aviației de pasageri. Prin urmare, 747 a fost proiectat pentru a funcționa și ca aeronavă cargo.

În următoarele cinci decenii, 747 nu a fost folosit doar pentru a transporta pasageri și marfă - o versiune specială a transportat, pentru NASA, naveta spațială, iar o altă variantă, poate mai specială, este Air Force One, dezvoltată pentru Pentagon. Această fortăreață zburătoare de înaltă tehnologie pentru președinții SUA este un proiect de prestigiu important pentru Boeing, dar a provocat multe probleme în ultimii ani. În 2018, sub conducerea fostului președinte Dennis Muilenburg, Boeing a convenit cu președintele de atunci, Donald Trump, să construiască noul Air Force One, dar costurile au luat-o razna. În aprilie 2022, succesorul lui Muilenburg, Dave Calhoun, a recunoscut că afacerea a antrenat cheltuieli de miliarde de dolari și că Boeing nu ar fi trebuit "probabil" să accepte contractul. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Decoratiuni de Craciun. Foto: Freepik.com

Echipa DC Business vă urează un Crăciun fericit!

Sărbători liniştite cu cei dragi alături!

Bucuresti / Foto: Oana Pavelescu

Analiză ING: Perspectivele economiei României în 2026

ING: Perspectivele economiei României se îmbunătățesc,...

Foto: Freepik.com

Aurul a atins o valoare fără precedent

Aurul a depăşit valoarea de 4.500 de dolari uncia.

Masa de Crăciun. Foto: Freepik.com

Cât îi costă pe români masa tradiţională de Crăciun

Costul total al Crăciunului în 2025 poate atinge uşor...

TAROM

Costin Iordache se retrage de la conducerea TAROM

Directorul general al companiei TAROM, Costin Iordache,...

Wall Street. Foto: Freepik.com
Bani / Foto: Freepik
Centrală pe cărbune / sursa foto: Freepik.com
Foto: Facebook Apele Romane
Șantierul liniei de metrou M6 / Foto: Oana Pavelescu
foto: pexels.com
Abația Sint Sixtus

Abațiile care produc celebrele beri trapiste, în pericol

Celebrele beri trapiste din Belgia, considerate un...

Foto: Mihai Ciobanu

Cine este Irineu Darău, noul ministru al Economiei

Modificări în Guvernul Bolojan. 

O unitate Gazprom / FOTO: Pagina de Telegram a companiei
Calcule. Foto: Freepik.com
Energie / Foto: Freepik
Mină de suprafață / Foto: Pexels
Bani
Lingouri de cupru într-un depozit / Foto: Freepik
Tractor ară câmpul / Foto: Freepik
BVB
Foto: Pexels.com
Teren. Foto: Freepik.com

Harta celor mai scumpe terenuri din România

Institutul Naţional de Statistică a publicat o analiză...

Jucării / sursa foto: Freepik.com

Norme mai stricte privind siguranţa jucăriilor

Un nou regulament european privind siguranța jucăriilor...


pixel