Adeverința de vechime. Cum se dobândește. Obligațiile angajatorilor
Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Adeverința de vechime trebuie eliberată de angajatori la încetarea relatțiilor de muncă
Adeverința de vechime trebuie eliberată de angajatori la încetarea relatțiilor de muncă
Adeverință pentru vechime în muncă este eliberată de angajator la încetarea contractului individual de muncă, în cele mai multe cazuri. 

De la 1 ianuarie 2011, cărțile de muncă au dispărut iar evidența vechimii în muncă se face electronic prin Revisal și este reglementată de HG 500/2011.

Pentru perioada lucrată până la 31 decembrie 2010, dovadă vechimii în muncă o face carnetul de muncă.

Articolul 279 din Codul muncii se referă la dovadă vechimii în muncă [alin. (1) și (2)], precum și la eliberarea carnetelor de muncă titularilor lor [alin. (3) și (4)].

Astfel, conform acestor dispoziții legale, până la data de 31 decembrie 2010, vechimea s-a dovedit cu carnetul de muncă.

După abrogarea Decretului 92/1976, vechimea respectivă până la această dată se dovedește tot cu acest carnet, excepție fac cei care nu îl mai posedă (din indiferent ce motiv, de exemplu pierderea documentului sau degradarea lui etc.), situație în care vechimea în muncă se reconstituie de către instanța de judecată. Ulterior datei menționate, vechimea se dovedește cu adeverințele (documentele) emise de angajatori potrivit registrului general de evidență a salariaților (după caz și/sau certificatul/carnetul privind stagiul de cotizare).

Așadar, dovadă vechimii în muncă până la dată de 31 decembrie 2010 se face în continuare cu carnetul de muncă, cu excepțiile sus-mentinate, iar după această dată devenind aplicabile dispozițiile art. 34 alin.(5) din Codul muncii, conform cărora „La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate”. 

Conform prevederilor legale, angajatorului îi revine obligația să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului.

Celor care sunt angajați după dată de 03.01.2011 și le încetează activitatea ulterior acestei date se eliberează documentele stabilite de legislația în vigoare la momentul solicitării.

De pildă, în situația în care o persoană deține până la dată de 31.12.2010 carnet de muncă, adeverința se va completă conform Codului muncii, pentru activitatea desfășurată începând cu ianuarie 2011 și până la data încetării raportului de muncă în cadrul respectivului angajator.

Cumpărarea vechimii în 2023. Tot ce trebuie să știe cei interesați

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...

China, campioană a energiilor regenerabile

Anul 2023 a stabilit un nou record în privința...

Valoarea Bitcoin revine la pragul de peste 70.000 dolari

Această veste vine după ce, la începutul acestei luni,...

Modificări privind plata suplimentelor pentru energie

Un nou proiect de lege înregistrat recent la Senat aduce...

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel