ANAF nu mai are voie să ceară aceste informații de la contribuabili

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Sediu al ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Sediu al ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu va mai putea cere anumite informații, prevede o ordonanță de urgență care a fost recet emisă de Guvern.

Mai precis, ANAF nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat.

Modificările în acest sens au fost făcute la capitolul privind administrarea și aprecierea probelor din cadrul titlului de reguli generale procedurale ale Codului de procedură fiscală, notează Avocatnet. Noutățile sunt trecute în OUG 188/2022 (vezi punctele 6, 7 și 8 de la articolul I), care este în vigoare din 29 decembrie 2022.

„Art. 56 alin. 1 și art. 58 alin. 2 din Codul de procedură fiscală stabilesc o serie de reguli în legătură cu dreptul organului fiscal de a solicita prezenţa contribuabilului la sediul său, pentru a prezenta anumite documente, informații și a da lămuririle necesare stabilirii stării de fapt fiscale, fără ca procedura fiscală să prevadă expres că documentele și informațiile deținute de organul fiscal nu se solicită. (...)

Se propune modificarea art. 56 alin. 1 și art. 58 alin. 2 din Codul de procedură fiscală în vederea stabilirii obligației organului fiscal de a analiza cu prioritate informațiile și documentele deja disponibile cu privire la activitatea contribuabilului (de exemplu: SAF-T, e-Transport, e-Factura, situații financiare), iar eventualele solicitări de documente/informații suplimentare să vizeze doar cele care nu sunt deținute de organul fiscal”, era explicat în nota de fundamentare ce a însoțit ordonanța în forma sa de proiect.

Cu alte cuvinte, interacțiunile dintre contribuabili și ANAF, pentru determinarea stării fiscale reale, se vor simplifica semnificativ, din moment ce autoritățile sunt obligate de-acum să verifice mai întâi informațiile pe care le dețin deja. Aceasta este o consecință indirectă a eforturilor din anii recenți pentru digitalizarea activității Fiscului. Evident, vorbim doar de un punct de plecare, deoarece specialiștii apreciază că simplificările se vor înmulți treptat în viitor.

Mai precis, referitor la dreptul de a solicita prezența la sediul ANAF (articolul 56 indicat mai sus), se prevede că „Organul fiscal poate solicita prezența contribuabilului/ plătitorului la sediul său pentru a da informații și lămuriri necesare stabilirii situației sale fiscale reale. Odată cu această solicitare, când sunt necesare documente/informații pentru clarificarea situației fiscale, organul fiscal indică și documentele pe care contribuabilul/plătitorul este obligat să le prezinte, atunci când acestea nu sunt deținute de organul fiscal”.

Iar referitor la obligația de a furniza informații (articolul 58 indicat mai sus), se prevede că „Cererea de furnizare a informațiilor se formulează în scris. În cerere, organul fiscal trebuie să specifice natura informațiilor solicitate pentru determinarea stării de fapt fiscale și documentele care susțin informațiile furnizate, atunci când acestea nu sunt deținute de organul fiscal”.

Apoi, la articolul 64 din Cod (prezentarea de înscrisuri) este precizat în mod expres că documentele solicitate de autorități pot fi puse la dispoziție și pe cale electronică (de principiu, prin Spațiul Privat Virtual), prin poștă (cu confirmare de primire) ori prin depunere la registratură. Asta înseamnă, de fapt, reducerea semnificativă a nevoii de a mai face deplasări fizice la sediile ANAF.

În plus, o altă prevedere nouă ce merită amintită în acest context ține de procedura de control fiscal și de procedura de soluționare a contestațiilor (punctul 10 de la articolul I din OUG 188/2022). În aceste cazuri, cererile, înscrisurile și orice alte documente pot fi transmise de firme prin Spațiul Privat Virtual, prin poștă (cu confirmare de primire), prin e-mail sau prin depunere la registratură. Iar autoritățile pot să folosească și ele aceste modalități de comunicare.

„În procedura de control fiscal ori de soluționare a contestației, cererile, înscrisurile sau orice alte documente pot fi transmise de contribuabili/plătitori (...) prin mijloace electronice de transmitere la distanță (...), după caz, ori prin poștă, cu confirmare de primire sau prin poșta electronică la adresa de e-mail indicată de organul de control sau de soluționare a contestației ori depuse la registratura organului fiscal competent. În mod similar, organul de control sau de soluționare a contestației poate transmite solicitări, înscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanță (...), după caz, ori prin poștă, cu confirmare de primire, sau prin poșta electronică la adresa de e-mail indicată de contribuabil/plătitor”, scrie în ordonanță, dispoziția fiind complet nouă.

Citește și:

Legislația fiscală pe final de 2022: Modificări așteptate în săptămânile ce vin

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

TikTok / Foto: EPA/ERIK S. LESSER / Agerpres
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
Notar / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
Magazin Ikea din Polinia / Foto: Google Maps

Mine antitanc la Ikea! Gafă de proporții în Polonia

Un incident bizar în Polonia a dus la demiterea unui...

Bursa / sursa foto: Freepik.com / frimufilms
Ola Kalenius / Foto: Mercedes

Șeful Mercedes cere investiții reciproce între UE și China

Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, sugerează o...

TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio

TikTok dispare din SUA. Google și Apple au șters aplicația

Serviciile TikTok au fost suspendate în Statele Unite,...

Microsoft ajunge pe locul trei în industria jocurilor video
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi aducem în prim-plan cele mai importante subiecte...

Adrian Câciu
Contabil
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Baterii pentru stocarea energiei / Foto: Freepik
TVA
Fabrică de imbuteliere Pepsi

Pepsi, dată în judecată în SUA de protecția consumatorului

Comisia Federală pentru Comerț (FTC), instituția care...

Exploatare de litiu
Fermieri stau pe o combină agricolă / Foto: Freepik
Vaporul eCSOV

A început marea electrificare a transportului naval

Industria navală face pași importanți către un viitor...

ByteDance, compania mamă a TikTok
Stațiune de schi
FMI
Agenție BRD
Foto: Pexels.com
foto: pexels.com

pixel