Autostrada care a îngenuncheat o economie. China așteaptă plata datoriei

Autor: Ciprian Dumitrache
Data actualizării:
Data publicării:
Guvernul recunoaşte că veniturile pe care conta din taxele rutiere nu sunt suficiente nici măcar pentru a asigura întreţinerea autostrăzii, estimată la 77 milioane de euro anual.
Guvernul recunoaşte că veniturile pe care conta din taxele rutiere nu sunt suficiente nici măcar pentru a asigura întreţinerea autostrăzii, estimată la 77 milioane de euro anual.
Un proiect faraonic de construire a unei autostrăzi în valoare de aproape un miliard de dolari (20% din datoria externă a țării), ameninţă să ducă la prăbuşirea economiei Muntengerului. Construcția autostrăzii muntenegrene este considerată printre cele mai costisitoare din lume, iar întreținerea acesteia a fost estimată la 77 milioane de euro anual. 

În 2014, Muntengeru, ţară candidată la aderarea la UE, a contractat un împrumut de 944 milioane de dolari de la o bancă chineză pentru realizarea de către compania chineză CRBC a unui prim tronson de 40 de km de autostradă. Această porţiune de autostradă, care leagă Matesevo şi periferia capitalei Podgorica, urma să fie inaugurată în noiembrie.

Dar, pentru a finaliza întregul proiect, țara mai are nevoie peste un miliard de euro. Suma va fi utilizată pentru realizarea a încă 130 de km, necesari pentru a completa proiectul.

Adversarii proiectului denunţă atât pagubele aduse mediului înconjurător, cât şi probabila corupţie din jurul unui proiect destinat să conecteze sudul țării (oraşul Bar de la Marea Adriatică) cu partea nordică, autostrada ajungând până la frontiera cu Serbia.

Nimeni nu pare să ştie cum poate fi rambursat împrumutul chinez, care reprezintă 20% din datoria externă a Muntenegrului.

Prima scadenţă este în iulie, iar în caz de incapacitate de plată, o comisie de arbitraj ar putea constrânge Muntenegrul să-i cedeze administrarea unor infrastructuri naţionale critice.

China dezminte că ar vrea să-şi sporească influenţa în Balcani prin intermediul investiţiilor finanțate de băncile susținute de Beijing. "Această cooperare este reciproc benefică", dă asigurări Ambasada Chinei în Muntenegru.

"Dacă nu se găsesc surse de finanţare pe care să ne bazăm, vom avea mari probleme", a declarat pentru AFP ministrul infrastructurii, Mladen Bojanic. 

Guvernul muntenegrean a lansat un apel de ajutor către Bruxelles, care analizează care sunt "opțiunile de a-i veni în ajutor", dar care a specificat, prin vocea comisarului pentru extindere, Oliver Varhelyi, că "nu are pârghiile pentru a rambursa împrumuturi contractate de la terţi" .

Guvernul recunoaşte că veniturile pe care conta din taxele rutiere nu sunt suficiente nici măcar pentru a asigura întreţinerea autostrăzii, estimată la 77 milioane de euro anual. "Ar fi necesar să circule în fiecare zi cel puţin 22.000 sau 25.000 de vehicule pentru a rentabiliza autostrada", explică un inginer care a participat la proiect.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

BVB

Bursa de Valori București începe săptămâna cu evoluții mixte

BET și BET-NG în scădere, BET-FI și BET-BK în ușoară...

Strângere de mână / FOTO: Freepik
Casă de schimb valutar
Investitorii români sunt îngrijorați
Indici bursieri
Autoturisme noi, transportate pe un trailer / Foto: Freepik

Furnizorii auto își joacă viitorul la bursă

Sectorul furnizorilor de echipamente auto traversează o...

Marcel Boloș
Bani

Băncile au împrumutat statul cu peste 540 milioane lei

Împrumuturi mai reduse în luna mai față de aprilie.

Foto: Freepik.com
Tractor
Farmacie

Trump a pus gând rău producătorilor de medicamente

Nu este pentru dată când președintele american atacă...

Diamante
Christine Lagarde / Foto: BCE / Flickr
Platformă
Banca Naționala a României
ANAF / Foto: DCBUsiness
Inquam Photos / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Cu ochii pe grafice / FOTO: Freepik
Statul vrea să investească în fabricile de alimente / Foto: Freepik
foto: pexels.com
Pensionară / Foto: Freepik
Freepik.com
Firmele scapă de încă o serie de hârtii / Foto: Freepik
Foto: Freepik.com
Contor electric / Foto: Arhivă

pixel