Pachetul fiscal va fi decis miercuri. Guvernul vrea legiferarea până pe 7 iulie
Guvernul se află în criză de...
În 2014, Muntengeru, ţară candidată la aderarea la UE, a contractat un împrumut de 944 milioane de dolari de la o bancă chineză pentru realizarea de către compania chineză CRBC a unui prim tronson de 40 de km de autostradă. Această porţiune de autostradă, care leagă Matesevo şi periferia capitalei Podgorica, urma să fie inaugurată în noiembrie.
Dar, pentru a finaliza întregul proiect, țara mai are nevoie peste un miliard de euro. Suma va fi utilizată pentru realizarea a încă 130 de km, necesari pentru a completa proiectul.
Adversarii proiectului denunţă atât pagubele aduse mediului înconjurător, cât şi probabila corupţie din jurul unui proiect destinat să conecteze sudul țării (oraşul Bar de la Marea Adriatică) cu partea nordică, autostrada ajungând până la frontiera cu Serbia.
Nimeni nu pare să ştie cum poate fi rambursat împrumutul chinez, care reprezintă 20% din datoria externă a Muntenegrului.
Prima scadenţă este în iulie, iar în caz de incapacitate de plată, o comisie de arbitraj ar putea constrânge Muntenegrul să-i cedeze administrarea unor infrastructuri naţionale critice.
China dezminte că ar vrea să-şi sporească influenţa în Balcani prin intermediul investiţiilor finanțate de băncile susținute de Beijing. "Această cooperare este reciproc benefică", dă asigurări Ambasada Chinei în Muntenegru.
"Dacă nu se găsesc surse de finanţare pe care să ne bazăm, vom avea mari probleme", a declarat pentru AFP ministrul infrastructurii, Mladen Bojanic.
Guvernul muntenegrean a lansat un apel de ajutor către Bruxelles, care analizează care sunt "opțiunile de a-i veni în ajutor", dar care a specificat, prin vocea comisarului pentru extindere, Oliver Varhelyi, că "nu are pârghiile pentru a rambursa împrumuturi contractate de la terţi" .
Guvernul recunoaşte că veniturile pe care conta din taxele rutiere nu sunt suficiente nici măcar pentru a asigura întreţinerea autostrăzii, estimată la 77 milioane de euro anual. "Ar fi necesar să circule în fiecare zi cel puţin 22.000 sau 25.000 de vehicule pentru a rentabiliza autostrada", explică un inginer care a participat la proiect.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Guvernul se află în criză de...
RO e-Factura devine obligatorie pentru ONG-uri și...
Ministrul Finanțelor, Alexandru...
Adrian Nicușor Nica a fost desemnat pentru a prelua conducerea Agenției...
Autoritatea de Supraveghere...
Compania britanică Nothing...
RAR avertizează că peste 85.000...
Ciprian Tătăruşanu, fostul...
Curs valutar BNR, 1 iulie 2025.
Germania vrea să salveze...
Activele nete ale celor 248 de...
UE cere eliminarea imediată a...
Administrația Fondului pentru...
La 30 iunie 2025, rezervele valutare la Banca Naţională...
DGAF a identificat o fraudă...
Emmanuel Macron trage un semnal...
Renault ar urma să raporteze în...
Guvernul a adoptat, prin Ordonanță de Urgență, abrogarea...
ANAF informează că a identificat o fraudă de peste 1,3...
Grupul bancar spaniol BBVA a anunţat luni că va merge...
Guvernul României a adoptat...