Calea feroviară cu ecartament european va fi extins în Moldova și Ucraina

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
UE și BEI vor să finanțeze construirea unei noi căi ferate cu ecartament larg
UE și BEI vor să finanțeze construirea unei noi căi ferate cu ecartament larg
Posibilitatea extinderii ecartamentului feroviar european în Ucraina și Moldova a devenit mai mult decât o simplă propunere. Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) au lansat un studiu de prefezabilitate, pe care îl numesc "un pas esențial în pregătirea unei mai bune conectivități UE-Ucraina și Moldova după război".

"Astăzi, Comisia, împreună cu BEI, lansează un studiu de prefezabilitate pentru a evalua modul în care se poate realiza o mai bună conectare a rețelelor feroviare din Ucraina și Republica Moldova la rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T)", afirma BEI la 21 octombrie. Studiul este realizat de serviciul de consultanță tehnică al BEI, JASPERS, care ar trebui să aibă primele concluzii gata până în luna mai a anului viitor, 2023.

Schimbarea ecartamentului

Cele două țări au în prezent o rețea feroviară cu ecartament larg, de 1520 mm. În majoritatea țărilor europene, calea ferată are o lățime de 1435 mm. Această diferență de ecartament înseamnă că mărfurile trebuie reîncărcate la graniță sau oriunde are loc schimbarea ecartamentului. Acest lucru are ca rezultat un timp de tranzit suplimentar.

De la izbucnirea războiului din Ucraina, Comisia Europeană a acordat prioritate conectivității cu Ucraina și Moldova. Ca parte a acestei strategii, a inclus o mai bună conectivitate cu țările din cadrul revizuirii TEN-T. Rețeaua TEN-T ar trebui să fie extinsă către Ucraina și Moldova din Polonia și România, susțin ei. Extinderea ecartamentului standard ar putea facilita acest lucru.

Este fezabil?

Deși rețeaua TEN-T este ajustată și extinsă în mod constant, construirea de noi linii de cale ferată este o dezvoltare costisitoare și consumatoare de timp. Până acum, industria s-a concentrat mai des pe extinderea ecartamentului larg spre Europa. De exemplu, un consorțiu format din ÖBB-Infrastruktur AG, Căile Ferate Slovace, Căile Ferate Ruse și Căile Ferate Ucrainene a luat în considerare extinderea liniei cu ecartament larg din orașul slovac Kosice până la Viena, în Austria. Cu toate acestea, fondurile nu au fost niciodată colectate, iar odată cu începerea războiului din Ucraina, acest proiect a fost anulat.

În prezent, linia cu ecartament larg din Ucraina merge până în orașul polonez Slavkov, o linie de cale ferată care este exploatată cu succes de PKP LHS cu scopul de a transporta doar mărfuri. Alte mărfuri feroviare transfrontaliere sunt transbordate în punctele de trecere a frontierei, care sunt foarte aglomerate.

Proiect interesant

"Proiectul este unul interesant, deoarece nicio altă linie cu ecartament standard nu traversează Ucraina, făcând legătura între alte două țări vecine", scrie Volodymyr Shemayev pe pagina sa de Linkedin. El este directorul Biroului pentru proiecte internaționale din cadrul Căilor Ferate Ucrainene, care sprijină pe deplin studiul.

Oleksandr Zavgorodnîi, președintele Consiliului de experți de la Centrul pan-ucrainean pentru reformele infrastructurii de transport, comentează postarea sa spunând că "este necesar să cântărim totul foarte atent. Este recomandabil să se implementeze proiectul doar în cazul construirii unei căi ferate compatibile sau a doua".

Securitatea alimentară

"Studiul BEI privind integrarea rețelelor feroviare ucrainene și moldovenești cu UE este primul pas către o legătură de transport modernă între UE, Moldova și Ucraina", a declarat vicepreședintele BEI, Teresa Czerwińska, responsabilă pentru operațiunile din Ucraina și Moldova.

"Este o investiție strategică pentru o creștere economică durabilă și ecologică, care îmbunătățește, de asemenea, securitatea alimentară la nivel mondial. Integrarea rețelelor feroviare va permite o circulație mai ușoară și mai sigură a persoanelor, a bunurilor și a serviciilor între cele trei piețe și o integrare mai rapidă a celor două țări în UE.

"În cele din urmă, în contextul invaziei Rusiei în Ucraina și al blocadei porturilor ucrainene, care au indus o criză alimentară globală de o amploare fără precedent, aceste noi legături de transport vor crea o alternativă fiabilă pentru aprovizionarea cu alimente, de care va beneficia întreaga lume."

Citește și: O cale ferată părăsită spre Galați ar putea fi cheia exportului de cereale al Ucrainei

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Transportor GNL / sursa foto: Freepik.com /@sharpiloandrey
pexels.com
Foto: Pexels.com
Certificat de înregistrare fiscală / Ilustrație: DCBusiness
Boeing / FOTO: Wikipedia
Vladimir Putin / Foto: kremlin.ru
Protestul sindicatelor din învățământ
Sebastian Burduja
Oameni de afaceri / Foto: Freepik
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

În această dimineață vă aducem o selecție cu cele mai...

Donald Trump
Inquam Photos / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Locuri de muncă
Un cuplu semnează un contract / Foto: Freepik
Bitcoin / Foto: Unsplash
Elon Musk / FOTO: Facebook
Curs valutar / Foto: DCBusiness
Santierul Naval Mangalia
Ursula von der Leyen la Forumul Economic Mondial de la Davos
Reactorul EAST / Foto: HFIPS
Strângere de mână / FOTO: Freepik

Deficit record în România, în contrast cu trendul european

Deficitul bugetar al României crește, contrar tendinței...

Ilie Bolojan / FOTO: Captură ecran
Beijing / FOTO: Freepik
Mină de suprafață / Foto: Pexels

Producţia de cărbune a României s-a prăbuşit

Cifre oficiale de la INS despre producţia de cărbune a...

Dolari / Foto: Freepik
TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio
ANAF / Foto: DCBusiness

pixel