CEO-ul Toyota demisonează după 14 ani. Crizele care amenință compania

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Akio Toyoda / Foto: Moto@Club4AG
Akio Toyoda / Foto: Moto@Club4AG
Akio Toyoda, președinte și director general al companiei japoneze Toyota Motor Corp timp de aproape 14 ani, va demisiona din funcția de conducere în aprilie pentru a deveni președinte, predând frâiele directorului de branding al companiei.

Akio Toyoda, în vârstă de 66 de ani, este nepotul fondatorului companiei Toyota, și a deținut funcția de CEO a producătorului auto timp de 14 ani.

Crize peste crize

În iunie 2009, Toyoda a devenit președinte al companiei fondate de bunicul său Kiichiro în 1937, înlocuindu-l pe Katsuaki Watanabe. Akio a fost primul membru al familiei Toyoda care a preluat conducerea companiei din 1995 încoace.

Numirea sa a avut loc în condițiile în care producătorul auto cel mai profitabil și valoros din lume la acea vreme, care valora 115 miliarde de dolari la acea vreme, a raportat prima pierdere din ultimele decenii, după ce criza financiară globală l-a forțat să renunțe la numeroasele fabrici pe care le construise de-a lungul unui deceniu de expansiune neîncetată.

Toyoda s-a angajat să scoată compania din cea mai gravă recesiune din istorie, să aducă mai multă transparență în cultura sa corporatistă tentaculară și să readucă compania "înapoi la elementele de bază", adică să construiască mașini care să-i facă pe oameni fericiți.

La doar șase luni mai târziu, compania a plonjat în cea mai gravă criză de calitate din ultimele decenii. Toyota s-a confruntat cu o furtună de critici din cauza reacției lente la rechemarea în service a milioane de mașini pentru a verifica dacă există acceleratoare defecte în Statele Unite.

Criza de siguranță, care l-a obligat pe Toyoda să depună mărturie în fața Congresului în 2010, a amenințat reputația Toyota și succesul continuu pe cea mai profitabilă piață a sa.

Toyoda a declarat joi că mandatul său la conducere a început cu "criză după criză".

În anii următori, el a trebuit să lupte cu perturbările cauzate de cutremurul și tsunamiul din 2011 din nordul Japoniei.

Adoptare prea lentă a mașinilor electrice

În timpul celor peste zece ani petrecuți în fruntea companiei, Toyoda a prezidat, de asemenea, constructorul auto într-o perioadă de schimbări intense în industria auto și de incertitudine crescândă cu privire la modul în care constructorii auto tradiționali, precum Toyota, pot rezista provocării venite din partea unor concurenți mai noi - și adesea mai agili - precum Tesla.

Toyota a declarat că problema o reprezintă combustibilii fosili, nu motoarele cu combustie internă. Pe lângă hibrizii pe care i-a popularizat acum mai bine de două decenii cu Prius, Toyota susține și tehnologia hidrogenului, deși până acum nu a avut aceeași popularitate ca și vehiculele electrice cu baterii (BEV).

Toyoda și-a apărat strategia și planurile de dezvoltare a vehiculelor electrice, care au fost criticate de unele grupuri ecologiste și investitori care doresc ca societatea să acționeze mai rapid pentru a adopta BEV-urile.

"La fel ca și mașinile complet autonome pe care ar fi trebuit să le conducem cu toții până acum, BEV-urile vor dura mai mult timp pentru a deveni mainstream decât ar vrea mass-media să credem", a declarat Toyoda dealerilor din Statele Unite la sfârșitul anului trecut.

El a spus la acea vreme că "a juca pentru a câștiga înseamnă a juca cu toate cărțile din pachet - nu doar cu câteva selectate. Așa că aceasta este strategia noastră și ne ținem de ea".

Toyoda a comparat producătorul auto cu un "magazin" care vinde o varietate de vehicule pentru clienți cu nevoi diferite și a declarat că viziunea sa corporativă "este de a oferi libertate de mobilitate pentru toți... și nu vrem să lăsăm pe nimeni în urmă".

Abordarea sa de "magazin general" a avut însă un cost greu de suportat.

Tesla a obținut un profit net de 9.000 de dolari pe vehicul în ultimul trimestru, de peste șapte ori mai mult decât cifra comparabilă pentru Toyota în al treilea trimestru.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
Notar / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio

TikTok dispare din SUA. Google și Apple au șters aplicația

Serviciile TikTok au fost suspendate în Statele Unite,...

Bursa / sursa foto: Freepik.com / frimufilms
Ola Kalenius / Foto: Mercedes

Șeful Mercedes cere investiții reciproce între UE și China

Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, sugerează o...

Magazin Ikea din Polinia / Foto: Google Maps
Microsoft ajunge pe locul trei în industria jocurilor video
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi aducem în prim-plan cele mai importante subiecte...

Adrian Câciu
Contabil
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Baterii pentru stocarea energiei / Foto: Freepik
TVA
Fabrică de imbuteliere Pepsi

Pepsi, dată în judecată în SUA de protecția consumatorului

Comisia Federală pentru Comerț (FTC), instituția care...

Exploatare de litiu
Fermieri stau pe o combină agricolă / Foto: Freepik
Vaporul eCSOV

A început marea electrificare a transportului naval

Industria navală face pași importanți către un viitor...

ByteDance, compania mamă a TikTok
Stațiune de schi
FMI
Agenție BRD
Foto: Pexels.com
foto: pexels.com
Donad Trump în timpul unei vizite la zidul de la granița cu Mexic

pixel