Chinezii au dat total peste cap viața cafenelelor

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Cafeaua este servită!
Cafeaua este servită!
Cunoscuți drept consumatori de ceai, chinezii au descoperit însă gustul cafelei și au bulversat total acest segment de piață. 

Consumul de cafea al chinezilor creşte cu rapiditate, bulversând acest segment de piață și antrenând o competiţie agresivă între lanţurile de cafenele locale şi străine, care în ultimele luni s-au grăbit să deschidă mii de cafenele astfel că numărul total de cafenele din China l-a depăşit pe cel din SUA, transmite Reuters.

Analiştii se aşteaptă ca apetitul în creştere al Chinei pentru cafea să fie un motor important al cererii viitoare pe măsură ce cafenelele se vor extinde şi dincolo de marile metropole, precum Beijing şi Shanghai, în zecile de oraşe de talie mijlocie unde tinerii încep să aprecieze cafeaua.

O creștere de 15%

Cererea în creştere de cafea în China oferă o oportunitate pentru lanţurile internaţionale precum Starbucks şi Tim Hortons care au investit masiv în China, chiar dacă se confruntă cu o provocare din partea mărcilor locale care se extind rapid. Datele Organizaţiei Internaţionale a Cafelei arată că în sezonul anual care s-a încheiat în septembrie 2023, consumul de cafea în China a crescut cu 15%, comparativ cu sezonul precedent, până la 3,08 milioane de saci.

"Consumatorul chinez adoptă din ce în ce mai mult stilul de viaţă occidental iar cafeaua este desigur una din băuturile reprezentative pentru acest stil de viaţă", spune Jason Yu, director pentru China la firma de cercetare de piaţă Kantar Worldpanel.

Numărul de cafenele din China a înregistrat în ultimele 12 luni o creştere spectaculoasă de 58%, până la 49.691 de cafenele, potrivit companiei de consultanţă Alegra Group. Această companie estimează că grupul chinez Luckin Coffee a deschis 5.059 de cafenele în ultimele 12 luni în timp ce rivalul chinez Cotti Coffee a deschis 6.004 de cafenele în aceeaşi perioadă.

Există o competiţie acerbă între lanţurile locale şi cele internaţionale, fiecare încercând să cucerească o cotă cât mai mare dintr-o piaţă în creştere, susţine Matthew Barry, analist la Euromonitor. "Amploarea oportunităţilor este atât de mare încât atât lanţurile locale cât şi cele internaţionale vor trebui să fie foarte agresive în concurenţa dintre ele şi cred că asta va asigura o piaţă foarte dinamică în ultimii ani", spune Matthew Barry.

Mai există spațiu de manevră

Grupul american Starbucks a deschis 700 de cafenele în China în ultimul an şi are de gând să opereze aproximativ 9.000 de cafenele în această ţară în 2025, în timp ce grupul canadian Tim Hortons intenţionează să aibă 3.000 de cafenele în China peste patru ani. Potrivit lui Jason Yu, acum încep să fie deschise cafenele şi în oraşele mai mici din China, care au totuşi câteva milioane de locuitori fiecare. "Asta înseamnă că în acele locuri există încă foarte mult loc de creştere pentru lanţurile de cafenele", spune Jason Yu.

Aceste evoluţii sunt o veste bună pentru producătorii de cafea care profită deja de pe urma preţurilor mari, apărate ca urmare a evoluţiilor meteo negative din unele regiuni unde se cultivă cafea. Cotaţiile futures la cafeaua arabica sunt la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni în timp ce la cafeaua robusta cotaţiile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani.

China importă cafea în special din Africa şi America de Sud. Organizaţia exportatorilor brazilieni de cafea (Cecafe) estimează că livrările spre China se vor tripla în 2023, depăşind pentru prima dată pragul de un milion de saci, ceea ce face din China a opta piaţă pentru Cecafe. Departamentul american al Agriculturii prognozează că în sezonul 2023/24 China va consuma cinci milioane de saci de cafea, ceea ce ar face din China al şaptelea mare consumator mondial.

Cu toate acestea, consumul de cafea al Chinei este mic comparativ cu marii consumatori SUA şi Brazilia, care utilizează în fiecare an peste 20 de milioane de saci de cafea. Însă creşterea consumului semnalează că China trece printr-o modificare culturală similară cu cea a altor state asiatice care preferă ceaiul, cum sunt Japonia şi Coreea de Sud. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României

pixel