Chinezii au dat total peste cap viața cafenelelor

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Cafeaua este servită!
Cafeaua este servită!
Cunoscuți drept consumatori de ceai, chinezii au descoperit însă gustul cafelei și au bulversat total acest segment de piață. 

Consumul de cafea al chinezilor creşte cu rapiditate, bulversând acest segment de piață și antrenând o competiţie agresivă între lanţurile de cafenele locale şi străine, care în ultimele luni s-au grăbit să deschidă mii de cafenele astfel că numărul total de cafenele din China l-a depăşit pe cel din SUA, transmite Reuters.

Analiştii se aşteaptă ca apetitul în creştere al Chinei pentru cafea să fie un motor important al cererii viitoare pe măsură ce cafenelele se vor extinde şi dincolo de marile metropole, precum Beijing şi Shanghai, în zecile de oraşe de talie mijlocie unde tinerii încep să aprecieze cafeaua.

O creștere de 15%

Cererea în creştere de cafea în China oferă o oportunitate pentru lanţurile internaţionale precum Starbucks şi Tim Hortons care au investit masiv în China, chiar dacă se confruntă cu o provocare din partea mărcilor locale care se extind rapid. Datele Organizaţiei Internaţionale a Cafelei arată că în sezonul anual care s-a încheiat în septembrie 2023, consumul de cafea în China a crescut cu 15%, comparativ cu sezonul precedent, până la 3,08 milioane de saci.

"Consumatorul chinez adoptă din ce în ce mai mult stilul de viaţă occidental iar cafeaua este desigur una din băuturile reprezentative pentru acest stil de viaţă", spune Jason Yu, director pentru China la firma de cercetare de piaţă Kantar Worldpanel.

Numărul de cafenele din China a înregistrat în ultimele 12 luni o creştere spectaculoasă de 58%, până la 49.691 de cafenele, potrivit companiei de consultanţă Alegra Group. Această companie estimează că grupul chinez Luckin Coffee a deschis 5.059 de cafenele în ultimele 12 luni în timp ce rivalul chinez Cotti Coffee a deschis 6.004 de cafenele în aceeaşi perioadă.

Există o competiţie acerbă între lanţurile locale şi cele internaţionale, fiecare încercând să cucerească o cotă cât mai mare dintr-o piaţă în creştere, susţine Matthew Barry, analist la Euromonitor. "Amploarea oportunităţilor este atât de mare încât atât lanţurile locale cât şi cele internaţionale vor trebui să fie foarte agresive în concurenţa dintre ele şi cred că asta va asigura o piaţă foarte dinamică în ultimii ani", spune Matthew Barry.

Mai există spațiu de manevră

Grupul american Starbucks a deschis 700 de cafenele în China în ultimul an şi are de gând să opereze aproximativ 9.000 de cafenele în această ţară în 2025, în timp ce grupul canadian Tim Hortons intenţionează să aibă 3.000 de cafenele în China peste patru ani. Potrivit lui Jason Yu, acum încep să fie deschise cafenele şi în oraşele mai mici din China, care au totuşi câteva milioane de locuitori fiecare. "Asta înseamnă că în acele locuri există încă foarte mult loc de creştere pentru lanţurile de cafenele", spune Jason Yu.

Aceste evoluţii sunt o veste bună pentru producătorii de cafea care profită deja de pe urma preţurilor mari, apărate ca urmare a evoluţiilor meteo negative din unele regiuni unde se cultivă cafea. Cotaţiile futures la cafeaua arabica sunt la cel mai ridicat nivel din ultimele opt luni în timp ce la cafeaua robusta cotaţiile au atins recent cel mai ridicat nivel din ultimii 15 ani.

China importă cafea în special din Africa şi America de Sud. Organizaţia exportatorilor brazilieni de cafea (Cecafe) estimează că livrările spre China se vor tripla în 2023, depăşind pentru prima dată pragul de un milion de saci, ceea ce face din China a opta piaţă pentru Cecafe. Departamentul american al Agriculturii prognozează că în sezonul 2023/24 China va consuma cinci milioane de saci de cafea, ceea ce ar face din China al şaptelea mare consumator mondial.

Cu toate acestea, consumul de cafea al Chinei este mic comparativ cu marii consumatori SUA şi Brazilia, care utilizează în fiecare an peste 20 de milioane de saci de cafea. Însă creşterea consumului semnalează că China trece printr-o modificare culturală similară cu cea a altor state asiatice care preferă ceaiul, cum sunt Japonia şi Coreea de Sud. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de Valori București
Sebastian Burduja / FOTO: Gov.ro
Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României
Casă de schimb valutar
Semnare document / FOTO: Freepik
Nissan
Foto: Freepik.com
Ceaușescu pe șantier / Foto: Fototeca online a comunismului românesc / Cota: 116/1979
Sac cu bani / FOTO: Freepik

Investitorii stau pe munți de cash și nu știu ce să facă

Mii de miliarde de dolari blocate din cauza războaielor...

Declarația unică - Foto ilustrativ
Cupru
Londra
Apple

Apple intră în domeniul interfețelor creier-computer

Apple (NASDAQ:AAPL) își face intrarea în domeniul...

Samsung

Samsung pregătește o achiziție importantă în Europa

Este vorba despre preluarea unui specialist în sisteme...

Indicele ROBOR la 3 luni a început să scadă
Tanczos Barna

România va încasa 1,3 miliarde euro din tranşa 3 din PNRR

România va încasa, pe 10 iunie, 1,3 miliarde euro din...

Cristian Popa, BNR
Calendar fiscal

Modificări în declarația 100. Apare o nouă obligație fiscală

ANAF actualizează formularul 100, apare o nouă obligație...

OECD
București interbelic
Indici bursieri
Ședință de Guvern
Deficit comercial / Foto: Freepik
BVB / FOTO: Pagina de Facebook a BVB
Foto ilustrativ: Freepik.com
Jocuri de noroc

pixel