Comercianții au o nouă obligație. ANPC impune etichete anti-shrinkflation

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Cumparaturi
Cumparaturi
Ordinul ANPC anti-shrinkflation a fost publciat în Monitorul Oficial ceea ce înseamnă că noile reguli se aplică deja tuturor comercianților.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a emis un ordin care obligă operatorii economici să informeze consumatorii atunci când reduc greutatea sau volumul produselor preambalate, dar păstrează același preț. Această practică, cunoscută sub numele de shrinkflation, a devenit tot mai comună pe piață, iar ANPC a decis să intervină pentru a proteja consumatorii de aceste tactici.

Cum trebuie să fie făcută informarea

Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, comercianții sunt obligați să afișeze clar și vizibil, în același câmp vizual, informații despre modificarea volumului sau greutății produselor, pentru o perioadă de cel puțin 30 de zile de la punerea în vânzare. Mesajul trebuie să fie lizibil și să conțină detalii despre reducerea cantității, chiar dacă prețul rămâne același.

Impactul shrinkflation asupra consumatorilor

Shrinkflation a devenit o strategie frecvent utilizată de companii pentru a menține prețurile aparent neschimbate, în ciuda costurilor de producție crescute. Această practică afectează în mod direct consumatorii, care plătesc același preț pentru mai puțin produs, ceea ce poate duce la frustrări și la sentimentul de înșelăciune.

Efectul reglementării asupra pieței

Reglementarea ANPC urmărește să asigure transparență și corectitudine pe piață, obligând comercianții să fie mai responsabili în relația cu consumatorii. Prin impunerea acestei obligații de informare, autoritatea dorește să prevină disfuncționalitățile pieței și să protejeze consumatorii de practici comerciale înșelătoare.

Noile etichete

Analiștii, sceptici în privința eficienței prevederii

Economistul Adrian Negrescu a explicat că „shrinkflation”, adică reducerea gramajului produselor fără a modifica prețul, este o practică întâlnită de zeci de ani pe piața internațională, fiind o modalitate prin care producătorii încearcă să își mențină vânzările în condițiile creșterii costurilor de producție. Această metodă, deși cunoscută la nivel global, în România a atras recent atenția în contextul măsurilor guvernamentale.

„Poți evita această ordonanță foarte simplu: modifici prețul cu un leu și nu te mai încadrezi în prevederile ordonanței. Problema este că ne confruntăm cu cea mai mare inflație din Uniunea Europeană, inclusiv la produsele alimentare,” a explicat economistul, susținând că măsurile adoptate până acum nu atacă problema de fond.

Adrian Negrescu a mai afirmat că românii sunt mai sofisticat decât în trecut: ”Consumatorul român nu mai este cel de acum 15-20 de ani, care se ducea la magazin și cumpăra cu ochii închiși. Românii se uită la prețuri, se uită pe comparatoarele de prețuri de pe internet, și chiar în magazin, analizează diferențele între produse.”

Acest comportament, spune Negrescu, face din ce în ce mai greu pentru comercianți să înșele consumatorii prin schimbarea gramajului sau a calității produselor, fără ca aceștia să observe.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia

pixel