Criza pământurilor rare: Industria auto, în pragul unul blocaj major. Unii producători au anunţat deja că vor opri producţia

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Marile companii auto globale trag un semnal de alarmă privind o criză iminentă a magneților din pământuri rare furnizați de China – elemente esențiale în producția de componente pentru autoturisme, de la motoarele ștergătoarelor de parbriz la senzorii sistemelor de frânare ABS, transmite Reuters.

Într-o scrisoare adresată pe 9 mai administrației Trump și necunoscută publicului până acum, liderii alianței ce reprezintă producători precum General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai și alții au transmis îngrijorări urgente privind blocajele din lanțul de aprovizionare.

„Fără acces sigur la aceste elemente și magneți, furnizorii auto nu vor putea produce componente critice, precum transmisii automate, corpuri de accelerație, alternatoare, motoare, senzori, centuri de siguranță, difuzoare, faruri, direcție asistată și camere video”, se arată în scrisoarea semnată de Alliance for Automotive Innovation și de asociația MEMA a furnizorilor de piese auto.

Documentul avertizează că, în lipsa acestor componente esențiale, producția auto din SUA ar putea fi grav perturbată – cu riscul reducerii volumului de producție sau chiar al închiderii temporare a unor linii de asamblare.

 

John Bozzella (Alliance) și Bill Long (MEMA) au confirmat pentru Reuters că situația este încă nerezolvată și constituie o sursă majoră de îngrijorare. Aceștia au apreciat implicarea la nivel înalt a administrației Trump în încercarea de a preveni blocajele din industria auto.

 

Subiectul a fost inclus în discuțiile din Geneva dintre secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, și reprezentantul comercial Jamieson Greer, cu omologii chinezi. Cu toate acestea, Greer a declarat vineri că, deși Beijingul a acceptat să relaxeze restricțiile la exportul de magneți, implementarea promisiunilor întârzie.

„Nu am văzut livrările de minerale critice conform angajamentelor asumate”, a spus Greer pentru CNBC.

China controlează peste 90% din capacitatea globală de procesare a magneților folosiți nu doar în industria auto, ci și în aviația militară și aparatura casnică. În aprilie, Beijingul a impus reguli stricte de export care obligă companiile să obțină licențe speciale – un proces birocratic care implică sute de pagini de documente.

 

Președintele Donald Trump a reacționat vineri pe rețeaua Truth Social, acuzând China că „a încălcat complet” acordul provizoriu privind reducerea tarifelor și restricțiilor comerciale. Ambasada Chinei la Washington a replicat că SUA sunt cele care abuzează de controalele la export în sectorul semiconductoarelor.

 

Surse guvernamentale americane citate de Reuters au precizat că exporturile de pământuri rare nu au fost acoperite în acordul discutat la Geneva și că lipsa de acțiune a Beijingului ar putea declanșa contramăsuri comerciale din partea SUA, mai ales dacă producătorii auto sunt forțați să oprească liniile de producție.

Deși câteva licențe au fost deja acordate unor furnizori Volkswagen, producători din India avertizează că vor fi nevoiți să oprească producția în prima parte a lunii iunie. Furnizorii Bosch, de asemenea, se confruntă cu întârzieri cauzate de procesul complicat de autorizare impus de autoritățile chineze.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group
Fabrică de lapte / Foto: Freepik
CCR a decis / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Contor electric

Se dau bani pentru energie! Tot ce trebuie să știți

Românii aflați în situație de sărăcie energetică pot...

Jean Ivan, noul director interimar al Romsilva

Romsilva are un nou director intermediar

Jean Vişan, noul director general interimar al Romsilva....

Casa de schimb / Foto: Arhivă
Neodimium pur
Datorii la stat / Foto: Freepik
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook
Fabrica de reciclare / Foto: Freepik
BVB
Om de afaceri vorbeste la telefon / Foto: Freepik
Eoliene / Foto: Freepik
Microbuz / Foto: oglindadeazi.ro
foto: pexels.com
SpaceX
Cristian Popa, BNR
Ilie Boloja și Sorin Grindeanu / Foto: George Călin / Mălina Norocea / Inquam Photos

pixel