Criza șoferilor de camion, pe cale să lovească și Germania
Autor: Ciprian Dumitrache
Data publicării:
Profesia de șofer de camion devine una dintre cele mai populare din Europa. Lipsa de camioane a dus deja la o criză acută a aprovizionării în Marea Britanie, unde au existat întreruperi în aprovizionarea cu benzină.

Cu toate acestea ce s-a întâmplat în Marea Britanie ar putea fi doar începutul. Germania s-ar putea confrunta cu probleme similare în viitorul apropiat, avertizează experții Institutului de Economie din Köln, citat de Deutsche Welle.

Expertul Alexander Burstedde a examinat dinamica cererii de șoferi pe piața germană, care are în prezent peste 560.000 de angajați.

În 2010, la sfârșitul crizei financiare și economice globale, în Germania erau 10.000 de  posturi vacante și 50.000 de  șomeri.  „Angajatorii puteau să-și aleagă șoferii”, spune expertul.

În ultimii ani situația s-a inversat, în septembrie 2021 fiind 6.600 de locuri de muncă neocupate. Concluzia studiului Institutului de Economie este că „lipsa de șoferi de camion a devenit o problemă politică urgentă”.

Burstedde vede ca principal motiv al penuriei tot mai mari de camioane, factorul demografic, din cauza îmbătrânirii populației din Germania. Cu toate acestea, acest proces este observat și în alte țări europene, inclusiv în cele din Europa de Est. Prin urmare, deficitul de șoferi de camion poate fi considerat o problemă europeană.

„Situația demografică privind șoferii de camion reflectă în mod clar tendința generală de pe piața forței de muncă din Germania”, a spus omul de știință și a evidențiat prognoza biroului de statistică al UE, Eurostat, potrivit căreia populația Germaniei în vârstă de muncă va scădea cu 6,8% până în 2030, iar fără aducerea forței de muncă din afara țării, numărul persoanelor apte de muncă va scădea chiar și cu 11,2%.

În privința șoferilor de camion, acest proces este și mai accelerat, deoarece există o vârstă medie deosebit de ridicată, se arată în studiu. Astfel, dintre cei care conduc în prezent un camion în Germania, 14,5% au peste 60 de ani, față de 9,3%, cât este media națională. În același timp, devine din ce în ce mai greu să-i interesezi pe tineri să facă această meserie.

Până acum, problema a fost rezolvată datorită forței de muncă străine, în principal din statele membre ale UE est-europene. Astfel, ponderea străinilor în rândul camionagiilor germani s-a dublat în doar cinci ani, din 2014, de la 10,9% la 22,8%.

Citește și: O nouă lovitură pentru industria auto vine tot din China

Cu toate acestea, „potenţialul de migrare a forţei de muncă din Europa de Est este în scădere”, a spus Burstedde.

O soluție la această problemă ar fi „creșterea atractivității profesiei de șofer de camion pentru tineri și bătrâni”, ceea ce ar însemna o creștere a salariilor și o îmbunătățire a condițiilor de muncă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

România are încă un aeroport la standarde Schengen

Lucrările de modernizare și extindere a Aeroportului...

BHP vrea să ”aprindă” întreaga industrie a cuprului

Anglo American a confirmat primirea unei oferte de...

EasyJet recrutează: Are nevoie de 1.000 de piloți

Compania aeriană britanică deschide un program de...

Drone militare: Producătorii modelelor folosite în conflicte

Modelele de drone și aplicațiile acestora s-au înmulțit...

Revolut a ajuns la 10.000 de angajați

Revolut, fintech-ul britanic cu peste 40 de milioane de...

Numărul muncitorilor filipinezi urmează să crească cu 50%

În cadrul primei ediții a Săptămânii Prieteniei...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel