David Timiș, Generation: Lansăm un program nou în România de recalificare a persoanelor de peste 45 de ani din medii vulnerabile
Autor: DCBusiness Team | 01 oct 2022, 16:26
 David Timiș, Generation: Lansăm un program nou în România de recalificare a persoanelor de peste 45 de ani din medii vulnerabile / Facebook/David Timiș
David Timiș, Generation: Lansăm un program nou în România de recalificare a persoanelor de peste 45 de ani din medii vulnerabile / Facebook/David Timiș
EXCLUSIV
David Timiș, Manager Global de Comunicare în cadrul Generation, a declarat într-un interviu pentru DCBusiness faptul că vor lansa în România un program de recalificare a persoanelor de peste 45 de ani din medii vulnerabile pe care îi vor pregăti să reintre pe piaţa muncii într-un job care ține de tehnologie. Totodată, acesta a vorbit despre situația sistemului educațional din România.

Reporter: Am înțeles că aveți un proiect nou. Ce presupune acesta?

David Timiș: Programul nou nu este chiar atât de nou, acesta va fi nou în România. Îl vom lansa în România. E un program de recalificare a persoanelor de peste 45 de ani din medii vulnerabile pe care îi vom pregăti să reintre pe piaţa muncii într-un job care ține de tehnologie. Dacă ei înainte poate lucrau într-o fabrică sau la supermarket sau la tot felul de joburi precare, noi îi vom ajuta să reintre pe piața muncii într-un job care să fie sustenabil și plătit decent. Noi am testat deja modelul acesta în mai multe țări din Europa și din afara Europei și am văzut că merge, deși într-adevăr este o provocare să ne luptăm nu cu capacitatea de învățare a persoanelor de peste 45 de ani, pentru că spre surprinderea multora aceștia sunt încă foarte capabili. Problema este că mulți dintre angajatori sunt reticenți să-i angajeze, pentru că au aceste supoziții și păreri preconcepute, însă noi încercăm să luptăm împotriva acestora și să arătăm că și dacă ai 50-60 de ani poți să te recalifici, poți să înveți un job în tech și să ai succes în el.

Reporter: Care consideri că este motivul principal pentru care tinerii pleacă în străinătatea pentru a-și continua studiile?

David Timiș: Și eu am fost unul dintre tinerii care a plecat după liceu și a fost o decizie de care mă bucur, pentru că fiind în afară am putut să învăț multe lucruri pe care nu le-aș fi putut învăța în România și prin simplul fapt că am trăit pe cont propriu, independent, care a fost principalul avantaj, dar mai important decât atât legat de educație, am învățat în Marea Britanie, unde am studiat, cum să învăț, cum să gândesc critic, lucru care din păcate în sistemul educațional universitar românesc nu se pune atât de mult accent, ci se pune ca și în liceu, mai mult accent pe învățarea mecanică.

Reporter: Consideri că în România există oportunități pentru tineri de a se dezvolta și forma o carieră de succes ?

David Timiș: Da, cu siguranță! Sunt două industrii, două arii din care chiar dacă ești în România poți să ai foarte mult succes și să duci o viață relativ relaxată pe partea financiară, ca medic și ca IT-ist. De ce? Pentru că ambele sunt de mare căutare în toată lumea și pentru că românii pregătiți în țară din aceste domenii sunt văzuți încă foarte bine și în afară. Zic încă, pentru că din păcate pe partea de IT atât de repede evoluează tehnologia, încât deja încep să apară limbaje de programare mult mai noi decât sistemul nostru educațional este capabil să le adapteze ca și curriculă, dar dacă încă ești un IT-ist la Universitatea Politehnica București sau un medicinist la UMF din Cluj, oricând poți să găsești un loc în afara dacă vrei vreodată sa emigrezi măcar pentru o perioadă ca sa vezi cum este și în altă țară.

Reporter: Care sunt principalele soluții pe care statul roman ar trebui să le găsească pentru ca peste 30 de ani sistemul de învățământ să fie la nivelul celui din țările dezvoltate?

David Timiș: Nu doar la nivel declarativ, să aducă laolaltă actorii principali, adică copiii sau tinerii și părinții lor, angajatorii și evident profesorii și tot sistemul educațional pentru a recrea curricula aceasta împreună, nu doar într-un spațiu nou și închise doar în partea aceasta educațională și Ministerul Educației, ci să fie toți actorii implicați. Fiecare să-și aducă aportul la partea aceasta de design a curriculei , dar și apoi partea de implementare, pentru că vedem de prea multe ori în România și nu numai întregi generații de tineri care fac poate dreptul sau relații internaționale care sunt foarte bune ca profesii, dar neștiind că pe piața muncii nu mai este căutare de atât de mulți absolvenți de aceste profiluri, ajung să fie nevoiți să se recalifice destul de devreme în viața lor de adulți . Așa că ideea de a lucra împreună, nu e la nivel de design sau curriculă, ci pe întregul parcurs de învățare continuă al omului în care constant angajatorii, universitățile și fie copiii, fie adulții să lucreze împreună cu sistemul educațional, să creeze și să recreeze o curriculă constantă.

Reporter: Ce recomanzi viitoarei generații de lideri în business ?

David Timiș: Liderii în business sunt din păcate preponderent de o anumită vârstă și de un anumit profil socio-economic. Le-aș recomanda să asculte mai mult și să includă în deciziile lor angajații și mai ales angajații tineri. Sunt deja bune practici în afară de companii care formează boarduri de tineri pe care îi ajută poate chiar la fiecare lună cu sfaturi din perspectiva lor, a noii generații , a angajaților care poate sunt mai tineri și au altă perspectivă asupra business-ului și asupra viitorului.

Reporter: Este important voluntariatul pentru o carieră de succes ?

David Timiș: Voluntariatul este esențial, pentru că după cum spuneam încă sistemul educațional românesc are mici carențe pe partea aceasta de a învăța competențe transferabile, fie că vorbim de comunicare, muncă în echipă și altele. Pe când, dacă ești voluntar ai șansa de la o vârstă foarte fragedă să înveți cum e să lucrezi într-o echipă, cum să conduci o echipă și înveți skill-uri pe care educația formală cel puțin în România nu o face atât de bine și nu spun că nu o face deloc, pentru că sunt licee, sunt universități care își fac treaba sau profesori dedicați, dar nu este o regulă, este exact invers, deci educația informală și voluntariatul sunt esențiale pentru competențe transferabile.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ştiri Recomandate

Importul de gaze al României, în scădere semnificativă

Importul de gaze al României este în scădere, reiese din...

Un bogat om de afaceru rus, arestat la Londra

Un rus, în vârstă de 58 de ani a cărui identitate nu a...

Ungaria a fost scutită de plafonarea preţului la petrol

Ungaria a fost scutită de aplicarea plafonării preţului...

Vești bune de la OPEC+ în privința producției de petrol

Alianța OPEC+ a decis să mențină producția la nivelurile...

Rafinăria Lukoil din Italia nu va fi naționalizată

Cea mai mare rafinărie din Italia, amplasată în Sicilia...

Microsoft avertizează asupra intențiilor Moscovei

Moscova își va intensifica eforturile cibernetice pentru...

Dosarul electronic de sănătate. Cum se poate accesa

Dosarul electronic de sănătate este accesibil pentru...

România a început de azi exportul de gaze către Moldova

România a început sâmbătă la orele prânzului exportul de...

Cum reușesc rușii să plece în vacanțe în Thailanda

Destinația favorită pentru rușii dornici să plece în...

Schengen. Olanda se opune aderăriii Bulgariei

Săptămâna viitoare, Olanda va bloca cererea Bulgariei de...

Obținerea cazierului judiciar se simplifică substanțial

Obținerea certificatului de cazier judiciar se...

Crossuri externe