De ce nu scade prețul benzinei în România? Mircea Coșea: Este o anomalie pe piață
Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Este și din cauza unei lipse de control
Este și din cauza unei lipse de control
La bursele mondiale, prețul petrolului a coborât sub 100 de dolari/baril. A fost o scădere destul de lentă, care, în mod normal, ar fi trebuit să se regăsească și în prețul carburantului la pompă. Dar, nimic. Profesorul Mircea Coșea a explicat care este secretul acestui fenomen.

În România este o practică și anume prețul la pompă nu variază în același timp sau în același moment real cu prețul de la bursă, cu prețul din piață, de unde se cumpără petrolul brut”, a spus economistul pentru B1TV. 

Potrivit explicațiilor sale, ”benzinarii noștri au acest obicei, datorită unei lipse de control din partea Consiliului Concurenței, să amâne foarte mult, prin înțelegerile pe care le fac, orice variație a prețului de brut la prețul de la pompă. Mai ales când brutul scade, prețul la pompă în România nu scade, ba uneori chiar crește. Este o anomalie de piață în România, care ar trebui să fie controlată mult mai atent.

Creșterile și scăderile prețurilor la petrolul brut pe piețele mondiale nu se văd imediat în prețul carburantului la pompă. De obicei, dacă petrolul brut se scumpește, iar tendința la pompă este aceeași, scăderea la pompă este foarte lentă sau întârziată”, a insistat analistul. 

Mircea Coșea consideră că, în aceste condiții, este de așteptat ca prețul la pompă să crească, pentru simplul motiv că distribuitorii din România acționează foarte lent sau aproape deloc când prețurile fluctuează pe piața mondială, iar dacă au ajuns la un preț ridicat la pompă, încearcă să îl mențină cât mai mult timp, pentru a avea un profit mai mare. Asta în condițiile în care prețul carburantului este foarte important pentru noi toți, având în vedere că toți ce ține de produse și servicii consumă carburant. 

Citește și Producţia de ţiţei a României, scădere în plină criză energetică

Față de prima perioadă a crizei COVID-19, prețurile la motorină și benzină aproape că au atins o majorare de 100%, în doar doi ani de zile. De Paște, tarifele la carburanți s-au menținut la niveluri uriașe, iar combustibilul pentru motoarele diesel a continuat avansul inimaginabil în urmă cu câteva luni, față de benzină.

Față de ultimele săptămâni, benzina a rămas la aproximativ în jurul aceleiași sume pentru un litru, dar mult mai scumpă față de martie, februarie și ianuarie. În schimb, motorina a consemnat un tarif cu 12% mai mare față de benzină, respectiv de aproape 1 leu în plus, în condițiile în care la începutul lui aprilie prețurile erau asemănătoare, ba chiar mai mici în cazul motorinei

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Norvegia vrea să construiască un tunel pentru ... nave

Un proiect ieșit din comun și estimat la 300 milioane de...

Aurul a recăpătat curaj și câștigă teren

Prețul aurului a crescut luni, susținut de slăbirea...

Cum vezi cine te-a blocat pe WhatsApp

Aplicația care numără aproape 2 miliarde de utilizatori...

Telefoanele Samsung care vor avea acces la Android 15

În timp ce Android 15 este planificat pentru această...

Rheinmetall vrea crearea unui consorțiu european de armament

Rheinmetall sugerează crearea unui consorțiu european de...

Întâlnire crucială între Ursula von der Leyen și Xi Jinping

Întâlnirea crucială între preşedinta Comisiei Europene,...


pixel