„Statul Panama a fost de acord să nu mai perceapă taxe pentru traversarea Canalului Panama de către navele guvernamentale americane”, a declarat Departamentul de Stat într-o postare pe rețeaua socială X. ”Statul american va economisi milioane de dolari”, a adăugat instituția.
Războiul postărilor pe rețeaua X
Însă Autoritatea Canalului Panama, organism independent, a negat rapid acest anunț. „Autoritatea Canalului Panama, care are puterea de a stabili taxele de trecere și alte tarife, anunță că nu a făcut nicio ajustare a acestor taxe”, a precizat partea panameză tot pe rețeaua X. De asemenea, a adăugat că este „disponibilă pentru a iniția un dialog cu oficialii competenți din Statele Unite în ceea ce privește trecerea navelor de război ale acestei țări”.
Trump amenință să „recupereze” canalul
Chiar înainte de a-și prelua mandatul pe 20 ianuarie, Donald Trump a crescut presiunea asupra statului Panama, amenințând că va „recupera” canalul care leagă Atlanticul de Pacific. Canalul, construit de Statele Unite și inaugurat în 1914, a rămas sub suveranitate americană până în 1999. Panama a preluat controlul asupra acestuia în acel an, conform unui acord semnat în 1977 cu președintele democrat de atunci, Jimmy Carter.
Aflat duminică într-o vizită în Panama, Secretarul de stat american Marco Rubio a dat de înțeles că președintele panamez, José Raul Mulino, a luat act de îngrijorările Statelor Unite cu privire la taxele impuse navelor militare americane.
Potrivit Washingtonului, influența tot mai mare a Chinei în jurul canalului amenință interesele americane și ar putea permite Beijingului să blocheze această rută maritimă strategică în caz de conflict.
Plângere și audit
În centrul disputei se află concesiunea acordată încă din 1977 unei filiale a conglomeratului CK Hutchison, din Hong Kong, pentru operarea porturilor panameze Balboa și Cristobal, situate la cele două intrări ale canalului. Canalul propriu-zis rămâne administrat de Autoritatea Canalului Panama. Hutchison Ports PPC, filială a Hutchison Holdings, a obținut inițial o concesiune de 25 de ani, prelungită în 2021 cu încă 25 de ani.
De la intensificarea presiunilor din partea lui Donald Trump, compania face obiectul unui audit din partea autorităților panameze, pentru a verifica dacă respectă angajamentele financiare asumate. În plus, doi avocați panamezi au depus o plângere solicitând anularea concesiunii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Guvernul a aprobat mecanismul...
Banca Națională a României...
Proiectul de eliminare a...
Impozitarea progresivă nu ar crește semnificativ...
Asociația Producătorilor și...
Aurul a înregistrat un nou...
Finanțarea este oferită prin...
Statele Unite au anunțat că...
Sunt vizate o serie de mari...
Anunțul a fost făcut joi, de...
Tranzacția, în așteptarea...
Proiectele de acte normative incluse pe agenda ședinței...
Un avertisment lansat pe fondul...
Agenția rusă pentru administrarea proprietății statului...
Un instrument care ascunde o...
Cel mai folosit metal de pe Pământ va trece prin cea mai...
Pe agenda şedinţei de joi, 6 februarie, a Guvernului,...
Industria cafelei din Brazilia,...
Reţeaua socială X, fostă "Twitter", a fost dată în...
Decizia instanţei în cazul...
Rubla sub presiune: Rusia...
Președintele Iranului, Masoud...
ANAF anunţă controale la...
Hărțuirea la locul de muncă, noi modificări legislative:...
Banca Națională a României a...