Producţia de energie electrică şi termică va scădea în 2025
Este estimarea Comisiei Naționale de Strategie și...
După mai mulți ani marcați de provocări majore – scandalul Ghosn, criza semiconductorilor și retragerea de pe piața din Rusia – Renault a înregistrat o revenire impresionantă pe bursă.
În 2024, acțiunile constructorului francez au crescut cu 27,49%. Această performanță, deși a șasea în clasamentul CAC 40, este remarcabilă în contextul stagnării sau scăderii generale a sectorului auto.
În timp ce majoritatea concurenților europeni, cu excepția Ferrari, au emis avertismente privind scăderea rezultatelor financiare, Renault și-a menținut obiectivele. Volkswagen, BMW, Mercedes, Stellantis, Volvo, Aston Martin și Porsche au fost nevoite să își revizuiască în scădere previziunile pentru 2024. În schimb, Renault a confirmat estimările inițiale la fiecare raport financiar, demonstrând reziliență prin reducerea costurilor și lansări de modele noi.
Acest parcurs i-a permis companiei să termine anul pe un trend ascendent. Excluzând Ferrari, Renault a fost singurul producător auto european care a înregistrat o performanță bursieră pozitivă în 2024. „De-a lungul anului 2024, Renault a oferit cea mai bună execuție dintre constructorii auto și a menținut o perspectivă pozitivă privind performanțele sale fundamentale,” nota banca UBS în decembrie.
2025: Poate Renault să continue ascensiunea?
La început de 2025, întrebarea rămâne dacă Renault are resurse pentru a menține ritmul. Majoritatea analiștilor financiari par optimiști: 16 din 20 recomandă cumpărarea acțiunilor, conform datelor investing.com, iar niciunul nu sugerează vânzarea lor.
De exemplu, analiștii de la Bernstein consideră că Renault poate „depăși performanța pieței”. „Comparăm Renault cu un jucător de cărți care, deși nu primește întotdeauna cele mai bune mâini, maximizează fiecare șansă,” scriau aceștia în octombrie. „Compania dovedește că mărimea nu este totul și că agilitatea și viteza de reacție sunt la fel de importante – lecții pe care mulți dintre rivalii săi mai mari par să le fi uitat.”
Strategia Renault: disciplină și inovație
Unul dintre punctele forte ale Renault este disciplina strictă în gestionarea costurilor, dublată de lansarea de modele noi și atractive. Aceste măsuri nu doar că îmbunătățesc marjele de profit, dar îi permit să rămână competitiv într-o industrie în continuă schimbare.
În plus, agilitatea companiei, evidențiată de capacitatea de a reacționa rapid la schimbările pieței, îi oferă un avantaj distinct față de competitorii tradiționali. Această strategie este esențială, mai ales într-un sector auto unde tranziția către vehicule electrice și sustenabilitate redefinește regulile jocului.
Renault rămâne preferatul nostru
„Renault rămâne constructorul nostru european preferat, în afară de Ferrari. Grupul nu este expus pieței din China, spre deosebire de concurenții săi germani, care ar trebui să continue să sufere în această țară anul acesta, din cauza unei competiții foarte agresive,” explică Michael Foundoukidis, analist al sectorului auto la Oddo BHF, într-un interviu pentru BFM Bourse. El menține recomandarea de „supra-performanță” pentru acțiunile Renault.
Lansările de noi modele continuă să susțină Renault
Compania se poate baza în continuare pe lansările planificate pentru acest an. „Renault are cel mai atractiv ciclu de produse dintre constructorii europeni generalisti, cu lansări recente importante atât la Renault, cât și la Dacia, în segmentele electric, termic și hibrid,” detaliază Foundoukidis.
La Renault, modelul electric R5, lansat recent, va continua să impulsioneze vânzările în următoarele luni, urmat în curând de modelul Renault 4. În segmentul termic, lansări recente precum SUV-ul compact Symbioz sau utilitara Master vor juca, de asemenea, un rol cheie.
În ceea ce privește Dacia, marca a reînnoit recent bestseller-ul său, SUV-ul Duster, iar în cursul acestui an va lansa primul său vehicul din segmentul C, SUV-ul Bigster.
Renault, lider pe segmentul de emisii reduse de CO2
„Această dinamică comercială va permite companiei să supraperformeze piața auto europeană, în special pe segmentul autoturismelor destinate persoanelor fizice, cu un accent deosebit pe vehiculele cu emisii reduse sau zero de CO2,” adaugă Foundoukidis.
Această poziționare strategică, împreună cu un portofoliu diversificat și inovator, oferă Renault un avantaj competitiv semnificativ în fața rivalilor săi europeni.
Renault, între provocări și oportunități
Conform analizei realizate de Bank of America, Renault este considerat constructorul auto european cel mai expus riscurilor, depășind Volkswagen. Acesta este unul dintre motivele pentru care banca americană adoptă o opinie „neutră” în ceea ce privește performanțele Renault pentru 2025. Printre alte motive menționate se numără intensificarea competiției și presiunile tot mai mari asupra prețurilor.
Presiuni asupra diviziei Ampere
UBS împărtășește o poziție similară, fiind de asemenea „neutră” în evaluarea sa. Banca elvețiană subliniază riscurile ca Ampere, divizia de vehicule electrice a Renault, să nu își atingă obiectivele financiare pentru 2025. Acestea includ atingerea unui flux de numerar echilibrat și a unui rezultat operațional pozitiv. De asemenea, UBS avertizează asupra posibilității ca Renault să nu vândă suficiente vehicule electrice pentru a respecta normele stricte de emisii de CO₂.
Directorul general al Renault, Luca de Meo, a cerut recent Europei să adopte o mai mare flexibilitate în ceea ce privește reglementarea „CAFE” (Corporate Average Fuel Economy), avertizând asupra riscului de „prăbușire a prețurilor și a sustenabilității afacerilor din segmentul vehiculelor electrice”.
Reduceri de prețuri pentru a respecta normele de emisii?
Pentru a respecta obiectivele de CO₂, constructorii auto ar putea recurge la strategii precum reducerea prețurilor și oferirea de discounturi substanțiale, o practică deja observată în Regatul Unit la sfârșitul anului 2024. Michael Foundoukidis, analist la Oddo BHF, explică: „Constructorii auto vor trebui să vândă mai multe vehicule electrice și/sau mai puține vehicule termice. Aceasta va fi o provocare pentru toată lumea.”
Renault, bine poziționat pe segmentul electric
În ciuda dificultăților anticipate, Foundoukidis consideră că Renault este bine poziționat datorită unei game atractive și variate de modele electrice și hibride, inclusiv în portofoliul Dacia. „Constructorul beneficiază de noi vehicule electrice competitive în segmentul B (mașini compacte), care reprezintă o parte semnificativă a pieței auto europene,” adaugă analistul.
Alternative și parteneriate strategice
O altă strategie pentru atingerea obiectivelor de emisii ar putea fi crearea de „pool-uri” cu alți constructori mai bine poziționați pe segmentul electric. Un exemplu recent este parteneriatul dintre Tesla, Stellantis, Ford și Toyota. În cazul Renault, partenerul natural ar putea fi Geely, deținătorul Volvo, cu care Renault colaborează deja în alte proiecte.
Fuziunea Nissan-Honda: un avantaj pentru Renault
O altă evoluție importantă care ar putea influența viitorul Renault este fuziunea dintre Nissan și Honda, finalizată la sfârșitul lui 2024. Renault deține aproape 36% din capitalul Nissan, iar această operațiune oferă avantaje pentru constructorul francez. Jefferies subliniază că fuziunea ar facilita vânzarea acțiunilor Nissan deținute de Renault, oferind mai multă lichiditate și reducând presiunile de pe piață.
„Fuziunea între Nissan și Honda este pozitivă pentru Renault, deoarece crește monetizabilitatea participației sale în Nissan și, pe termen scurt, îmbunătățește percepția pieței asupra Nissan,” explică Foundoukidis.
Renault în 2025: între provocări și oportunități
Deși Renault se confruntă cu un mediu economic și competițional dificil, dinamica sa comercială, lansările recente de modele electrice precum R5 și oportunitățile generate de fuziunea Nissan-Honda oferă constructorului o bază solidă pentru a continua performanțele pozitive în 2025. R5, desemnată recent „Mașina anului 2025” de un juriu european, rămâne un simbol al poziționării electrice ambițioase a Renault.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Este estimarea Comisiei Naționale de Strategie și...
Ministrul Mediului, Mircea...
Nu mai există atractivitate...
China și-a construit o reputație solidă în explorarea...
Apărarea, energia, resursele...
Renault a surprins anul trecut...
Decizia vine în urma unei...
Uniunea Europeană reunește țări cu istorii, structuri...
Decizia vine la doar trei zile după ce compania a...
Donald Trump și-a teiterat...
Totul trebuie să se rezolve în...
Discounturile la aur au crescut...
Grupaj de știri.
Sebastian Burduja a anunțat că...
Cursul valutar rezultat din...
Agenția de știri Mediafax și-a...
Ambasadorul României la Washington, Andrei Muraru, a...
Finalizarea hidrocentralelor începute înainte de 1989...
Serbia renunță la contractele de armament cu Rusia și...
Noile date marchează o ajustare față de estimările...
Au mers bine anul trecut, au...
Ministrul Energiei, Sebastian...
Un cutremur mai neobișnuit a...
IMM România solicită crearea...
Elon Musk, cel mai bogat om din lume și apropiat al...
De-a lungul timpului, spațiul a...