Emisiile din transporturi: PE în favoarea unei metode unice de calcul
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Transporturi / Foto: Freepik
Transporturi / Foto: Freepik
Miercuri, deputații europeni au votat pentru a preveni "greenwashing" în sectorul transporturilor prin adoptarea unei metodologii unice a UE pentru calcularea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Ce este greenwashing

Greenwashing este practica prin care o companie, organizație sau entitate își promovează produsele, serviciile sau imaginea ca fiind ecologice sau prietenoase cu mediul în mod exagerat sau înșelător. Termenul "greenwashing" este format din cuvintele "green" (verde) și "whitewashing" (spălarea albă), sugerând ideea de a acoperi sau de a ascunde adevărata natură a unei afaceri sau a unei practici cu un strat de retorică sau marketing ecologist, fără a avea o preocupare reală pentru protejarea mediului înconjurător.

Această practică poate implica folosirea de imagini, slogane sau reclame care sugerează un angajament puternic față de protecția mediului, deși în realitate compania sau produsul nu respectă standardele ecologice sau poate chiar să contribuie la degradarea mediului. Greenwashingul poate fi întâlnit în diverse industrii, de la produsele de consum și serviciile financiare până la industria alimentară și cea a energiei. Este important pentru consumatori să fie conștienți de această practică și să fie atenți la semnele care pot indica un greenwashing pentru a face alegeri informate și responsabile.

UE vrea sistem unic de calcul

În prezent, UE nu dispune de un sistem unificat de măsurare a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) din sectorul transporturilor, iar companiile folosesc metode diferite pentru a-și calcula amprenta de carbon. Acest lucru poate induce în eroare consumatorii care aleg serviciile de transport pe baza performanței lor de mediu și creează condiții pentru greenwashing, pe care deputații europeni doresc să le prevină.

Metoda unică de calcul a emisiilor de GES

Deputații europeni susțin principiul de bază al noilor reguli pentru a număra emisiile de GES care rezultă din utilizarea unui vehicul. Cu toate acestea, ei doresc să extindă aplicarea sa și solicită Comisiei să prezinte, în termen de doi ani de la intrarea în vigoare a acestor noi reguli, o nouă metodologie, care să calculeze emisiile de GES provenite din producerea, utilizarea, întreținerea și eliminarea vehiculelor, adică din ciclul de viață al acestora.

Noile norme nu vor obliga companiile de transport să își calculeze emisiile de GES, dar dacă aleg să o facă în scopuri de raportare sau de marketing, acestea ar trebui să urmeze metodologia prevăzută. În cazul în care, după notificări repetate, compania refuză să corecteze calculele sau să remedieze neconformitatea, aceasta ar trebui să se confrunte cu o sancțiune proporțională și disuasivă, adaugă deputații europeni.

Normele stabilesc, de asemenea, parametrii comuni care să reprezinte emisiile de GES și să permită compararea cu ușurință a acestora. Pentru transportul de marfă, aceasta ar fi CO2 emis pe tonă kilometru, iar pentru transportul de pasageri - CO2 emis pe pasager kilometru. Deputații europeni insistă că datele sale ar trebui să fie dezvăluite într-un mod clar și lipsit de ambiguitate și să fie susținute de dovezi disponibile printr-un link web sau un cod QR.

Sprijin pentru IMM-uri

Pentru a reduce povara administrativă și financiară pentru companiile care doresc să-și calculeze emisiile, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), deputații europeni solicită Comisiei să dezvolte un instrument public gratuit de calcul simplificat. De asemenea, ei doresc ca accesul la standardul european de calcul al emisiilor de GES să fie gratuit și sugerează statelor membre să introducă stimulente financiare pentru a stimula utilizarea măsurătorilor directe ale emisiilor de GES în locul estimărilor sau valorilor implicite.

Etapele următoare

Proiectul de norme privind contabilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră ale serviciilor de transport a fost adoptat cu 349 de voturi pentru, 243 de voturi împotrivă și 12 abțineri, constituind poziția Parlamentului în primă lectură. Dosarul va fi urmărit de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Tendinţe pe piaţa criptomonedelor. Analiză

Aprilie a fost o lună dificilă pentru piața...

Boom-ul inteligenței artificiale nu se dezminte. Analiză

La bursă, acțiunile din sectorul inteligenței...

Cinébébé, o companie UNICĂ în Europa și extrem de prețioasă

Realizarea de filme cu nou-născuți este strict...

Ceasul de 10.000 de euro care a făcut furori la Cannes

La deschiderea Festivalului de Film de la Cannes,...

Care sunt cele mai mari companii listate la bursa olandeză

Printre multele altele, Țările de Jos sunt cunoscute...

Schimbări pe WhatsApp: Ce se va întâmpla în luna iunie

Care sunt surprizele lunii iunie. Un detaliu: multă...

Incendiile care au aprins prețul petrolului

Cursul petrolului a încheiat în creștere ultima sesiune...


pixel