Flota de petroliere a Rusiei, prea mică pentru a ”păcăli” plafonarea prețului la petrol

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Nu, Putin nu va reuși în acest caz
Nu, Putin nu va reuși în acest caz
Flota de petroliere a Rusiei este prea mică pentru a ocoli complet planul Uniunii Europene, al țărilor G7 și al Australiei de a aplica un plafon de preț pentru exporturile de țiței pe mare ale Moscovei, începând cu 5 decembrie, spun analiștii.

Cantitatea pe care Rusia va fi incapabilă să o exporte va spori odată cu intrarea în vigoare, la 5 februarie, a sancțiunilor UE privind transporturile de produse rafinate rusești. În total, deficitul ar putea însemna că Rusia reduce exporturile cu aproximativ 1 milion de barili pe zi (bpd), în comparație cu fluxurile actuale către piața mondială de aproximativ 3,5 milioane de bpd. Impactul ar duce la creșterea prețurilor la petrol și carburanți și ar provoca noi presiuni inflaționiste globale. Rusia a declarat că nu va vinde petrol țărilor care aprobă plafonarea prețurilor.

O flotă paralelă 

Interdicțiile UE au ca scop să priveze Moscova de veniturile realizate din exportul de petrol care îi permit să își finanțeze operațiunea militară din Ucraina. Impactul sancțiunilor financiare occidentale și al faptului că rafinăriile evită să cumpere petrol rusesc a fost limitat până în prezent, deoarece China, India și alți importatori asiatici și-au mărit achizițiile de când Rusia a început invazia în Ucraina, la 24 februarie.

Plafonarea prețurilor ar putea avea, de asemenea, un efect limitat în cazul în care ar provoca perturbări care să determine creșterea pieței și să atenueze orice reducere a veniturilor rusești. Un plan al G7, care intră în vigoare la 5 decembrie, va permite industriei maritime să contribuie la exporturile de petrol rusesc, dar numai la un preț fix, plafonat. 

Pentru a menține fluxurile actuale de transport maritim de 3,5 milioane de barili pe zi, Moscova ar avea nevoie de aproximativ încă o treime de petroliere din numărul de care dispune acum. O recunoaște analistul rus Aleksei Gromov, de la Institutul Fundației pentru Energie și Finanțe din Moscova.

Rusia trebuie să își mărească flota de 157 Aframax, 65 Suezmax și 18 VLCC-uri, a precizat Gromov pentru Reuters. 60 sunt deținute de companii rusești, iar alte 70 care au cel puțin 15 ani - vechi după standardele de transport petrolier - au fost vândute în acest an unor companii anonime care ar putea comercializa petrol în afara plafonului, a adăugat analistul. .

Petrolierele Aframax transportă aproximativ 600.000 de barili de petrol, Suezmax-urile în jur de 1 milion de barili, iar VLCC-urile (very large crude carriers) aproximativ 2 milioane de barili. Dacă Moscova ar dori să evite plafonul de preț, ar mai avea nevoie de 110 petroliere, a menționat Gromov.

O altă soluție

Pe de altă parte, Rusia ar putea încerca să ocolească restricțiile prin punerea în comun a resurselor sale marine cu cele ale marilor țări cumpărătoare care nu acceptat plafonul de preț stabilit de G7. "Dacă rușii folosesc nave care nu se află sub jurisdicția SUA sau a UE - indiferent dacă sunt chinezești, indiene sau rusești - pot încerca să pună în aplicare modalități de a nu declanșa aceste restricții în mod direct", a declarat Aleksandar Dukic, partener la firma internațională de avocatură Hogan Lovells.

"Este cert faptul că a construi o flotă proprie durează", a spus Dukic pentru Reuters.

Andrea Olivi, șeful global al diviziei de mărfuri umede la gigantul Trafigura, a declarat că aproape 40 de tancuri de țiței și produse petroliere au fost vândute în septembrie unor entități din est la prețuri sub nivelul pieței, având în vedere vârsta navelor. Olivi a adăugat că, teoretic, Rusia ar putea găsi suficiente nave pentru transportul țițeiului, dar că are un deficit deosebit de petroliere pentru produse rafinate.

Între 1 și 2 milioane de bpd de exporturi rusești de țiței și produse rafinate ar putea fi sistate, a completat un oficial al Trezoreriei SUA. Banca americană JP Morgan a declarat că nu crede că Rusia va fi capabilă să își transporte tot țițeiul cu noile petroliere achiziționate până în 2024, iar produsele sale cel puțin până în 2025.

Citește și Cum se simte economia Rusiei după 9 luni de război și sancțiuni

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Zboruri Wizz Air, relocate de pe Aeroportul Băneasa

Anunţ important pentru cei care urmează să călătorească...

Freepik.com
Foto: Arhiva. Protest BNS în Piața Victoriei
freepik.com
La Cocoș
Schimb valutar / Foto: Pexels
Contabili / Foto: Freepik
TAROM are un nou director / Foto: Arhivă
Ghișeu
ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Banca Naționala a României
Vagon de tren

Transportul călătorilor cu trenul, luat la puricat de ANPC

Calitatea transportului pe calea ferată a intrat în...

OMV Petrom
Leva / Foto: DCBusiness
Președintele Donald Trump face declarații pentru jurnaliști
RCA
Consiliul Fiscal, nu foarte optimist privind reducerea deficitului
Florin Barbu
Bursa de la București
Miniștrii cabinetului Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Freepik.com
Foto: Freepik.com

Rusia raportează un deficit bugetar de 1,7% din PIB

 Deficitul bugetar a ajuns la 1,7% din PIB, nivelul...

Dolari. Freepik.com
Elon Musk / Foto: Casa Albă / Flickr

pixel