Johannesburg, orașul construit pe kilometri de tuneluri

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Povești adevărate
Povești adevărate
Centrul orașului ce reprezintă inima economică a Africii de Sud este construit pe kilometri de tuneluri subterane săpate de generații de mineri care au extras aurul din zăcăminte.

La capătul autostrăzii ce traversează Johannesburg, șerpuind printre zgârie-norii săi, utilajele de construcții au scos la iveală o falie care datează de la fondarea capitalei economice sud-africane, în perioada incredibile goane după aur de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Centrul orașului este construit pe kilometri de tuneluri subterane săpate de generațiile de mineri care au extras aur din cele mai bogate zăcăminte găsite vreodată în lume.

Orașul de șase milioane de suflete a crescut în jurul unei geografii sculptate de activitatea de minerit, între puțuri cavernoase și halde de zgură, care, la rândul lor, au modelat barierele fizice ale segregării rasiale sub apartheid. Astăzi, provocarea mai degrabă poetică de a vindeca rănile geologice, dar și cele sociale, revine dezvoltatorilor care transformă un loc de divizare într-un nod de transport care leagă orașul de regiunea sa.

"Este un sit de intrare, un sit de acces", spune Richard Bennett, directorul de marketing al iProp, compania responsabilă de reabilitarea sitului. "Le va oferi locuitorilor din Johannesburg și din împrejurimi acces ușor la transport public și eficient." În anii 1880, mina a fost unul dintre primele locuri în care prospectorii au săpat cu târnăcoape și apoi cu dinamită pentru a scoate la iveală aurul care se afla la doar 40 de metri sub pământ.

După ce cele mai accesibile descoperiri de aur au fost epuizate, a fost nevoie de utilaje grele pentru a săpa mai adânc. Această crevasă asemănătoare unui canion din mijlocul orașului a fost pur și simplu umplută cu nisip și folosită ca parcare. Acum nisipul a fost îndepărtat, iar groapa va fi umplută cu un material asemănător cimentului. Acolo va fi construită o clădire de apartamente și birouri cu zece etaje, lângă o nouă stație de autobuz.

Primele mine "exploatate într-un mod haotic

Aurul exploatat cândva aici a alimentat o bogăție fabuloasă, dar și diviziuni sociale profunde, care persistă. Un studiu realizat anul trecut de Banca Mondială a arătat că, în Africa de Sud, cei mai bogați 1% dintre locuitori dețin 55% din bogățiile țării. Iar acești bogați, adică aproximativ 3 500 de persoane, dețin mai mult decât cei mai săraci 90% din populația țării, adică 32 de milioane de persoane.

Mineritul a avut un cost uman în mare parte nerecunoscut

"Aceste prime mine au fost exploatate într-un mod haotic și pripit. Nu existau planuri, mulți oameni au murit în timp ce încă săpau, în căderi de pietre și altele asemenea", spune scriitorul Fred Khumalo. Romanul său recent, "The Longest March", se concentrează asupra minerilor de culoare de la începutul Johannesburgului, care trăiau în complexe cu "condiții cu adevărat îngrozitoare". "Minerii dormeau pe blocuri de ciment. Nu existau perne, nu existau saltele. Păturile furnizate erau foarte subțiri, iar iernile din Johannesburg pot fi teribile. Oamenii se îmbolnăveau, unii mureau de frig", a declarat el pentru AFP.

În timp ce orașul se pregătea pentru războiul dintre coloniștii britanici și albii afrikaneri din 1899, minele s-au închis brusc și aprovizionarea a fost întreruptă, provocând revolte. În deceniile care au urmat, minerii de culoare care își construiseră case în zonă au fost evacuați cu forța. În timpul apartheidului, negrii trebuiau să prezinte un permis pentru a intra în oraș.

Citește și Orașul unde Wi-Fi-ul este interzis pe motive foarte întemeiate

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF / Ilustrație: DCBusiness
Cristian Popescu Piedone
Carrefour Baneasa, închis de ANPC / Foto: Crișan Andreescu
Notariat / Foto: Freepik

Românii scapă de drumurile la notar

Notariatele din România vor fi obligate să intre în era...

Cel mai puternic Rolls-Royce din toate timpurile

Rolls-Royce a intrat în era vehiculelor electrice de lux...

Avion Wizz Air

Aterizare de urgență la Cluj-Napoca a unui avion Wizzair

O aeronava Wizz Air care opera zborul W9 5400 Brașov –...

Un cuplu se uită la documente
Petroliere / Foto: Unsplash
Bani

Cursul BNR. Leul pierde teren, aurul se scumpește

Banca Națională a României a anunțat valoarea leului...

Conducte de gaze / Foto: Freepik
Lacătul pe ușă
Marci Rubio și Serghei Lavrov / Foto: Captură video
Euro / FOTO: Freepik
Cablu submarin / FOTO: Wikipedia
Vladimir Putin / Foto: kremlin.ru
Pamânturi rare / FOTO: Wikipedia
Oameni pe stradă / Foto: Oana Pavelescu

Noi riscuri pentru sănătatea financiară a Europei

SUA cer Europei să își finanțeze propria apărare. Va...

Palatul Victoria
Businessman / FOTO: Freepik
Aur. foto: pexels.com

”Cumpărați aur”, recomandă analiștii. Și iată de ce

Mai multe bănci internaționale și-au revizuit estimările...

Agent imobiliar
Câmp petrolier / FOTO: Freepik

Piața petrolului: OPEC+ nu știe ce decizie să adopte

Decizia privind producţia, în incertitudine.

Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Cele cinci știri recomandate în această dimineață.

Banca Națională a României
Sediul Pentagonului / Foto: Rudi Riet / Flickr
Bursa de la Bucureşti
Comisie europeană

Noua legislație TVA, aprobată de Parlamentul European

Parlamentul European a aprobat o reformă majoră a...

ANAF / Foto: DCBUsiness
Pasageri se uită la orarul zborurilor dintr-un aeroport / Foto: Freepik

pixel