Mitul fals care te poate costa viața. Rostul măștii de oxigen din avion
Autor: Costin Spoială
Data publicării:
Masca de oxigen îți poate salva viața în avion
Masca de oxigen îți poate salva viața în avion
O legendă urbană din ce în ce mai răspândită este legată de adevăratul scop al măștilor de oxigen de deasupra capetelor pasagerilor din avioane, anume că oxigenul în exces i-ar seda pe pasageri în cazul unei catastrofe astfel că aceștia să-și primească resemnați sfârșitul. Efectul ar fi similar celuit produs de cannabis. Realitatea este că efectul este invers: euforia se instalează în cazul în care nu sunt utilizate măștile.

Mitul nu are la origine nici vreun studiu științific, nici vreo teorie alambicată a conspirației, ci un film banal. Personajul principal din ”Fight Club” (1999), Tyler Durden, spune la un moment dat: ”Știi de ce pun măști de oxigen în avioane? Oxigenul te droghează. În caz de catastrofă, respiri adânc din cauza panicii. Deodată devii euforic, docil. Îți accepți soarta (...) Amerizare de urgență la 600 de mile pe oră. Fețe inexpresive, calme ca vacile hinduse”.

În timp originea acestei neghiobii s-a uitat, dar neghiobia a devenit o credință a din ce în ce mai multor clienți ai companiilor aeriene. Aceasta este și una dintre explicațiile, alături de indiferența față de instructajul stewardeselor, pentru care unii pasageri nu-și pun măștile de oxigen pe figură în caz de urgență, iar ceilalți o fac în mod greșit, acoperindu-și doar gura, nu și nasul.

Citește și: Cel mai mare avion din lume! Are două corpuri și șase motoare

În realitate, măștile de oxigen trebuie folosită în caz de depresurizare necontrolată a avionului, situație care poate duce chiar la distrugerea avionului. La altitudini mari aerul este atât de rarefiat, încât depresurizarea poate duce imediat la hipoxie, adică lipsa de oxigen, care se manifestă tocmai prin stări de euforie și apatie față de mediul înconjurător. După câteva minute, starea aceasta duce la leziuni cerebrale și chiar moartea.

Tocmai pentru a evita hipoxia pasagerilor, care pot primi oxigen prin măști pentru cel mult 15 minute, piloții practic plonjează cu avionul până când îl aduc la o altitudine la care nivelul de oxigen este rezonabil, de 3.000-3.500 de metri altitudine. Astfel se explică de ce și în cazurile în care depresurizarea nu pare să fi afectat capacitatea de funcționare a avionului, acesta se înclină deodată cu botul în jos și pierde accelerat altitudine, ducând inevitabil la panicarea pasagerilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

România a importat mai mult cărbune în 2024

În urmă cu câteva zile, Institutul Național de...

De ce cumpără SUA milioane de barili de petrol. Analiză

Procedând ca atare, Statele Unite rezolvă, practic, două...

Vânzarea terenurilor extravilane. Se schimbă regulile

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Şomajul rămâne la un nivel îngrijorător în Franţa

Veştile nu sunt bune pentru cea de-a doua mare economie...

Date de ultimă oră privind cifra de afaceri din industrie

Informațiile vin de la Institutul Național de Statistică. 

Orezul va deveni mai scump, pe fondul fenomenelor meteo

Diferite probleme care țin, în mare parte, de fenomene...


pixel