Navele Mistral. Cu ce s-a ales Moscova de pe urma afacerii eșuate

Autor: Ciprian Dumitrache
Data publicării:
Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.
Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.
Construite pentru marina rusă, cele două nave portelicopter franceze, din clasa Mistral, au avut un parcurs pe care nimeni nu l-ar fi anticipat la semnarea contractului de către Franța și Rusia, la 25 ianuarie 2011.

Pentru 1,7 miliarde de dolari, Parisul a fost de acord să construiască două nave Mistral pentru Rusia, să instruiască echipajele și să transfere tehnologie, astfel încât Rusia să poată construi încă două pentru uz propriu. Acesta ar fi trebuit să fie cel mai mare acord privind livrarea de armament între Occident și Moscova, după cel de-al doilea război mondial, notează publicația Nationalinterest

Vânzarea navelor Mistral a fost criticată încă de la început de aliații NATO, întrucât Franța oferea acces direct la tehnologia de construcție a navelor. Potrivit oficialilor ruși, dezvoltarea unui proiect similar i-ar fi luat Rusiei cel puțin un deceniu

În plus, acordul a inclus și transferul tehnologiilor sensibile privind radarul și cele de comandă și control, care ar putea fi chiar mai valoroase pentru armata rusă decât navele în sine. 

Așa că anularea unilaterală a contractului de către Paris, survenită în 2014, în urma agresiunii Rusiei în Ucraina a venit ca o ușurare pentru partenerii din Alianță.

Totuși, proiectul se afla într-o fază terminală, Rusia trimițând deja la șantierul naval STX din Saint Nazaire o echipă pentru instructajul final.

După negocieri prelungite, Parisul a rambursat integral plata în avans a Moscovei și a trimis înapoi echipamentul construit de Rusia.

Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice ale proiectului Mistral, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.

Citește și: Certificatul de vaccinare. Arafat lămurește unde va fi folosit

Acuzată că ar fi copiat tehnologia clasei Mistral, Rusia susține, neconvingător, că doar a împrumutat câteva caracteristici ale navelor, dar că proiectul este unul original.

Rămasă cu două nave în mare parte construite, care consumau 1 milion de dolari pe lună doar pentru întreținere, Franța a vândut navele către Egipt (care a beneficiat de finanțare saudită) pentru prețul convenabil de 950 de milioane de euro.

Cele două nave au fost transferate către Marina Egipteană în 2016 și acum poartă denumirea de ENS Anwar El Sadat și Gamal Abdel Nasser, după cei doi foști președinți egipteni. Ulterior, pentru a le utiliza la adevăratul lor potențial, egiptenii au cumpărat 32 de elicoptere navale de atac rusești, Ka-52K, pentru a dota cele două nave Mistral.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ilie Bolojan
Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Hacker / Foto: Freepik
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group
Fabrică de lapte / Foto: Freepik
CCR a decis / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Contor electric

Se dau bani pentru energie! Tot ce trebuie să știți

Românii aflați în situație de sărăcie energetică pot...

Jean Ivan, noul director interimar al Romsilva

Romsilva are un nou director intermediar

Jean Vişan, noul director general interimar al Romsilva....

Casa de schimb / Foto: Arhivă
Neodimium pur
Datorii la stat / Foto: Freepik
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook
Fabrica de reciclare / Foto: Freepik
BVB
Om de afaceri vorbeste la telefon / Foto: Freepik
Eoliene / Foto: Freepik
Microbuz / Foto: oglindadeazi.ro
foto: pexels.com

pixel