Navele Mistral. Cu ce s-a ales Moscova de pe urma afacerii eșuate

Autor: Ciprian Dumitrache
Data publicării:
Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.
Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.
Construite pentru marina rusă, cele două nave portelicopter franceze, din clasa Mistral, au avut un parcurs pe care nimeni nu l-ar fi anticipat la semnarea contractului de către Franța și Rusia, la 25 ianuarie 2011.

Pentru 1,7 miliarde de dolari, Parisul a fost de acord să construiască două nave Mistral pentru Rusia, să instruiască echipajele și să transfere tehnologie, astfel încât Rusia să poată construi încă două pentru uz propriu. Acesta ar fi trebuit să fie cel mai mare acord privind livrarea de armament între Occident și Moscova, după cel de-al doilea război mondial, notează publicația Nationalinterest

Vânzarea navelor Mistral a fost criticată încă de la început de aliații NATO, întrucât Franța oferea acces direct la tehnologia de construcție a navelor. Potrivit oficialilor ruși, dezvoltarea unui proiect similar i-ar fi luat Rusiei cel puțin un deceniu

În plus, acordul a inclus și transferul tehnologiilor sensibile privind radarul și cele de comandă și control, care ar putea fi chiar mai valoroase pentru armata rusă decât navele în sine. 

Așa că anularea unilaterală a contractului de către Paris, survenită în 2014, în urma agresiunii Rusiei în Ucraina a venit ca o ușurare pentru partenerii din Alianță.

Totuși, proiectul se afla într-o fază terminală, Rusia trimițând deja la șantierul naval STX din Saint Nazaire o echipă pentru instructajul final.

După negocieri prelungite, Parisul a rambursat integral plata în avans a Moscovei și a trimis înapoi echipamentul construit de Rusia.

Rusia a păstrat circa 150.000 de pagini de documente tehnice ale proiectului Mistral, care ar putea fi baza pe care Moscova a demarat construirea celor două nave din clasa Priboi.

Citește și: Certificatul de vaccinare. Arafat lămurește unde va fi folosit

Acuzată că ar fi copiat tehnologia clasei Mistral, Rusia susține, neconvingător, că doar a împrumutat câteva caracteristici ale navelor, dar că proiectul este unul original.

Rămasă cu două nave în mare parte construite, care consumau 1 milion de dolari pe lună doar pentru întreținere, Franța a vândut navele către Egipt (care a beneficiat de finanțare saudită) pentru prețul convenabil de 950 de milioane de euro.

Cele două nave au fost transferate către Marina Egipteană în 2016 și acum poartă denumirea de ENS Anwar El Sadat și Gamal Abdel Nasser, după cei doi foști președinți egipteni. Ulterior, pentru a le utiliza la adevăratul lor potențial, egiptenii au cumpărat 32 de elicoptere navale de atac rusești, Ka-52K, pentru a dota cele două nave Mistral.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Modificarea PNRR

România are un PNRR revizuit. Veștile sunt bune

România își menține accesul la întreaga finanțare...

Ședință de guvern

Proiecte de lege importante pe masa de lucru a Guvernului

Guvernul României va analiza, în ședința programată...

Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik

Cum a pierdut România 7.000 MW în zece ani

România are cel mai mare cost al energiei în raport cu...

Pista velo de pe Calea Victoriei din București / Foto: Oana Pavelescu
Atlas, noul browser lansat de OpenIA / Foto: DCBusiness
Banca de Investiții și Dezvoltare
Bloc din Ucraina / Foto: Cancelaria președintelui Volodimir Zelensky
Robert Fico
Stradă din România / Foto: Unsplash
Economie. Foto: Freepik.com
Curs valutar. Sursa: Freepik.com
Heineken
Hidroelectrica
Freepik.com
foto: Freepik.com
Bani
Uniunea Europeana
Pexels.com
Bani. Foto: Freepik.com
Gabriel Biriș
A venit poștașul / FOTO: Pagina de Facebook a Poștei Române
Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Alexandru Nazare / Foto: gov.ro
Aur și argint
O femeie alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Pe peron
Diamantul bicolor / Foto: GIA

pixel