Northvolt: Patru rădăcini ale răului care afectează producătorii europeni de baterii

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Baterii. Mașini electrice
Baterii. Mașini electrice
Orizontul pentru producătorii europeni de baterii electrice s-a întunecat. Dificultățile întâmpinate de Northvolt sunt împărtășite de toți jucătorii europeni.

Unele falimente spun mai mult decât starea de sănătate a companiei afectate. Căderea campionului european al bateriilor pentru vehicule electrice, Northvolt, este una dintre acestea. În mare dificultate financiară, grupul suedez a cerut să fie plasat sub protecția legislației americane a falimentului (Capitolul 11) pentru a permite reorganizarea companiei.

Această decizie va „oferi Northvolt șansa de a-și restructura datoria, de a-și adapta activitatea la nevoile clienților săi și de a-și asigura o bază durabilă pentru continuarea activităților sale”, a explicat compania într-un comunicat de presă, precizând că activitatea sa va continua normal. Un timp pentru reflecție, așadar, în timp ce orizontul imediat al producătorilor europeni de baterii electrice s-a întunecat în mare măsură. 

· Investitori speriați de scăderea cererii

Northvolt caută investitori de câteva săptămâni pentru a se refinanța pe termen scurt și a evita falimentul. Însă scăderea cererii de vehicule electrice tinde să sperie potențialii finanțatori. Pe Wall Street, întregul sector s-a prăbușit la începutul anului, într-o mișcare globală a neîncrederii investitorilor. Un alt semn de avertizare: producătorul german BMW a anulat în această vară un contract de două miliarde de euro cu Northvolt.

Ca atare, majoritatea producătorilor de baterii au anunțat că încetinesc investițiile în infrastructură nouă. Compania franco-germană ACC a indicat  că „oprește” construcția fabricii sale germane de baterii. Contactat de „Les Echos”, grupul a recunoscut că și-a amânat și proiectul gigafabricii italiene din Termoli, în provincia Campobasso.

Întreprinderea chineză Svolt a anunțat, de asemenea, în primăvară, că va abandona proiectul pentru o a doua gigafabrică în Germania. Aceeași cauză, aceleași efecte: încetinirea creșterii vânzărilor de mașini electrice în Europa. Producătorul chinez furnizează producția primei sale fabrici europene constructorului Citroën ë-C3.

· Concurența chineză duce la scăderea prețurilor

Pe lângă erodarea cererii, producătorii europeni de baterii se confruntă cu o scădere abruptă a prețurilor. Motivul? „Într-o situație gravă de supraproducție, companiile chineze sunt gata să reducă prețurile pentru a găsi puncte de export”, a remarcat Christopher Iaco, fondatorul firmei de consultanță Bonsai Technology.

Celula de baterie „low cost” cunoscută sub numele de LFP, pentru că este făcută din litiu, fier și fosfat, a ajuns la 60 de dolari pe kilowatt oră, aproape la jumătate față de acum optsprezece luni. Presiunea asupra producătorilor de baterii din Bătrânul Continent este cu atât mai mare.

· Tehnologie dificil de stăpânit

O altă dificultate, mai intrinsecă producătorilor de baterii, împiedică serios creșterea producției lor. Este o tehnologie relativ dificil de stăpânit. Rata de respingere, numită și „rată de deșeuri”, este foarte mare în primii ani. Nimic anormal, spun specialiştii, mai ales pentru jucătorii noi.

Dar, întrucât în ​​Europa mai mult de jumătate „din capacitatea de producție este formată din noi intrați, care nu au experiență”, estimează unul dintre ei, creșterea puterii este mai lentă decât în ​​Statele Unite. Peste Atlantic, aproape toate proiectele de fabrici de baterii sunt realizate de jucători cu experiență, datorită joint venture-urilor create cu coreeni.

Cunoscând dificultăți similare în creștere, șeful ACC, societatea mixtă Stellantis-Mercedes-Total, asigură totuși că ratele de rebuturi menționate adesea sunt „false”. „Am auzit prostii, unii spunând că aruncăm jumătate din bateriile pe care le producem”, a spus Yann Vincent într-un interviu exclusiv pentru „Echos” la începutul lunii octombrie.

Potrivit acestuia, 98% dintre modulele bateriei asamblate la sfârșitul procesului „sunt bune”. Deșeurile sunt pe primul loc, producția necesitând patru etape principale. „Când adunăm, avem o rentabilitate de 50% la primii doi [pași]. În mai, eram la doar 25%”, a insistat el. Cu toate acestea, această dificultate în stăpânirea tehnologiei are consecințe reale și directe asupra producătorilor europeni de baterii. BMW și-ar fi anulat contractul cu Northvolt din motive de calitate.

· Creștere a tehnologiei LFP

În sfârșit, ultima dificultate și nu în ultimul rând: alegerea tehnologică a producătorilor europeni de baterii ar putea fi deja învechită. Sau, mai precis, nu mai satisface așteptările producătorilor. ACC, la fel ca Northvolt, produce în prezent baterii litiu-ion NMC (nichel, mangan, cobalt) de înaltă performanță. Acestea provin din activitatea de cercetare și dezvoltare a Saft, o subsidiară a TotalEnergies. Altă tehnologie, folosită de jucători chinezi și coreeni, se bucură totuși de un succes din ce în ce mai mare.

Aceste baterii, numite LFP (pentru litiu, fier, fosfat), au principalul avantaj de a fi mai puțin costisitoare decât NMC. Ele sunt, de asemenea, mai puțin dense și, prin urmare, oferă mai puțină autonomie decât NMC-urile. Însă, în actuala perioadă inflaționistă, în care cererea încetinește și în care ajutoarele pentru achiziționarea de mașini electrice în diferitele state europene sunt în scădere, producătorii de mașini tind să favorizeze factorul preț și să se orienteze mai ușor către producătorii de baterii electrice LFP.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Grafic bursier
Bani
Baterii. Mașini electrice
Tranzacție încheiată
Conducte de gaze / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com

Germania devine o națiune de cumpărători online

Comerţul online ia amploare în Germania.

Aur vs Bitcoin / FOTO: Freepik

Bitcoinul și aurul merg, din nou, ”umăr la umăr”

O situația similară s-a înregistrat și în luna mai, când...

Un bărbat își alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Unsplash

Cât costă benzina și motorina la început de săptămână

Evoluția pieței carburanților este, oarecum,...

Buletin de vot / FOTO: Facebook AEP
Rubla rusească
CEC Bank / Ilustrație: Oana Pavelescu
BCE
Bună dimineața! Să aveți o zi de neuitat!
Investitori la bursă / FOTO: Freepik
Este nevoie de redresare
Lacătul pe ușă
COP29 BAKU / FOTO: https://cop29.az/en/media-hub/media-gallery/35/album?slide=8
Garage DDD / FOTO: Captură ecran
Toyota
Donald Trump / Foto: Flickr, Casa Albă

Echipa Donald Trump II: Loialitate în slujba unei ambiții

Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...

În laboratoare / FOTO: https://www.leti-cea.fr/cea-tech/leti/Pages/presse/Phototheque.aspx
Mașină electrică / FOTO: Freepik
Unicredit

UniCredit exclude relocarea sediului central în Germania

Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...

Unilever / FOTO: Freepik

Unilever vrea să renunțe la o serie de produse alimentare

Este o manevră care face parte din planurile de...

foto: pexels.com
O colaborare de succes
Bună dimineața! Să aveți o zi minunată!
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Jeff Bezos și Elon Musk

pixel