O avere cât o industrie. Milionarul României de acum 70 de ani

Autor: Dana Mihai
Data actualizării:
Data publicării:
Nicolae Malaxa, un exemplu de perseverență și voință
Nicolae Malaxa, un exemplu de perseverență și voință
Secătuită de domniile fanariote şi de principii străini, cu o clasă artistocratică desuetă şi conservatoare, România n-a produs averi personale uriaşe şi trainice până aproape de începutul secolului XX. Abia după Războiul de Independenţă şi, mai ales, după Marele Război, apar marile averi antreprenoriale , create într-o generaţie sau două.  În continuare, unul dintre cei mai bogaţi români de până la venirea comuniştilor.

Publicitate

Născut la Huşi, în decembrie 1884, Nicolae Malaxa era fiul unui aromân cu origini greceşti şi al ficei unui dregător local. Pasionat de tehnică şi cu ajutorul familiei, Malaxa urmează cursurile Politehnicii din Karlsruhe (Germania), studii care-l vor ajuta mai târziu în afacerile sale.

În 1921, la marginea Bucureştiului înfiinţează un atelier de reparaţii material rulant, unde erau reparate locomotive şi vagoane. Pentru că afacerea sa era explozivă, în 1923 începe construcţia unei fabrici mari, un proiect greenfield în termenii de astăzi, înfiinţând Uzinele Faur. Conectat la lumea politică, Malaxa devine unul dintre beneficiarii principali ai decretelor guvernamentale prin care se dorea sprijinirea industriei româneşti şi, în 1927, primeşte o comandă cu plata în avans pentru construcţia primelor locomotive româneşti.

Coco Chanel. Lumea nevăzută a afacerilor de succes

Trebuie spus că Uzinele Malaxa erau printre cele mai moderne din Europa, o realizare deosebită, având în vedere că industria grea era inexistentă într-o Românie care a păşit în perioada contemporană ca o ţară eminamente agrară. La un an după semnarea contractului cu Căile Ferate, de pe porţile uzinei ieşea prima locomotivă Malaxa, 100% românească. Remarcabile la Malaxa erau rapiditatea şi uşurinţa cu care adopta inovaţiile într-una dintre cele mai moderne industrii ale vremii. În 1931, a produs primul automotor cu motor Diesel, iar în 1935 producţia anuală a Uzinelor Malaxa a atins un record de 93 de locomotive. Între timp, afacerile lui Nicolae Malaxa s-au extins şi în alte domenii, înfiinţând fabrica de ţevi de oţel fără sudură, actuala Republica, iar din grupul său industrial au ajuns să facă parte Uzinele Tohani Zărneşti sau Magazinele Unite de Fierărie din Galaţi. De asemenea, industriaşul avea pachete de acţiuni importante la Astra Arad, Uzinele şi Domeniile de Fier Reşiţa, IOR Bucureşti sau Unio Satu Mare.

Afacerile lui Malaxa au supravieţuit instaurării regimului Antonescu, care i-a pus sechestru pe fabrici, însă nu şi comuniştilor. Cu toate că iniţial a avut o relaţie bună cu noul regim, în 1948 i-au fost naţionalizate toate companiile şi tot în acelaşi an a emigrat în SUA, unde îşi transferase deja o bună parte a averii. Industriaşul român a murit în 1965 în New Jersey, fără a reuşi să repete şi în America succesul fulminant din România.

Greșeli pe care le face orice antreprenor la început de drum

Deseori, chiar şi atunci când era la apogeul puterii sale, Malaxa a fost contestat pentru metodele neortodoxe de a-şi finanţa companiile. La un moment dat, 96% din producţia fabricilor sale era achiziţionată de către statul român, de obicei cu plata în avans. A fost un apropiat al partidelor politice, finanţând pe toată lumea, inclusiv Garda de Fier sau Partidul Comunist.

De notorietate sunt şi relaţiile sale cu regele Carol al II-lea şi cu camarila regală, relaţii despre care se presupune că l-au ajutat în afaceri. Celebre sunt şi valizele cu bani pe care le oferea sub formă de donaţii regelui. De cealaltă parte, contribuţia miliardarului la modernizarea ţării este incontestabilă. Pe lângă inovaţiile tehnologice adoptate în fabricile sale, în 1945 a reuşit să producă primul automobil românesc, de exemplu, Malaxa a fost şi un filantrop, un susţinător al cercetării ştiinţifice şi al artelor.

Averea sa nu a fost niciodată cuantificată, însă ca să vă faceţi o idee, statul român a dat sau urmează să dea urmaşilor săi despăgubiri de peste 300 milioane de dolari pentru proprietăţile confiscate de comunişti. Iar aici nu intră banii pe care a apucat să-i transfere în străinătate înainte de emigrare sau proprietăţile nerevendicate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Metrou București

Ce s-a decis în prima şedinţă a Guvernului Ciolacu 2

Actele normative adoptate în ședința Guvernului României...

Nissan
WhatsApp / sursa foto: Freepik.com

Iran, decizie istorică privind WhatsApp şi Google Play

Autoritățile iraniene au ridicat o serie de interdicții.

foto: pexels.com

Greva de la Starbucks se extinde în SUA

Greva angajaților Starbucks din SUA se extinde la peste...

Cereale / Sursa: Freepik.com
Turiștii caută alte orizonturi
Conducte de gaze / Foto: Freepik
Telefon / FOTO: Frepik
Foto: Oana Pavelescu
Marcel Boloș / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Tanczos Barna / Foto: gov.ro
Masa de craciu Foto: pexels.com
foto: pexels.com

Economia Marii Britanii, creştere ZERO. Ce urmează?

Economia Marii Britanii stagnează în trimestrul trei,...

Marcel Ciolacu și Klaus Iohannis
Gaze / Foto: Freepik
Dolari
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
Groenlanda. Foto: pexels.com
Kelemen Hunor / FOTO: Facebook

UDMR se va ocupa de Finanțe și de Ministerul Dezvoltării

Kelemen Hunor a subliniat că UDMR își va asuma...

Ilie Bolojan / FOTO: Captură ecran
Bună dimineața! Să aveți o zi minunată! / FOTO: Freepik
Prudență pentru viitor
Camera Deputaților / FOTO: Facebook
Dumitru Costin, Liderul BNS

pixel