O avere cât o industrie. Milionarul României de acum 70 de ani

Autor: Dana Mihai
Data actualizării:
Data publicării:
Nicolae Malaxa, un exemplu de perseverență și voință
Nicolae Malaxa, un exemplu de perseverență și voință
Secătuită de domniile fanariote şi de principii străini, cu o clasă artistocratică desuetă şi conservatoare, România n-a produs averi personale uriaşe şi trainice până aproape de începutul secolului XX. Abia după Războiul de Independenţă şi, mai ales, după Marele Război, apar marile averi antreprenoriale , create într-o generaţie sau două.  În continuare, unul dintre cei mai bogaţi români de până la venirea comuniştilor.

Născut la Huşi, în decembrie 1884, Nicolae Malaxa era fiul unui aromân cu origini greceşti şi al ficei unui dregător local. Pasionat de tehnică şi cu ajutorul familiei, Malaxa urmează cursurile Politehnicii din Karlsruhe (Germania), studii care-l vor ajuta mai târziu în afacerile sale.

În 1921, la marginea Bucureştiului înfiinţează un atelier de reparaţii material rulant, unde erau reparate locomotive şi vagoane. Pentru că afacerea sa era explozivă, în 1923 începe construcţia unei fabrici mari, un proiect greenfield în termenii de astăzi, înfiinţând Uzinele Faur. Conectat la lumea politică, Malaxa devine unul dintre beneficiarii principali ai decretelor guvernamentale prin care se dorea sprijinirea industriei româneşti şi, în 1927, primeşte o comandă cu plata în avans pentru construcţia primelor locomotive româneşti.

Coco Chanel. Lumea nevăzută a afacerilor de succes

Trebuie spus că Uzinele Malaxa erau printre cele mai moderne din Europa, o realizare deosebită, având în vedere că industria grea era inexistentă într-o Românie care a păşit în perioada contemporană ca o ţară eminamente agrară. La un an după semnarea contractului cu Căile Ferate, de pe porţile uzinei ieşea prima locomotivă Malaxa, 100% românească. Remarcabile la Malaxa erau rapiditatea şi uşurinţa cu care adopta inovaţiile într-una dintre cele mai moderne industrii ale vremii. În 1931, a produs primul automotor cu motor Diesel, iar în 1935 producţia anuală a Uzinelor Malaxa a atins un record de 93 de locomotive. Între timp, afacerile lui Nicolae Malaxa s-au extins şi în alte domenii, înfiinţând fabrica de ţevi de oţel fără sudură, actuala Republica, iar din grupul său industrial au ajuns să facă parte Uzinele Tohani Zărneşti sau Magazinele Unite de Fierărie din Galaţi. De asemenea, industriaşul avea pachete de acţiuni importante la Astra Arad, Uzinele şi Domeniile de Fier Reşiţa, IOR Bucureşti sau Unio Satu Mare.

Afacerile lui Malaxa au supravieţuit instaurării regimului Antonescu, care i-a pus sechestru pe fabrici, însă nu şi comuniştilor. Cu toate că iniţial a avut o relaţie bună cu noul regim, în 1948 i-au fost naţionalizate toate companiile şi tot în acelaşi an a emigrat în SUA, unde îşi transferase deja o bună parte a averii. Industriaşul român a murit în 1965 în New Jersey, fără a reuşi să repete şi în America succesul fulminant din România.

Greșeli pe care le face orice antreprenor la început de drum

Deseori, chiar şi atunci când era la apogeul puterii sale, Malaxa a fost contestat pentru metodele neortodoxe de a-şi finanţa companiile. La un moment dat, 96% din producţia fabricilor sale era achiziţionată de către statul român, de obicei cu plata în avans. A fost un apropiat al partidelor politice, finanţând pe toată lumea, inclusiv Garda de Fier sau Partidul Comunist.

De notorietate sunt şi relaţiile sale cu regele Carol al II-lea şi cu camarila regală, relaţii despre care se presupune că l-au ajutat în afaceri. Celebre sunt şi valizele cu bani pe care le oferea sub formă de donaţii regelui. De cealaltă parte, contribuţia miliardarului la modernizarea ţării este incontestabilă. Pe lângă inovaţiile tehnologice adoptate în fabricile sale, în 1945 a reuşit să producă primul automobil românesc, de exemplu, Malaxa a fost şi un filantrop, un susţinător al cercetării ştiinţifice şi al artelor.

Averea sa nu a fost niciodată cuantificată, însă ca să vă faceţi o idee, statul român a dat sau urmează să dea urmaşilor săi despăgubiri de peste 300 milioane de dolari pentru proprietăţile confiscate de comunişti. Iar aici nu intră banii pe care a apucat să-i transfere în străinătate înainte de emigrare sau proprietăţile nerevendicate.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Boloș verifică datele / Foto: gov.ro

Marcel Boloș: România riscă să rămână cu o ”brumă de bani”

România riscă să piardă 1,76 miliarde de euro din PNRR...

Donald Trump

SUA vor impune tarife vamale Canadei, Mexicului și Chinei

Purtătoarea de cuvânt a Casei Albe, Karoline Leavitt, a...

Casă de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Rezerva de aur a Ungariei / Foto: MNB
O situație grea

Creștere semnificativă a numărului de insolvențe în 2024

O creștere ce evidențiază o tendință de accentuare a...

Euro / sursa: Freepik.com

BCE lansează un concurs de design pentru noile bancnote

Banca Centrală Europeană (BCE) continuă procesul de...

Alimente. Foto: pexels.com
Indici bursieri

Bank of America recomandă: Cumpărați aceste acțiuni

În cea mai recentă actualizare a listei US 1, banca a...

Flacără la aragaz / Foto: Freepik

Dispare plafonul impus la preţul gazelor naturale

Mecanismul a fost introdus pentru a proteja statele...

DeepSeek
Bursă / sursa foto: Freepik.com

Poate continua supraperformanța acțiunilor europene?

Piețele bursiere europene rămân pe un trend ascendent,...

Goldman Sachs

Incredibil: Putin a acceptat cererea băncii Goldman Sachs

Puține bănci occidentale s-au bucurat de o astfel de...

George Soros
Calendar fiscal
Dumitru Chisăliță
Transelectrica
Ministerul Economiei
Bosch
Tudor Manea

eMAG și HeyBlu anunță achiziția Orange Money

eMAG și HeyBlu, companie de servicii financiare deținută...

Militari chinezi / Ilustrație: Oana Pavelescu

China construiește buncărul Apocalipsei! SUA, în alertă

China dezvoltă un complex militar uriaș în vestul...

Medic / FOTO: Freepik
BVB
Taxa pe stâlp / Foto: Freepik
Centrală electrică / Foto: Freepik
Prețurile sunt pe punctul de a exploda
Ministrul Energiei din Oman face o previziune îmbucurătoare
O zi de neuitat!
Șofer de tir / Foto: Freepik
Elena Cristian

pixel