Pensia pentru munca în străinătate. Procedură, tipuri de formulare

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Fiecare tip de pensie, cu formularul ei
Fiecare tip de pensie, cu formularul ei
Persoanele care au lucrat în mai multe țări pot beneficia de drepturi de pensie în fiecare dintre ele. Potrivit regulamentului european, cererea de pensie trebuie depusă la casa de pensii din țara în care solitantul locuiește sau în ultima țară unde a ucrat.

În România, respectiva cerere se depune la casa teritorială de pensii de care solicitantul aparține cu domiciliul, însoțită de documentele doveditoare, urmând ca instituția menționată să stabilească pensia pentru toate perioadele lucrate în celelalte țări, efectuând toate calculele necesare și solicitând informații legate privind sistemele de pensii din acele state.

Pentru fiecare dintre tipurile de pensie acordate în România, legislația prevede reguli diferite și precizează documentele ce trebuie depuse la casele de pensii de către solicitanții care au muncit și în străinătate.

Pensia pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parţială

- formularul de cerere E 202;
- formularul E 207;
- declaraţie pe propria răspundere;
- copie după actul de identitate românesc (dacă deţin dublă cetăţenie sau dacă au menţinut cetăţenia română);
- carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- livretul militar original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- diploma de studii originală sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate sau adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora şi forma de învăţământ;
- adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă.

Pensia de invaliditate

- formularul de cerere E 204;
- formularul E 207;
- documente şi rapoarte medicale pentru a determina gradul de invaliditate;
- declaraţie pe propria răspundere;
- copie a actului de identitate românesc (dacă solicitanţii deţin dublă cetăţenie sau dacă au menţinut cetăţenia română);
- carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- livretul militar original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- diploma de studii originală sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate sau adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora şi forma de învăţământ;
- adeverinţa privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă.

Citește și Pensia pentru anii munciți în alte țări. Cum se calculează

Pensia de urmaș

- formularul de cerere E 203;
- formularul E 207;
- declaraţia pe propria răspundere urmaşi;
- adeverinţa de studii (elev sau student);
- copie a actului de identitate românesc (dacă deţin dublă cetăţenie sau dacă au menţinut cetăţenia română);
- carnetul de muncă original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate al susţinătorului decedat;
- livretul militar original sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate;
- diploma de studii originală sau în copie certificată de instituţiile competente din străinătate sau adeverinţa din care să rezulte durata normală, perioada studiilor, certificarea absolvirii acestora şi forma de învăţământ a susţinătorului decedat.

Procedura de transfer a pensiei în străinătate:

- deschiderea de către solicitant a unui cont la orice bancă de pe teritoriul statului de domiciliu;
- comunicarea detaliilor bancare (adresa completă a beneficiarului, denumirea și adresa băncii beneficiarului, codul SWIFT/BIC al băncii beneficiarului, acolo unde e cazul, precum și numărul de cont internațional bancar) către instituția plătitoare (casa teritorială de pensii in evidența căreia se află dosarul de pensie) prin intermediul declarației de transfer.

Declarația de transfer, împreună cu documentul care confirmă detaliile bancare și cu copia actului de identitate al titularului, se pot depune direct de către titularul pensiei sau prin mandatar cu procură specială, la sediul casei teritoriale de pensii în a cărei evidență se află dosarul de pensie. În plus, solicitantul le poate trimite și prin poștă sau prin e-mail.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Haier
Bursă / Foto: Freepik
Eoliene și panouri solare / Foto: Freepik
La aproape șanse ani de la deschiderea procedurii de insolvență
Registrul Comertului
Bărbat furios cu un telefon în mână
Decizia tribunalului
Asigurare RCA
Banca Centrală Europeană
Dolari și ruble
Președintele SUA Joe Biden este furios pe saudiți / Foto: Casa Albă
Ministerul Finanțelor
Donald Trump / Foto: Arhiva Casei Albe / Flickr
Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Foto: Pexels.com
Bani / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Donad Trump în timpul unei vizite la zidul de la granița cu Mexic
Muncitor al ELCEN
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi explorăm subiecte care aduc în prim-plan decizii...

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

TikTok / Foto: EPA/ERIK S. LESSER / Agerpres
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

pixel