Pentru Airbus, Macron a vrut titan rusesc și a făcut presiuni asupra Canadei
Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Titan / FOTO: Wikipedia
Titan / FOTO: Wikipedia
Pentru a obține ceea ce dorește, Macron a intervenit personal pe lângă premierul Canadei.

Președintele Franței l-a sunat personal pe premierul Justin Trudeau, rugându-l să acorde grupului Airbus și altor companii aerospațiale scutire de la sancțiunile impuse la titanul rusesc. Potrivit unor surse bine informate citate de Reuters, discuția a avut loc în martie, la câteva săptămâni după ce Canada a rupt rândurile cu aliații săi și a impus sancțiuni asupra metalului strategic.

„Au fost transmise multe mesaje la toate nivelurile”, a adăugat una dintre surse, aluzie la puternice presiuni diplomatice, dar și industriale. 

Inițial, Ottawa a rămas fermă pe poziție, dar câteva zile mai târziu s-a răsucit, acordând derogări Airbus și altor companii, ceea ce a declanșat un conflict politic privind politica de sancțiuni și a atras critici din partea ambasadorului Ucrainei.

"Nu a fost ușor să ridicăm sancțiunile. Cred că dacă guvernul francez nu ar fi ridicat continuu problema la acest nivel, am fi rezistat", a spus sursa canadiană.

Eforturile depuse la cele mai înalte niveluri pentru a menține fluxul de titan rusesc arată cât de greu este pentru țările occidentale să pedepsească Rusia pentru războiul său împotriva Ucrainei, fără a deteriora lanțurile de aprovizionare ale industriilor planificate planifice cu ani în avans.

VSMPO-AVISMA, deținută de stat rusă, este cel mai mare producător de titan de calitate aerospațială, a cărui rezistență și ușurință îl fac ideal pentru componente extrem de solicitate, cum ar fi piesele de motor și trenurile de aterizare mari.

Iar deocamdată, fără industria de tinan a Rusiei și fără alte minerale cheie produse în țări precum China situația devine dificilă, dacă nu chiar disperată. „Problema este că durează ani pentru a construi o nouă fabrică de titan și este nevoie de un an sau doi pentru a obține certificare”, a spus Kevin Michaels, directorul general al AeroDynamic Advisory.

În timp ce Occidentul a înăsprit sancțiunile împotriva Moscovei, până acum a evitat să blocheze accesul la aliajele și produsele forjate specializate ale VSMPO de teama să nu dăuneze industriilor sale aerospațiale.

Decizia neașteptată a Canadei de a interzice importurile VSMPO a surprins industria aerospațială. Iar apelurile către Ottawa au început „imediat, literalmente în aceeași zi”, a spus o a doua sursă canadiană. Airbus s-a trezit pe prima linie. Toate trenurile de aterizare pentru prima aeronavă A350-1000 provin dintr-o singură fabrică situată în Ontario.

„Airbus a fost una dintre cele mai puternice voci care a făcut lobby și a făcut acest lucru și prin intermediul guvernului francez”, a spus prima sursă canadiană. Reprezentanții Airbus și Franța au refuzat să comenteze. Decizia Canadei a avut repercusiuni asupra lanțului de aprovizionare.

Unii se tem că disputa cu Canada ar putea exacerba o altă dilemă pentru companiile aerospațiale: plângerile privind sancțiunile evidențiază dependența lor de țările exportatoare pentru materiale strategice, care la rândul lor ar putea folosi această putere pentru a riposta Occidentului.

China a declarat joi că va controla exporturile anumitor componente sensibile aeronautice și spațiale începând cu 1 iulie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Toate firmele, obligate să accepte plata cu cardul

Începând cu 16 iunie, Legea 406/2023 impune firmelor,...

Revolut se pregătește să vândă multe acțiuni, înainte de IPO

Compania are în vedere să vândă acțiunile, în valoare de...

Noi beneficiari ai normei de hrană. Modificare a OG 26/1994

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Dan Vardie: "Mașinile diesel nu mai au viitor"

Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi...


pixel