Cele mai populare companii aeriene din România au avut un început de an problematic. Wizz Air și Ryanair încă așteaptă aeronavele comandate de la multinaționala europeană aviatică Airbus, iar Tarom încă încearcă să pună în aplicare planurile de restructurare pentru care a primit ajutor de stat.
Un lucru este clar, lipsa de stabilitate și rezultate concrete vor face ca viitorii pasageri să se confrunte cu întârzieri și anulări de zboruri în continuare. Problema zborurilor perturbate se manifestă de la începutul anului unde compania Tarom a fost obligată să anuleze un număr considerabil de zboruri din cauza grevelor personalului aeroporturilor din Germania.
Compania low-cost ungară, Wizz Air, a fost printre cele mai problematice din 2023. Numărul considerabil de anulări și întârzieri provocate în special de blocarea la pământ a mai multor aeronave a creat situații neplăcute pentru călători. Justificarea Wizz Air a fost bazată pe problemele tehnice pe care le-a avut din cauza motoarelor Pratt & Whitney la aeronavele din grupul Airbus A320neo și A321neo. Dacă anul trecut Wizz Air avea doar 13 aeronave la sol, în luna ianuarie 2024 au fost înregistrate nu mai de 33.
În urma acestor probleme, compania a fost nevoită să anuleze deservirea de pe mai multe rute și să își schimbe programul de operare. Conform competitorului, Ryanair, călătorii se pot aștepta la mai multe întârzieri și anulări din partea Wizz Air pentru sezonul estival 2024. În urma unui interviu, aceștia au estimat că probleme de aprovizionare vor continua până în 2026.
Ryanair este un alt actor important pe piața aeriană din România. Cu un număr considerabil de zboruri din România către Europa și nu numai, compania plănuiește să-și extindă activitatea în această vară.
Într-un interviu cu privire la probleme de livrare a unor aeronave, directorul general Michael O’Leary a anunțat că Ryanair a adăugat încă 169 de rute noi, aducând totalul la 2600 de rute. În plus, compania se așteaptă să ajungă la un număr de 174 de aeronave pentru a putea face față sezonului estival din 2024.
Compania nu a fost printre cele mai problematice din anul precedent. Singurele circumstanțe care au avut un impact major asupra călătorilor au fost legate de grevele piloților și asistenților de zbor care au solicitat companiei o creștere salarială și condiții mai bune de lucru.
Compania aeriană de stat Tarom este într-o perioadă de schimbare și îmbunătățire. Cel puțin așa reiese din planul de restructurare propus de Ministerul Transporturilor. În ultimii ani, Tarom a primit în jur de 36.7 milioane de euro în ajutoare de stat, decizie susținută și aprobată de Comisia Europeană.
Din rapoartele financiare publicate reiese că Tarom nu a ajuns pe profit încă din 2008. Fapt care a adus multe discuții cu privire la intrarea companiei în insolvență din cauza nenumăratelor datorii și a ajutoarelor financiare constante. Un alt aspect care a avut un impact important asupra statutului companiei a fost lipsa de stabilitate pe planul conducerii.
Până în prezent, Tarom a fost cel mai afectată de grevele din Germania de la începutul lunii februarie. În acea perioadă, compania a fost obligată să anuleze zboruri din ruta București - Frankfurt. Deși Tarom nu este cunoscută pentru perturbări de zboruri majore, compania se află în poziția în care este afectată de circumstanțele marilor actori din segmentele de zbor comune.
Companiile aeriene au fonduri considerabile la dispoziție pentru a rezolva orice situație. Gravitatea întârzierilor și a anulărilor este resimțită cel mai puternic de pasagerii care fie rămân ore în șir în aeroport, fie sunt obligați să se întoarcă acasă.
Pasagerii al căror zbor a fost perturbat de deciziile și acțiunile unei companii aeriene, au dreptul să fie despăgubiți cu o sumă de până la 600 de euro. În general, pentru a obține o despăgubire pentru un zbor anulat, pasagerii trebuie să trimită o cerere de compensație în care să specifice motivul perturbării. Acest lucru este important întrucât contribuie la stabilirea eligibilității pentru a obține o despăgubire sau chiar și o rambursare.
După cum pare la momentul actual, companiile aeriene sunt în poziția în care nu pot face nimic altceva decât să aștepte livrarea aeronavelor comandate cu scopul de a reuși să țină pasul fluxului tot mai mare de pasageri.
Anul 2023 nu a fost tocmai strălucit pentru companiile aeriene cele mai populare din România. Problemele tehnice, problemele administrative și lipsa de organizare pe alocuri au făcut ca mii de pasageri să aibă de suferit.
În 2024, ne putem aștepta la o îmbunătățire a situației întârzierilor și anulărilor neplanificate, însă este bine să rămânem prudenți și, dacă este cazul, să solicităm despăgubiri pentru neplăcerile cauzate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...