Președintele rus Vladimir Putin a declarat că, dacă Rusia și Statele Unite ajung la un acord privind cooperarea energetică, ar fi posibilă construirea unui nou gazoduct către Europa, deoarece aceasta are nevoie de gazul rusesc ieftin.
Franţa, una dintre ţările europene cel mai bine echipate cu terminale de gaz natural lichefiat (GNL), şi-a crescut importurile de GNL rusesc cu 81% între 2023 şi 2024 şi a plătit Rusiei 2,68 miliarde de euro, a informat marţi think tank-ul Institutul pentru Economie Energetică şi Analiză Financiară (IEEFA), conform AFP.
Franţa are o greutate atât de mare în privinţa importurilor de GNL deoarece operează cinci terminale de regazificare, explică Ana Maria Jaller-Makarewicz, analistă la IEEFA.
"Nu ştim unde se duce GNL, posibil să fie exportat în Germania", ţară care nu avea niciun terminal până în 2022 şi a cărei capacitate de import rămâne la jumătate faţă de Franţa, a adăugat ea.
Terminalul Dunkerque, de exemplu, a primit anul trecut 27% din importurile europene de GNL rusesc. Un procent de 85% din importurile ruseşti de GNL în Europa ajung prin Franţa, Spania şi Belgia.
Uniunea Europeană a apelat la GNL ca înlocuitor al gazului care era transportat prin conducte, dintre care majoritatea au fost închise după războiul din Ucraina. Transportat de nave sub formă lichidă, trebuie descărcat în porturi, regazificat şi apoi injectat în reţeaua europeană de gaze.
Ana Maria Jaller-Makarewicz a agregat mai multe date cu acces deschis şi a reconstruit originile livrărilor din Franţa de GNL: o treime sunt ruseşti, o treime sunt americane şi 17% provin din Algeria.
Dependenţa puternică de GNL rusesc complică obiectivul Comisiei Europene de a obţine o deconectare de la gazul rusesc pe continent până în 2027.
"De aceea, trebuie să continuăm să reducem cererea de gaz", susţine analista.
Dar această reducere, iniţiată în timpul crizei inflaţioniste din 2022, bate pasul pe loc. Franţa şi-a redus consumul cu 20%, dar din 2024 cererea nu a mai scăzut.
"Au fost relaxate unele măsuri de eficienţă energetică", precum izolarea clădirilor pentru a limita consumul de gaze în această iarnă rece, explică Ana Maria Jaller-Makarewicz.
În orice caz, companiile din industrie se pregătesc să poată primi din ce în ce mai mult GNL. Terminalele GNL decise din momentul crizei încă se construiesc, în special în Germania.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
O nouă tentativă de fraudă...
Cotaţia aurului se apropie de pragul de 3.000 dolari.
SUA impun sancțiuni asupra ministrului petrolului din...
Guvernul a adoptat, joi, o...
Putin invită companiile...
MAE a trimis două avertizări de...
Banca Națională a publicat...
Institutul Naţional de...
Ministrul Energiei, Sebastian...
În deschiderea ședinței de Guvern, premierul Marcel...
Prețul aurului s-a tranzacționat joi la niveluri record,...
În timp ce S&P 500 și...
Legea piețelor de instrumente...
Grupul american Niantic a...
La Bursa de la Londra, metalele s-au tranzacționat...
Este un instrument care intrigă experții.
Este vorba despre potențiala...
Proiectele de acte normative...
Federaţia IndustriAll BNS a...
Guvernul adoptă în şedinţa de...